یک مقام محلی می‌گوید «حدود ۱۲ هزار» واجد شرایط ورود به کلاس اول در استان تهران هنوز ثبت‌نام نکرده‌اند

در حالی که دو هفته تا آغاز سال تحصیلی در ایران باقی مانده، مسعود بهرامی، مدیرکل آموزش و پرورش استان تهران می‌گوید «حدود ۱۰۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ واجد شرایط ورود به کلاس اول ابتدایی»، هنوز برای ثبت نام مراجعه نکرده‌اند. این مقام مسئول از والدین این کودکان درخواست کرده که «زودتر اقدام کنند» وگرنه برای ثبت‌ و دریافت کتب‌درسی نیز دچار مشکل می‌شوند.

بهرامی همچنین گفته که «پیش‌بینی می‌شود حدود یک میلیون و ۱۵۰ هزار دانش‌آموز در سال تحصیلی جاری در شهرستان‌های استان تهران مشغول تحصیل شوند.»

بررسی داده‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که سال تحصیلی ۱۴۰۱ -۱۴۰۲ در مقاطع تحصیلی مختلف ۹۲۹ هزار و ۷۹۸ نفر از تحصیل بازماندند. سال گذشته، ۱۵ تا ۱۷ ساله‌ها بیشترین تعداد بازماندگی از تحصیل را داشتند.

جمعیت کودکان ۶ تا ۱۱ سال در سال تحصیلی گذشته، ۹ میلیون و ۸۶ هزار و ۸۰۵ نفر بود. از این میان، ۹۶ هزار و ۲۰۲ نفر از پسران و ۷۸ هزار و ۹۱۲ نفر از دختران از تحصیل بازماندند. یعنی در مجموع ۱۷۵ هزار و ۱۱۴ نفر از کودکان ۶ تا ۱۱ سال نامشان در آمار بازماندگان از تحصیل ثبت شد.

علت خودداری والدین از ثبت‌نام فرزندانشان اعلام نشده اما سال گذشته مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی عوامل اقتصادی را یکی از دلایل مه بازماندگی از تحصیل دانست و نوشت: «سال ۱۳۹۹ حدود ۷۰ درصد کودکان بازمانده از تحصیل در دهک یک تا پنج قرار داشتند.»

هفته پیش معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد ۱۶۴ هزار کودک بازمانده از تحصیل در ایران وجود دارد.

خبرگزاری دولتی ایرنا به نقل از رضوان حکیم زاده نوشت «کودکانی را که به سن ۶ سالگی می‌رسند با آمار ثبت‌نام تطبیق می‌دهیم و تعدادی که خارج از سیستم ثبت‌نام هستند را جزو بازماندگان می‌دانیم.»

کارشناسان بر این باورند که آمار اعلامی از سوی وزارت آموزش پرورش تنها در بخش کودکانی است که امکان ورود به سیستم آموزشی را ندارند و در ابعاد کلان‌تر، بازماندن از تحصیل آمار بسیار بالاتری دارد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش نیز در تاریخ ۲۸ مرداد ماه سال ۱۴۰۲ از افزایش ترک تحصیل در مقطع ابتدایی خبر داده و آخرین آمار بازماندگان تحصیل در مقطع ابتدایی را ۱۶۰هزار دانش‌آموز اعلام کرده بود.

مرور آمارهای رسمی نشان می‌دهد که ۷۰ درصد «ترک تحصیلی‌ها» مربوط به دهک‌های درآمدی پایه یک تا پنج هستند.

در همین رابطه نیز محمد مولوی، عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی تیرماه سال جاری گفته بود ۲۷۹ هزار تن از کودکان به دلیل «مشکلات مالی» ترک تحصیل کرده‌اند.

تورم بیش از ۴۰ درصدی در چندسال اخیر باعث شده تا در بین دهک‌های پایین جامعه سهم مسکن از هزینه‌ها به ۷۰ تا ۸۰ درصد برسد و سرپرستان خانوار از تامین مابقی نیازهای ضروری از جمله خوراک، درمان، پوشاک و آموزش عاجز باشند.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی،۴ سپتامبر ۲۰۲۴