به‌رغم موافقت پزشک معتمد قوه قضائیه، با مرخصی درمانی سروناز احمدی مخالفت می‌شود

روز گذشته یکی از نزدیکان سروناز احمدی در حساب اینستاگرامی‌اش خبر داد که این مترجم و فعال حقوق کودکان و زنان روز سه‌شنبه ۲۳ مرداد از زندان اوین به پزشک متخصص مغز و اعصاب اعزام شده است، سپس پزشک معتمد قوه قضائیه بر اساس نتایج آزمایش‌ها و نوار مغز طی نامه‌ای به مسئولان زندان وضعیت او را بسیار وخیم توصیف کرده و برای او درخواست مرخصی اورژانسی کرده است.

اما ضابطین پرونده او با مرخصی درمانی‌اش مخالفت کرده‌اند. این در حالی‌ است که سروناز احمدی یک سوم از محکومیت سه سال و نیمه خود را طی کرده و طبق قانون امکان استفاده از مرخصی و آزادی مشروط را دارد. اما کارشکنی ضابطین امنیتی اجازه استفاده از این حقوق را به او نمی‌دهد.

اعزام او به بیمارستان سه‌شنبه هفته گذشته و پس از حمله گارد زندان به بند زنان اوین صورت گرفت. زندانی‌های بند زنان اوین، در در اعتراض به اجرای حکم اعدام رضا رسایی، دست به تحصن زده بودند و در نتیجه‌ی حمله گارد زندان به آن‌ها، برخی دچار حمله عصبی و آسیب و جراحت شدند. سروناز احمدی در پی حمله عصبی به بیمارستان منتقل شد و همان شب به بند بازگشت و همچنین نرگس محمدی، برنده جایزه صلح نوبل نیز دچار حمله تنفسی و به بهداری زندان منتقل شد. سروناز احمدی اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ هنگامی که برای عیادت محمد حبیبی به منزل او رفته بود، همراه دیگر فعالان مدنی بازداشت شد و از آن زمان در زندان اوین در بند است.

او فعال حقوق کودکان است و از او ترجمه‌هایی هم در حوزه زنان منتشر شده است از جمله کتاب «انقلاب در نقطه صفر: کار خانگی، بازتولید و مبارزه فمینیستی» اثر سیلویا فدریچی. سرکوب و آزار زندانیان زن شدت گرفته است. یکی از نزدیکان آنیشا اسدالهی، مترجم و فعال حقوق کارگران محبوس در زندان اوین در حساب اینستاگرامی‌اش از تداوم قطع تماس زندانیان خبر داده است. زنان زندان اوین روزهای سه‌شنبه در همراهی با دیگر زندانیان، علیه اعدام دست به اعتصاب غذا می‌زنند اما در هفته‌های گذشته با صدور حکم اعدام برای شریفه محمدی، فعال حقوق کارگران و پخشان عزیزی، فعال سیاسی کرد اعتراضات آن‌ها به تحصن و امتناع از بازگشت به بند تبدیل شد. فایل صوتی اعتراضات آن‌ها نشان می‌دهد که شعارهایی از جمله «بند زنان اوین/هم‌صدا و هم‌پیمان/تا لغو حکم اعدام/ایستاده‌ایم تا پایان» سر داده شده.

برگرفته ای از سایت رادیو زمانه، ۱۴ اگوست ۲۰۲۴