خرابکاری در شبکه‌ قطارهای سریع‌ فرانسه پیش از برگزاری مراسم بازگشایی المپیک پاریس

دولت فرانسه همزمان با برگزاری مسابقات المپیک با تهدیدات متعدد امنیتی روبرو شده است. منابع فرانسوی روز جمعه ۲۶ ژوئیه (پنجم امرداد) به نقل از مسئولان شرکت راه‌آهن فرانسه گزارش دادند در روز افتتاحیه مسابقات المپیک در پاریس شبکه قطارهای سریع‌ فرانسه با «اقدامات خرابکارانه» مواجه شده است.

این اقدامات برنامه حرکت قطارها را بهم ریخته و تأخیرهای طولانی در حرکت قطارها به شدت رفت و آمد عمومی را تحت تأثیر قرار داده است.

شرکت راه‌آهن اعلام کرد، قطارهای سریع‌ در حال حاضر با تاخیر قابل توجهی در حال حرکت هستند.

برخی منابع می‌گویند این خرابکاری‌ها با هدف فلج کردن شبکه راه‌آهن فرانسه انجام گرفته است. بسیاری از ارتباطات ریلی با قطارهای سریع‌ TGV لغو شده و صدها مسافر در ایستگاه‌های راه‌آهن معطل شده‌اند هرچند ادعا شده فعلاً شواهدی در دست نیست که نشان دهد این اقدامات مستقیم با مراسم بازگشایی بازی‌های المپیک که قرار است جمعه ۲۶ ژوئیه (پنجم امرداد) در پاریس برگزار شود، مربوط است.

مسئولان شرکت راه‌آهن فرانسه می‌گویند که مسیرهای قطارهای سریع توسط افراد ناشناس و به صورت عمدی با مواد آتش‌زا تخریب شده و مشکلات قابل توجهی در شبکه ریلی منتهی به پاریس ایجاد کرده است.

راه‌آهن فرانسه همچنین گفته است این عملیات خرابکاری «همزمان» انجام گرفته است.

تردد قطارهای سریع‌ در محورهای اقیانوس اطلس، شمال و شرق و همچنین قطارهایی که از بلژیک و لندن به پاریس حرکت می‌کنند مختل شده است. از مسافران خواسته شده سفرهای خود را به تعویق بیندازند و به ایستگاه‌های قطار مراجعه نکنند!

وزیر حمل‌ و نقل فرانسه حمله به خطوط ریلی فرانسه را به شدیدترین وجه ممکن محکوم کرد. وزیر ورزش فرانسه نیز گفته است: «هدف قرار دادن بازی‌های المپیک به معنای هدف قرار دادن فرانسه است.»

یسرائیل کاتز وزیر خارجه اسرائیل در واکنش به این خرابکاری در «ایکس» نوشت: «خرابکاری در خطوط راه‌آهن فرانسه در آستانه المپیک، تحت تأثیر محور شرارت و اسلام رادیکال رژیم ایران برنامه‌ریزی و اجرا شده. همانطور که این هفته به همتای فرانسوی خود هشدار دادم، بر اساس اطلاعاتی که اسرائیل در اختیار دارد، رژیم ایران در حال برنامه‌ریزی حملات تروریستی علیه هیئت اسرائیلی و همه شرکت‌کنندگان در المپیک است. برای خنثی کردن توطئه آنها باید اقدامات پیشگیرانه افزایش یابد… جهان آزاد باید همین الان- قبل از اینکه خیلی دیر شود- جلوی رژیم‌ ایران را بگیرد.»

در مراسم بازگشایی مسابقات المپیک پاریس حدود ۱۲۰ نفراز مقامات ارشد دولت‌ها و رهبران سیاسی از جمله امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه و اولاف شولتز صدراعظم آلمان حضور خواهند داشت.

به گزارش رویترز، ژان پیر فاراندو رئیس راه‌آهن فرانسه می‌گوید، خرابکاری‌ها تردد حدود ۸۰۰ هزار مسافر را تحت تأثیر قرار داده است. صدها کارمند و کارگر راه‌آهن در حال تلاش برای ترمیم خط آهن هستند.

برگرفته ای از سایت کیهان لندن، ۲۷ جولای ۲۰۲۴