اوضاع آشفته قیمت‌ها و وضع بازار هم‌زمان با تنفیذ پزشکیان در ایران

با پایان‌ یافتن مراسم تنفیذ، مسعود پزشکیان روز یکشنبه ۷ مرداد رسما ریاست دولت جمهوری اسلامی را برعهده گرفت و پس اعلام معاون اولی محمدرضا عارف، همراه با محمد مخبر، سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری، و محمدی گلپایگانی، رئیس‌دفتر علی خامنه‌ای، راهی ساختمان نهاد ریاست‌جمهوری شد و دفتر کارش را تحویل گرفت.

تحویل‌ گرفتن مسند ریاست دولت در روزی که دولت جمهوری اسلامی به دلیل افزایش دما و ناترازی برق، کشور را تعطیل اعلام کرده و قطع برق در برخی مناطق تهران در روزهای اخیر اعتراض مردم را در پی داشته است، نماد کامل شرایطی است که بر خلاف ادعای دولتمردان سیزدهم، نابسامان توصیف می‌شود.

مسئله تحویل خزانه در روزهای اخیر موجب شد مقام‌های دولت سیزدهم در خصوص وضع اقتصادی کشور اعداد مختلفی مطرح کنند.

رئیس سازمان برنامه‌وبودجه در شرایطی از موجودی ۳۰ هزار میلیارد تومانی خزانه خبر داد که وزیر اقتصاد دولت سیزدهم اعلام کرد خزانه دولت با موجودی ۱۸ هزار میلیارد تومان به دولت چهاردهم تحویل داده خواهد شد.

احسان خاندوزی در نامه‌اش اعلام کرد: «وفق اطلاعات خزانه‌داری کل کشور، پس از پرداخت ۶۷۱ هزار میلیارد تومان مصارف بودجه عمومی دولت طی چهار ماه، بدهی خزانه بابت تنخواه بانک مرکزی صفر و خالص طلب خزانه از سازمان هدفمندی یارانه‌ها حدود هشت هزار میلیارد تومان است که با لحاظ کردن موجودی نقدی ۱۰.۵ هزار میلیارد تومانی، در مجموع نزدیک ۱۸.۵ هزار میلیارد تومان مثبت خواهد بود.»

تحویل دولت در شرایطی که ناترازی سوخت و حامل‌های انرژی چالش بزرگ دولت چهاردهم خواهد بود، این احتمال را مطرح کرده است که دولت جدید ناچار باشد طی ماه‌های نخست اداره کشور برای جبران این ناترازی نحوه ارائه یارانه انرژی را تغییر دهد.

قرار داشتن وضع سدهای کشور در شرایط ۵۹ درصد پرشدگی در کنار رسیدن نیاز برقی به ۷۹ هزار مگاوات در نیمه تابستان، می‌تواند اولین روزهای آغاز کار دولت جدید را با بحران قطع برق و آب همراه کند.

در بازارهای مالی، آخرین روز کاری بورس در دولت سیزدهم با سقوط ۱۴ هزار و ۳۳۹ واحدی شاخص همراه شد تا بورس با عدد دو میلیون و ۱۶۰ هزار و ۹۷۵ واحد به پزشکیان تحویل شود.

دلار نیز با وجود تلاش دولت سیزدهم برای تحویل در کانال ۵۵ هزار تومان، سرانجام با نرخ ۵۸ هزار و ۷۰۰ دولت سیزدهم را بدرقه کرد.

سکه امامی هم اگرچه هفته گذشته را در محدوده ۴۰ میلیون تومان سپری کرد، روز شنبه ۶ مرداد با ثبت عدد ۴۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به دولت بعد تحویل شد.

در میان کالاهای اساسی، نان بربری با قیمت سه هزار تومان، سنگک پنج هزار تومان، گوشت قرمز به طور میانگین هر کیلو ۷۰۰ تا یک میلیون تومان، مرغ کیلویی حداقل ۸۰ تومان و برنج ایرانی به قیمت بین ۹۰ تا ۱۲۰ هزار تومان تحویل دولت چهاردهم شدند.

شکر کیلویی ۴۵ هزار تومان، روغن‌مایع ۹۰۰ میلی‌لیتری ۶۶ هزار تومان، چای نیم‌کیلویی خارجی حداقل ۲۵۰ هزار تومان، شیر کیسه‌ای ۹۰۰ گرمی ۱۸ هزار تومان، ماست پرچرب ۹۰۰ گرمی ۳۵ هزار تومان هم دیگر قیمت‌هایی‌اند که برخی اهالی رسانه برای ثبت در تاریخ در این روز گزارش کرده‌اند.

در حوزه حمل‌ونقل عمومی، قیمت هر بلیت تک‌سفره مترو چهار هزار و ۲۶۰ تومان و حداقل قیمت ورودی تاکسی در پایتخت هفت هزار تومان است. بلیت اتوبوس بین‌شهری در مسیر تهران به اصفهان هم به ۱۹۷ هزار تومان و بلیت هواپیما در همین مسیر از یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان تا دو میلیون تومان رسیده و بلیت قطار ۵ ستاره تهران به مشهد هم ۹۹۰ هزار تومان است.

رشد قیمت خودرو در روزهای پایانی دولت سیزدهم سبب شد در روز تحویل دولت قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما مدل ۱۴۰۲ در بازار ۶۴۵ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ دنده‌ای مدل ۱۴۰۳ در بازار ۷۵۵ میلیون تومان و پژو ۲۰۷ پانوراما اتوماتیک تی‌یو۵پی مدل ۱۴۰۳ قیمتی ۹۹۰ میلیون تومان داشته باشد.

در بخش خدمات اینترنتی، هم نیز بهای بسته یک‌ماهه هفت گیگابایتی ۳۸ هزار تومان است و بسته بلندمدت شش ماهه ۶۰ گیگابایتی هم ۳۲۴ هزار تومان قیمت دارد.

در حوزه مسکن، بر اساس آخرین نرخ اعلامی مرکز آمار، میانگین قیمت آپارتمان در تهران به متری ۸۵ میلیون تومان رسیده و در تابستان سال جاری، نرخ اجاره به نسبت سال قبل بیش از ۵۰ درصد رشد داشته است.

چالش دیگری که دولت چهاردهم با آن روبرو است، موج کمبود برخی اقلام دارویی است. مشکلی که با در نظر گرفتن سابقه پزشکیان در وزارت بهداشت و درمان، سطح توقعات را از او در این زمینه افزایش می‌دهد.

دولت چهاردهم که هر ماه باید یارانه‌های ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی پرداخت کند، در شرایطی فعالیتش را آغاز می‌کند که به‌احتمال زیاد، اولین جلسات کابینه را با وزرای دولت رئیسی برگزار خواهد کرد تا به گزارش‌ها در خصوص میزان ارز ذخیره و میزان ذخیره اقلام و کالاهای اساسی در انبارها دقیق‌تر دسترسی پیدا کند.

دولتی چهاردهم در آغاز کار با مشکلات عدیده‌ای روبرو است، از جمله عمل به وعده‌های مهمی مانند حل مشکل فیلترینگ فضای مجازی، توقف سرکوب زنان به بهانه حجاب اجباری در خیابان و سامان‌ دادن به اوضاع اقتصادی کشور با پیدا کردن راه‌حلی برای رفع تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۲۹ جولای ۲۰۲۴