مردی پس از به قتل رساندن همسر و سه فرزندش، خود را حلق‌آویز کرد

مردی در بهارستان، واقع در شهرستان رباط‌کریم استان تهران، همسر و سه فرزند خود را کشت. فرزندان این خانواده (دو دختر و یک پسر) به ترتیب یک، ۱۰ و ۱۶ سال سن داشتند.

به‌گزارش خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی (ایرنا) پدر خانواده، ۳۹ ساله، ابتدا فرزندانش را شب گذشته، سه‌شنبه ۹ مرداد با روسری خفه کرد و سپس با کوبیدن سر همسرش به دیوار او را به قتل رساند. سپس در حیاط منزل خانوادگی خود را حلق‌آویز کرد. هویت قاتل و مقتولان هنوز منتشر نشده است.

به‌گفته سرهنگ مجید عسکری‌نیا، فرمانده انتظامی بهارستان، انگیزه قاتل و علت قتل همچنان در دست بررسی و تحقیق است. #زن‌کشی در جمهوری اسلامی بدل به رویه‌ای ثابت و بخشی از زیست روزمره زنان شده است. یا حاکمیت زنان را در خیابان همچون #ژیناامینی می‌کشد، یا پدر و همسر، برادر و دوست‌پسر و… با نام «ناموس»، «غیرت» و «آبرو» دست به زن‌کشی می‌زنند. مقامات و رسانه‌های رسمی جمهوری اسلامی از زن‌کشی با عنوان «اختلافات خانوادگی» یاد می‌کنند، نامی که خشونت مرگبار علیه زنان را به یک «اختلاف» تقلیل می‌دهد و مصونیت قانونی بیشتری به مردان اعطا می‌کند.

فقر شدید، بیکاری، بی‌ثبات‌کاری و در یک کلام فقدان کوچک‌ترین چشم‌انداز برای آینده‌ای بهتر پدرسالاری را تقویت و به آن دامن می‌زند. در بسیاری از قتل‌های جنون‌آمیز خانوادگی که پدرِ خانواده همزمان همسر و فرزندان را می‌کشد فقر و نزاع بی‌پایان برای بقا از علل اجتماعی و اصلی زن‌کشی‌اند. در این موارد، مردانی که از استیصال اقتصادی به ستوه آمده‌اند و قادر نیستند حق خود را از نظام مبتنی بر نابرابری بگیرند، خشم خود را معطوف به زنان و بدن‌شان می‌کنند.

برگرفته ای از سایت رادیو زمانه، ۱ اگوست ۲۰۲۴