حال نامناسب سامان یاسین در زندان قزلحصار

سامان صیدی (یاسین)، از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، کماکان به صورت بلاتکلیف در زندان قزلحصار کرج بسر میبرد. وی علیرغم حال نامناسب جسمی و روحی، از رسیدگی پزشکی مناسب محروم مانده است.

یک منبع مطلع نزدیک به خانواده آقای صیدی ضمن تایید این خبر به هرانا گفت: “سامان یاسین که از مشکلات جسمی و روحی رنج می‌برد، مدتی است روزانه به بهداری زندان قزلحصار کرج منتقل می‌شود. با این حال، به دلیل کمبود امکانات مناسب پزشکی در این بهداری، وضعیت او همچنان نامطلوب است. علیرغم نیاز به رسیدگی پزشکی تخصصی، وی از اعزام به بیمارستان خارج از زندان محروم مانده است. همچنین گواهی عدم تحمل حبس سامان یاسین که توسط دیوان عالی کشور تایید شده، تاکنون به شعبه هم‌عرض ارسال نشده است.”

در اردیبهشت ماه امسال رامین صفرنیا، یکی از وکلای این خواننده سبک رپ، در خصوص آخرین وضعیت پرونده موکلش گفت: “اجازه پیگیری پرونده موکلم در شعب ۲۸ و ۱۵ دادگاه انقلاب را ندارم، اما با توجه به گزارش بیمارستان رازی تهران که به زندان قزلحصار ارسال شده است، بیماریهای موکل مشهود می‌باشد. همچنین پزشک زندان به موکل گفته با این گزارش مشمول عدم‌ تحمل حبس هستید.”

چندی پیش، حسین سرتیپی، دیگر وکیل مدافع آقای یاسین از محکومیت موکلش به پنج سال تبعید به یکی از شهرهای استان کرمان خبر داده بود.
سامان یاسین اواخر فروردین ماه امسال، جهت انجام عمل جراحی بینی آسیب دیده خود از زندان قزلحصار کرج به بیمارستان امام علی کرج اعزام و یک روز بعد به زندان بازگردانده شد.

آقای صیدی در تاریخ دهم مهرماه ۱۴۰۱، در جریان اعتراضات سراسری توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت شد. وی در تاریخ هفتم آبان ماه سال گذشته، از بابت اتهاماتی چون “محاربه، اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم و اقدام علیه امنیت ملی” در دادگاه عمومی و انقلاب تهران محاکمه و به اعدام محکوم شد. نهایتا در دی ماه همان سال، پس از نقض حکم اعدام در دیوان عالی کشور، پرونده وی جهت رسیدگی مجدد به شعبه هم عرض ارجاع داده شد.

سامان یاسین (صیدی) در تاریخ یازدهم مردادماه سال ۱۴۰۲، به همراه شش زندانی سیاسی دیگر از زندان رجایی شهر کرج به بند هشت زندان اوین منتقل شد. در دوازدهم شهریور ماه همان سال، او به همراه دوازده زندانی دیگر بدون اطلاع قبلی به زندان قزلحصار کرج منتقل شد.

برگفته ای از سایت ایران امروز، ۲۹ جولای ۲۰۲۴