ترامپ در دیدار با نتانیاهو: اگر در انتخابات پیروز نشوم شاید جنگ جهانی سوم اتفاق بیفتد

دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ماه نوامبر، روز جمعه در استراحتگاه مارآلاگو در فلوریدا میزبان بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، بود.

به گزارش تایمز اسرائيل، نتانیاهو و ترامپ در مقابل دوربین خبرنگاران دست یکدیگر را فشردند و سپس گفت‌وگوهایشان را درمورد مسائل مختلف ازجمله آنچه در خاورمیانه در حال وقوع است آغاز کردند. این دو چهره سیاسی تلاش کردند رابطه‌ نزدیک گذشته را بازیابی کنند.

ترامپ در این دیدار، با انتقاد از اظهارات اخیر کامالا هریس درمورد وضعیت وخیم انسانی در غزه، گفت که نمی‌تواند درک کند که یهودیان چگونه ممکن است در انتخابات پیش‌رو به نامزد احتمالی حزب دموکرات رای دهند. او تاکید کرد که گفته‌های هریس «بی‌احترامی به اسرائیل» است.

نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا همچنین گفت که اگر او در انتخابات آتی پیروز نشود جهان شاهد «جنگ‌های بزرگ در خاورمیانه و شاید جنگ جهانی سوم» خواهد بود.

ترامپ، با انتقاد از جو بایدن، خطاب به نتانیاهو گفت: «شما بیش از هر زمان دیگری به جنگ جهانی سوم نزدیک شده‌اید، زیرا افراد ناتوانی کشور ما را اداره می‌کنند.»

نتانیاهو نیز در این دیدار اظهار امیدواری کرد که سفرش به آمریکا به پیشبرد معامله آزادسازی گروگان‌ها منجر شود. او گفت که به‌زودی و «احتمالا در ابتدای هفته» گروه مذاکره‌کننده‌ای را برای گفت‌وگو در این زمینه به رم می‌فرستد.

وبسایت اکسیوس عصر جمعه گزارش داد که ویلیام برنز، رییس سیا، نیز قرار است عازم رم شود تا توافق آتش‌بس گروگان‌ها با حماس را تکمیل کند.

ترامپ در بخش دیگری از گفت‌وگوهایش با نتانیاهو تاکید کرد: «گروگان‌ها باید فورا بازگردانده شوند، زیرا بدیهی است که با آنها به‌درستی رفتار نمی‌شود و این وضعیت قابل قبول نیست.»

ترامپ بار دیگر تاکید کرد که او و نتانیاهو روابط خوبی با هم داشته‌اند و افزود: «من با اسرائیل بسیار خوب بودم، بهتر از هر رییس‌جمهور دیگری. ما خیلی کارها انجام دادیم ازجمله به رسمیت شناختن بلندی‌های جولان [به‌منزله سرزمین مستقل اسرائیل]. ما همچنین اورشلیم را به عنوان پایتخت به رسمیت شناختیم و سفارت را به آنجا منتقل کردیم.»

رییس‌جمهوری سابق آمریکا با اشاره به خروج از توافق هسته‌ای ایران گفت: «متاسفانه دولت بایدن کاری درمورد ایران نکرد. ما توافق هسته‌ای ایران را فسخ کردیم و این شاید بهترین کاری بود که من برای اسرائیل انجام دادم. اما متاسفانه دولت بایدن هیچ کاری درمورد آن انجام نداد. ما می‌توانستیم بعد از پیروزی در انتخابات یک توافق خوب داشته باشیم. یک هفته بعد از انتخابات با ایران توافق می‌کردیم و آن معامله می‌توانست خاورمیانه را نجات دهد. در آن صورت ایران اصلا از ترور استفاده نمی‌کرد.»

