واگذاری کودکان اتباع خارجی بی‌سرپرست به خانواده ایرانی و خارجی

«سعید بابایی»، مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان بهزیستی از واگذاری موقت کودکان اتباع بی‌سرپرست و بدسرپرست به خانواده‌های ایرانی یا خانواده‌های خارجی دارای مجوز اقامت قانونی و هم‌ملیت کودک خبر داده است.

او گفته واگذاری موقت فرزندان اتباع خارجی در استان‌هایی که مرکز حضور تجمعی اتباع هستند، آغاز شده است و بر اساس قوانین فعلی کشور این کودک نمی‌تواند شناسنامه ایرانی دریافت کند.

به نوشته ایسنا، مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان بهزیستی تاکید کرده که شیوه‌نامه مراقبت موقت این مجوز را به بهزیستی داده تا این کودک برای مراقبت بهتر به خانواده اتباع مجاز همان کشور یا خانواده ایرانی سپرده شود.

بابایی همچنین تاکید کرده که در قانون فرزندخواندگی در خصوص فرزند خواندگی کودکان اتباع نقطه مغفول وجود دارد اما این موضوع در طرح «خانواده میزبان» در نظر گرفته شد. به گفته او کودکان فاقد سرپرست موثر اتباع ممکن است از والدینی باشند که حضور مجاز یا حضور غیرمجاز دارند. برای بهزیستی کودک بودن این طفل مهم است و البته ماندن یا نماندن وی تابع قوانین سازمان مهاجرت است.

طرح «میزبان» ویژه مراقبت موقت از کودکان و نوجوانان فاقد سرپرست موثر در خانواده است که از فروردین ۱۴۰۳ در ۶ استان به مرحله اجرایی رسید.

در این طرح در پایان سال ۱۴۰۲، ۴۶ کودک در استانهای اردبیل، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، تهران، مرکزی و همدان وارد خانواده میزبان شده و تحت مراقبت خانواده ها و نظارت سازمان قرار گرفتند.

بابایی به اجرای طرح «خانواده میزبان» در راستای تسهیل در امر فرزندخواندگی اشاره کرده و اظهار داشته: «به دنبال اصلاح آئین‌نامه اجرایی قانون حمایت از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست و ابلاغ شیوه‌نامه آن، موسسات و مراکز نگهداری از کودکان به جای اقامتگاه دائمی به معبری برای واگذاری کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست به «خانواده‌های متقاضی» تبدیل خواهند شد و در این شیوه‌نامه علاوه بر کودکان ایرانی، مجوز مراقبت موقت از کودکان بی‌سرپرست خارجی نیز داده شده است.»

برگرفته از سایت ایران وایر، ۲۹ جولای ۲۰۲۴