حلقه‌های رنگی المپیک نماد چه هستند؟

بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۲۴ در حال برگزاری است و این روزها پاریس مملو از بااستعدادترین ورزشکاران جهان است که هریک به نمایندگی از کشورهایشان برای کسب مقام برتر روی سکوها رقابت می‌کنند.

در مراسم افتتاحیه المپیک، آن پنج حلقه المپیک حس دوستی و رفاقت را القا و به بینندگان یادآوری کردند که چگونه جهانیان می‌تواند گرد هم بیایند و متحد شوند.

حلقه‌های المپیک به رنگ‌های آبی، زرد، سیاه، سبز و قرمز احتمالا یکی از شناخته‌شده‌ترین نمادها در جهان‌اند. اما در مورد اهمیت این نماد چقدر می‌دانید؟ آیا تا به حال فکر کرده‌اید که حلقه‌های المپیک چه معنایی دارند و از کجا پیدایشان شد؟

حلقه‌های المپیک چه زمانی خلق شدند؟

به گزارش وب‌سایت رسمی بازی‌های المپیک، اگرچه اولین دوره بازی‌های المپیک سال ۱۸۹۶ در آتن برگزار شد، حلقه‌هایی که امروزه می‌شناسیم تا سال ۱۹۱۳، یعنی چند ماه پس از بازی‌های ۱۹۱۲ در استکهلم سوئد، پیدایشان نشد. سال ۱۹۱۲ اولین بار بود که کشورهایی از هر پنج قاره جهان یعنی آفریقا، آسیا، اروپا، اقیانوسیه (استرالیا و نیوزیلند) و هر دو آمریکای شمالی و جنوبی (که آن زمان یک قاره محسوب می‌شد)، در بازی‌ها شرکت کردند.

پی‌یر دو کوبرتن، مورخ و ورزشکار فرانسوی، این حلقه‌ها را سال ۱۹۱۳ به عنوان نمادی از گرد هم آمدن و اتحاد این پنج قاره طراحی کرد. این حلقه‌ها سال ۱۹۱۴ بر زمینه سفید نقش زده و به پرچم المپیک تبدیل شدند و این پرچم نخستین بار در بازی‌های المپیک ۱۹۲۰ آنتورپ بلژیک به اهتزار درآمد.

پنج حلقه المپیک چه معنایی دارند؟

عدد پنج قرار بود نشان‌دهنده پنج قاره باشد. با این حال در منشور المپیک برای توضیح بیشتر آمده است که این نماد «بیانگر جنبش المپیک و نشان‌دهنده اتحاد پنج قاره و دیدار ورزشکاران از سراسر جهان در بازی‌های المپیک است».

از آنجا که بسیار مهم بود قاره‌ها یکسان در نظر گرفته شوند، حلقه‌ها دقیقا هم‌اندازه طراحی و به‌هم‌ پیوسته و درهم‌گره‌خورده نقش زده شده‌‌اند تا مفهوم اتحاد را به نمایش بگذارند.

رنگ‌ حلقه‌های المپیک به چه معنا است؟

علی‌رغم اینکه هر رنگ به طور مستقل اهمیت و معنای خاص خود را دارد، کوبرتن از انتخاب این رنگ‌ها برای حلقه‌های المپیک هدف خاصی داشت. حلقه‌های المپیک آبی، زرد، سیاه، سبز و قرمزند. وقتی کوبرتن این رنگ‌ها را انتخاب کرد، می‌خواست به دنیا نشان دهد که هر کشوری که در این بازی‌ها شرکت می‌کند، می‌تواند پرچمش را با ترکیبی از رنگ‌ این حلقه‌ها بازسازی کند.

کوبرتن یک بار گفت: «ترکیب این شش رنگ می‌تواند رنگ‌ همه ملت‌ها را بدون استثنا تولید کند.»

چند نسخه رسمی از حلقه‌های المپیک وجود دارد؟

از حلقه‌های المپیک در مجموع هفت نسخه رسمی وجود دارد که اصلی‌ترین آن همانی‌ است که اکثر مردم امروزه آن را می‌شناسند و نسخه‌ای است که پنج حلقه رنگی روی پس‌زمینه سفید قرار گرفته‌اند.

شش نسخه رسمی دیگر همگی تک رنگ‌اند و در آن‌ها پنج حلقه تنها به یکی از رنگ‌های رسمی (آبی، زرد، سیاه، سبز، قرمز یا سفید) نقش زده شده‌اند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۱ اگوست ۲۰۲۴