او با انتقاد از سیاست‌های جو بایدن در قبال جمهوری اسلامی افزود: «ما به ایران پول ندادیم و در زمان ما هیچ‌کس نفت آنها را نمی‌خرید؛ اما اکنون آنها کشوری ثروتمندند. اکنون هم اگر ما برنده شویم، کار بسیار ساده خواهد بود. همه‌چیز خیلی سریع درست خواهد شد، اما اگر این اتفاق نیفتد شما با جنگ‌های بزرگ در خاورمیانه و شاید جنگ جهانی سوم روبه‌رو خواهید شد.»

کارزار انتخاباتی ترامپ نیز در بیانیه‌ای که پس از این دیدار منتشر کرد نوشت که ترامپ متعهد شد وقتی به کاخ سفید بازگردد تمام تلاشش را برای برقراری صلح در خاورمیانه و مبارزه با یهودی‌ستیزی در آمریکا انجام دهد.

بنیامین نتانیاهو از زمانی که برای سخنرانی در نشست مشترک کنگره آمریکا دعوت شده بود تلاش می‌کرد دیدار با دونالد ترامپ را نیز در برنامه‌اش بگنجاند. ساعاتی قبل از این دیدار، یک مقام اسرائیلی فاش کرد که نتانیاهو در روز چهارم ژوئیه با ترامپ تماس گرفته تا روز استقلال ایالات متحده را به او تبریک بگوید. آن تماس ظاهرا اولین باری بوده است که این دو چهره پس از پایان دوره ریاست‌جمهوری ترامپ در ژانویه ۲۰۲۱ با هم صحبت کردند. رابطه ترامپ با نتانیاهو زمانی تیره شد که نخست‌وزیر اسرائیل به بایدن به خاطر پیروزی در انتخابات ۲۰۲۰ تبریک گفت.

نخست‌وزیر اسرائیل از روز دوشنبه در آمریکا به سر می‌برد. او روز چهارشنبه در جلسه مشترک کنگره سخنرانی کرد و روز پنج‌شنبه جداگانه با جو بایدن، رییس جمهوری ایالات متحده، و کامالا هریس، معاون بایدن، که رقیب احتمالی ترامپ در انتخابات پنجم نوامبر است، دیدار کرد.

نتانیاهو روز چهارشنبه نیز در کنگره آمریکا سخنرانی کرد و بخشی از این سخنرانی متوجه تهدید‌‌های جمهوری اسلامی بود. نخست‌وزیر اسرائیل در سخنرانی‌اش در کنگره از اقدامات دولت ترامپ در حمایت از تل‌آویو قدردانی کرد و سیاست سخت‌گیرانه‌تر آمریکا در قبال ایران در آن زمان را ستود.

نخست‌وزیر اسرائيل در آن سخنرانی گفت: «وقتی آن‌ها جمهوری اسلامی را تاسیس کردند خمینی عهد کرد که انقلاب اسلامی را به تمام جهان صادر کند. اکنون از خودتان بپرسید، کدام کشور مانع صادر کردن اسلام افراطی از جمهوری اسلامی ایران به جهان است؟ جواب واضح است؛ آمریکا، نگهبان تمدن غربی و بزرگ‌ترین قدرت جهان. و به همین دلیل است که جمهوری اسلامی ایران آمریکا را بزرگ‌ترین دشمن خود می‌بیند.»

نتانیاهو افزود: «محور تروریسم جمهوری اسلامی ایران در خاورمیانه با آمریکا، اسرائيل و دوستان عرب ما ستیز می‌کند. این درگیری میان بربریت و تمدن است. آمریکا و اسرائيل برای پیروزی باید در کنار هم باشند. ما پیروز خواهیم شد.»

نخست‌وزیر اسرائیل همچنین با اشاره به تحقیقات سازمان اطلاعات آمریکا درباره احتمال حمایت مالی جمهوری اسلامی ایران از اعتراضات حامیان فلسطینیان در آمریکا، این معترضان را «احمق‌هایی» توصیف کرد که «به‌ درد» جمهوری اسلامی می‌خورند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۲۷ جولای ۲۰۲۴