یک روز پس از بازگشت بلینکن از خاورمیانه؛ بایدن و نتانیاهو تلفنی گفت‌وگو کردند

کاخ سفید اعلام کرد جو بایدن رئیس‌ جمهوری آمریکا و بنیامین نتانیاهو نخست‌ وزیر اسرائيل روز چهارشنبه درباره راه‌های پیشبرد یک توافق احتمالی شامل آتش‌بس در نوار غزه و آزادی گروگان‌ها گفت‌وگو کردند.

این تماس تلفنی در پی سفر اخیر آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده به خاورمیانه صورت گرفت؛ سفری که روز سه شنبه بدون توافقی میان اسرائیل و شبه نظامیان حماس بر سر آتش‌بس در غزه پایان یافت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آنتونی بلینکن و میانجی‌های مصری و قطری به یک «پیشنهاد آمریکا برای پل زدن»، به معنی کاهش شکاف بین خواسته‌های دو طرف درگیر جنگ ۱۰ ماهه در غزه، امید بسته‌اند.

در بیانیه کاخ سفید آمده است، رئیس جمهوری آمریکا، جو «بایدن با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، درباره توافق آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها و تلاش‌های دیپلماتیک کاهش تنش‌های منطقه‌ای گفت‌وگو کرد.»

کامالا هریس معاون رئیس جمهوری آمریکا، که روز پنجشنبه در شیکاگو به طور رسمی نامزدی دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری ۵ نوامبر امسال را می‌پذیرد، نیز در تماس بایدن با نتانیاهو شرکت داشت.

یک مقام آمریکایی پیش از این تماس گفت که انتظار می‌رود بایدن به نتانیاهو فشار بیاورد تا در مورد درخواست جدید اسرائیل برای حفظ نیروهایش در امتداد یک کریدور زمینی بین مصر و غزه انعطاف نشان دهد.

رئیس جمهوری آمریکا در حال حاضر در ایالت کالیفرنیا در تعطیلات به سر می‌برد.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۲۲ اگوست ۲۰۲۴