نزدیک به ۷ هزار معلم، فعال صنفی فرهنگیان و کارگران در یک نامه‌ سرگشاده خواستار آزادی رسول بداقی، فعال صنفی فرهنگیان شدند

بر مبنای گزارش رسانه‌های داخلی از جمله «شبکه شرق»، فعالان صنفی فرهنگیان و کارگران از هفته گذشته کمپینی را برای آزادی رسول بداقی، معلم بازداشت‌شده، تشکیل داده‌اند. این کمپین در یک نامه سرگشاده که بخشی از آن منتشر شده است خواهان آزادی رسول بداقی شد و او را «رسول معلمان ایران» نامید.

این نامه به امضای حدود ۷ هزار معلم و فعالان صنفی رسیده است. در نامه سرگشاده فعالان و معلمان آمده است: «رسول بداقی، دهم اردیبهشت ۱۴۰۱ دستگیر و زندانی شد. بعد از این ­تاریخ، تنها چهار روز برای مراسم خواستگاری دخترش، به­ مرخصی آمد و بلافاصله به­ زندان بازگردانده شد. اکنون بیش از دو سال از حبس او می­گذرد و از مرخصی محروم است.

تلاش وکلای او برای آزادی ‌اش با رد اعاده دادرسی در دیوان عالی کشور هم بی نتیجه مانده است. اخیراً نیز تماس­های تلفنی او محدود شده است…. ما جمعی از معلمان، کارگران، فعالان صنفی و‌ مدنی ایران و امضاکنندگان این متن، خواستار آزادی رسول معلمان ایران هستیم». نیروهای امنیتی رسول بداقی را در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ و در آستانه تجمع سراسری معلمان به مناسبت روز کارگر به همراه جعفر ابراهیمی و محمد حبیبی بازداشت و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل کردند.

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی در ادامه رسول بداقی را با اتهام «اجتماع و تبانی» به چهار سال حبس و با اتهام «فعالیت های تبلیغی علیه نظام» به تحمل یک سال حبس و به عنوان مجازات تکمیلی به ممنوعیت خروج از کشور و منع اقامت در تهران و تمام استان‌های هم‌جوار به مدت دو سال محکوم کرد. جعفر ابراهیمی نیز به چهار سال و شش ماه زندان بابت «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» و یک‌سال زندان بابت «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و محمد حبیبی هم بابت «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» به سه سال و هفت ماه و بابت «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به یک‌سال حبس محکوم شد. آن‌ها هم به‌مدت دو سال حق خروج از کشور و عضویت در گروه‌های اجتماعی و سیاسی را ندارند.

برگرفته ای از سایت رادیو زمانه، ۲۹ جولای ۲۰۲۴