شاخص بورس تهران در ۲۴ روز اخیر بیست بار منفی شده است

گزارش‌ها حاکی از آن است که شاخص بورس تهران روز سه‌شنبه ۲۳ مرداد بار دیگر با افت مواجه شد و به یک میلیون و ۹۹۱ هزار واحد سقوط کرد.

طی ۲۴ روز گذشته، شاخص کل بورس در ۲۰ روز منفی بوده و در مجموع طی این دوره شاخص بورس با سقوط ۲۱۰ هزار واحدی، معادل بیش از ۱۰ درصد، مواجه شده است.

صندوق توسعه ملی اخیرا طی دو نوبت ۶۰۰ میلیارد تومان پول به بازار بورس تزریق کرد، اما این اقدام نیز نتوانست از افت شاخص جلوگیری کند.

روز سه‌شنبه در پی افت هفت هزار و ۵۶۸ واحدی شاخص کل بورس، محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی، اعلام کرد در جلسه امروز شورای عالی بورس توافق شد که از چهارشنبه حمایت نظام بانکی از بازار سرمایه آغاز شود.

او توضیح نداد نظام بانکی کشور دقیقا چه تدبیری برای «حمایت» از بورس دارند و چرا حمایت‌های مالی اخیر صندوق توسعه ملی کمکی به وضعیت بورس نکرده است.

پیشتر سازمان بورس خواستار تعریف خط اعتباری یا واریز حداقل ۵۰ هزار میلیارد تومان به بازار بورس شده بود.

برآوردها نشان می‌دهد که تنها در دو هفته گذشته نزدیک ۵ هزار میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شده است. بیشترین فرار سرمایه از این بازار در ۱۰ مرداد، در پی ترور اسماعیل هنیه در تهران و آغاز تهدیدهای جمهوری اسلامی برای انتقام در روز بعد از آن اتفاق افتاد.

با انتشار گزارش‌هایی از احتمال «تصمیم قطعی» جمهوری اسلامی برای حمله به اسرائیل، دوباره نزدیک ۱۲۰۰ میلیارد تومان روز ۲۲ مرداد از بورس خارج شد.

افت شاخص بورس و خروج پول حقیقی از این بازار به معنی زیان هنگفت افرادی است که به هر دلیلی مایل نبوده‌اند سهام شرکت‌هایی را که خریداری کرده‌اند، بفروشند.

افت و خیزهای شاخص بورس طی سال‌های گذشته روند غیرمعمولی را طی کرده است. برای نمونه در میانه بحران اقتصادی و افت ارزش تولید ناخالص داخلی ایران، شاخص بورس از نیم میلیون واحد در ابتدای سال ۱۳۹۹ به ۲.۵ میلیون واحد در بهار پارسال رسید.

برخی کارشناسان از دستکاری عمدی دولت در بازار بورس خبر داده‌اند؛ موضوعی که هم دولت دوازدهم و هم سیزدهم آن را رد کرده‌اند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱۴ اگوست ۲۰۲۴