واکنش جو بایدن به پیدا شدن جسد گروگان آمریکایی در رفح: «حماس تاوان این جنایت را خواهد داد»

خانواده «هرش گلدبرگ پولین» گروگان اسرائیلی-آمریکایی بامداد یکشنبه ۱۱ شهریور مرگ این مرد جوان را اعلام کردند و به کارزار بی‌امان والدینش برای نجات او پایان دادند که شامل دیدار با رهبران جهان و سخنرانی در مجمع ملی دموکرات‌ها در ماه گذشته بود.

این خانواده ساعاتی پس از آن که ارتش اسرائیل اعلام کرد اجساد شش تن از گروگان‌ها را در یک تونل واقع در رفح پیدا کرده است، بیانیه خود را صادر کرد.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا که با والدین این گروگان ملاقات کرده بود، گفت که «ویران و خشمگین» است.

او گفت: «این به همان اندازه غم انگیز است که مذموم است. اشتباه نکنید، رهبران حماس تاوان این جنایات را خواهند داد. و ما به کار شبانه روزی برای رسیدن به توافقی برای آزادی گروگان‌های باقی مانده ادامه خواهیم داد.»

همچنین کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که حماس «باید از بین برود» و پس از پیدا شدن اجساد شهروند آمریکایی هرش گلدبرگ پولین و پنج گروگان دیگر در غزه، نمی‌توان اجازه داد غزه را کنترل کند.

هریس به «جان» و «راشل» والدین گلدبرگ پولین تسلیت گفت و اعلام کرد: «من هیچ اولویتی بالاتر از امنیت شهروندان آمریکایی در هر کجای دنیا که هستند ندارم. رئیس جمهوری بایدن و من هرگز در تعهد خود برای آزادی آمریکایی‌ها و همه گروگان‌های غزه تزلزل نخواهیم کرد.»

او افزود: «حماس یک سازمان تروریستی شیطانی است. با این قتل‌ها، حماس خون آمریکایی‌های بیشتری را در دست دارد. من وحشیگری ادامه‌دار حماس را به‌شدت محکوم می کنم و کل جهان نیز باید این کار را انجام دهد. از قتل عام ۱۲۰۰ نفر گرفته تا خشونت جنسی، گروگان‌گیری و این قتل‌ها، فسق حماس مشهود و هولناک است.»

براساس گزارش‌ها بیانیه ارتش اسراییل مبنی بر یافتن شش جسد دیگر از گروگان‌ها، احتمالا درخواست‌های فوری جدید از بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل برای دستیابی به توافقی برای بازگرداندن گروگان‌های باقی‌مانده به خانه، را خواهد آورد.

رهبر اسرائیل در مذاکرات موضع سختگیرانه‌ای اتخاذ کرده و بارها گفته است که برای بازگرداندن گروگان‌ها به خانه به فشار نظامی نیاز است. به‌گفته رسانه‌های اسرائیلی، او با مقامات ارشد امنیتی که گفته‌اند باید فوراً به توافق رسید، اختلاف نظر داشته است.

شنبه شب ۱۰ شهریور، ارتش اسرائیل اجساد شش گروگان اسرائیلی را از یک تونل حماس در رفح در جنوب نوار غزه پیدا کرد که به‌گفته ارتش، این گروگان‌ها توسط نگهبانانشان کشته شده بودند و احتمالا یک یا دو روز قبل از اینکه نیروها آنها را پیدا کنند، به‌قتل رسیده‌اند.

ارتش اسرائیل محل دقیق گروگان‌ها را نمی‌دانست، اما نشانه‌هایی از یک منطقه کلی که ممکن بود گروگان‌ها در آن نگه داشته شوند، وجود داشت. نظامیان می‌گویند به دلیل احتمال نگهداری گروگان‌ها در این منطقه، با احتیاط عمل کرده‌اند.

نیروها جستجو در یک مجموعه تونلی را از دیروز آغاز کردند تا اینکه بعدازظهر گروگان‌ها را مرده پیدا کردند. شبانه، اجساد آنها از غزه بیرون کشیده و برای شناسایی به اسرائیل آورده شد.

ارتش اسرائیل می‌گوید که هیچ درگیری با تروریست‌های حماس در داخل تونل وجود نداشته و نگهبانانی که احتمالا این شش نفر را به قتل رسانده بودند، از منطقه فرار کردند.

تونلی که گروگان‌های کشته‌شده در آن پیدا شدند، در رفح، از جایی که هفته گذشته سربازان گروگان دیگری به نام فرحان القادی را پیدا کرده بودند حدود یک کیلومتر فاصله داشت.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۱ سپتامبر ۲۰۲۴