هریس: به عقب برنمی‌گردیم؛ ترامپ: چرا در این سه‌ سال‌‌و‌نیم کاری نکردید

دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر ۲۰۲۴ آمریکا و کامالا هریس، نامزد دمکرات‌ها، برای نخستین بار در مناظره انتخاباتی سه‌شنبه شب به وقت شرق آمریکا رودرروی یکدیگر قرار گرفتند. این مناظره با دست دادن دو نامزد با هم شروع شد و از همان آغاز با انتقاد و اتهام‌زنی دو طرف به یکدیگر پیش رفت. در این مناظره، ترامپ، هریس و پدرش را مارکسیست خواند و هریس نیز گفت که ترامپ حامی ثروتمندان و عاشق دیکتاتورها است.

مساله ایران نیز در این مناظره به‌طور کوتاه مطرح شد. کامالا هریس زمانی که موضوع جنگ اسرائیل و حماس به میان آمد اشاره‌ای به نام ایران داشت و گفت از اسرائیل برای دفاع از خود به خصوص در ارتباط با ایران و گروه‌های نیابتی‌اش حمایت می‌کند. دونالد ترامپ نیز بار دیگر تکرار کرد که اگر او رئیس‌جمهور بود حماس هرگز به اسرائیل حمله نمی‌کرد و جنگ در غزه اتفاق نمی‌افتاد. او گفت که در دولت او جمهوری اسلامی ورشکسته بود و پول نداشت؛ اما در دولت بایدن به ۳۰۰ میلیارد دلار پول رسید و تحریم‌ها لغو شد. رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا تاکید کرد که در دولت او جمهوری اسلامی برای کمک به حزب‌الله و حماس یا هر کدام از ۲۸ کانون تروریستی پول نداشت.

این مناظره در فاصله هشت هفته مانده به انتخابات و در حالی که نظرسنجی‌ها رقابت شانه‌به‌شانه‌ای را به تصویر می‌کشند از اهمیت زیادی برخوردار است.

این مناظره به میزبانی شبکه خبری ای‌بی‌سی برگزار می‌شود و باوجود اصرار هریس، میکروفون‌ها در طول صحبت طرف مقابل بسته می‌مانند.

ترامپ و هریس در روزها و هفته‌های اخیر اتهامات و انتقادهای تندی را علیه یکدیگر مطرح کرده‌اند.

هریس پس از عملکرد ضعیف رئیس‌جمهوری آمریکا در نخستین مناظره انتخاباتی با ترامپ، جایگزین جو بایدن شد که تحت فشار اطرافیان از رقابت‌های انتخاباتی کنار رفت.

این گزارش به‌روز رسانی می‌شود…

ترامپ خطاب به هریس: چرا کارهایی را که می‌گویی تا کنون نکردی؟
ترامپ در واکنش به هریس که گفت می‌خواهد کارها و اقدامات خوبی برای مردم انجام دهد گفت که چرا در این سه سال و نیم که معاون رئیس‌جمهوری آمریکا بوده است این کارها را انجام نداده است. ترامپ به هریس گفت که به کاخ سفید برود و کارهایی که می‌گوید را انجام دهد.
ترامپ به وضعیت اقتصادی و تورم در آمریکا، خروج فاجعه‌بار از افغانستان، ورود مهاجران غیرقانونی به کشور و جنگ در روسیه و اوکراین و جنگ در غزه به عنوان مواردی اشاره کرد که در دولت بایدن-هریس اتفاق افتاده است.

هریس: ما به عقب برنمی‌گردیم
کامالا هریس در بخش پایانی مناظره گفت که در این مناظره دو دیدگاه مشاهده شده، یکی نگاه به آینده و یکی نگاه به گذشته. او گفت که ما با عقب برنمی‌گردیم و باید تفرقه‌ها را کنار گذاشت. هریس گفت که برنامه دارد و تامین امکانات را انجام خواهد داد. او به مساله حق سقط جنین و بهبود وضع اقتصادی اشاره کرد. هریس گفت آمریکا به رئیس‌جمهوری نیاز دارد که اولویت او مردم آمریکا باشد.

ترامپ: قبل از تحلیف مساله جنگ روسیه و اوکراین را حل می‌کنم
دونالد ترامپ با اشاره به روابط خوب با ولادیمیر پوتین و ولودیمیر زلنسکی گفت که حتی قبل از تحلیف، زمانی که رئیس‌جمهوری منتخب باشد، مساله جنگ روسیه و اوکراین را حل می‌کند. به نفع آمریکا است که این جنگ هرچه سریع‌تر به پایان برسد.

ترامپ: باید توجه داشت که پوتین سلاح هسته‌ای دارد
دونالد ترامپ درباره اظهارات هریس که گفت او می‌خواهد درباره جنگ روسیه و اوکراین تسلیم شود و ترامپ شیفته دیکتاتورها است، گفت که آیا می‌دانید پوتین سلاح هسته‌ای دارد. ممکن است از آن استفاده کند و ممکن است استفاده نکند. ترامپ گفت: هریس را قبل از جنگ برای مذاکره فرستادند اما او هیچ استعدادی در مناظره ندارد و سه روز بعد جنگ شروع شد.

ترامپ: توافق با طالبان شرایطی داشت که دولت بایدن هنگام خروج به آن توجه نکرد
دونالد ترامپ درباره مذاکره با طالبان گفت که باید توافقی انجام می‌شد اما روند خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان در دولت بایدن فاجعه بود. توافق با طالبان شرایطی داشت که نخست باید انجام می‌شد، و بعد خروج نیروها به وقوع می‌پیوست. اما دولت بایدن منتظر اجرای شرایط توافق نشد و خروج شرم آور از افغانستان را انجام داد.

هریس: از تصمیم خروج از افغانستان حمایت می‌کنم
کامالا هریس درباره خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان گفت از تصمیم بایدن در این زمینه حمایت می‌کند. او ترامپ را متهم کرد که با طالبان مذاکره کرد و آنها را به کمپ دیوید دعوت کرد.

ترامپ: هریس همان جو بایدن است؛ هریس: جو بایدن نیستم
کامالا هریس در واکنش به ترامپ که گفت او همان جو بایدن است گفت که جو بایدن نیست و ترامپ هم نیست. هریس گفت که برنامه دارد و می‌خواهد مردم بتوانند رویای آمریکایی را دنبال کنند.

ترامپ: جایی خواندم که هریس می‌گوید سیاه‌پوست نیست؛ حالا می‌گوید هست
دونالد ترامپ در واکنش به پرسش مجری درباره اینکه گفته بود کامالا هریس سیاه‌پوست نیست، گفت: «جایی خواندم که هریس گفته بود سیاه‌پوست نیست اما حالا می‌گوید سیاه‌ پوست است. برایم اهمیتی ندارد، هرچه می‌خواهد باشد.»

هریس: ترامپ را ۸۱ میلیون آمریکایی اخراج کردند؛ ترامپ: هریس در انتخابات مقدماتی یک رای هم نیاورد
درحالی که ترامپ گفت هریس در انتخابات مقدماتی یک رای هم نیاورده است، کامالا هریس گفت که ترامپ برای پایمال کردن اراده رای‌دهندگان تلاش کرده است و رهبران جهان ترامپ را مایه شرمساری می‌خوانند. در مقابل ترامپ گفت که بایدن ۱۴ میلیون رای در انتخابات مقدماتی آورد و بایدن از هریس متنفر است چون به او خیانت کرد

ترامپ: هریس از اسرائیل و اعراب متنفر است؛ جمهوری اسلامی در دولت من پول نداشت
دونالد ترامپ در واکنش به پرسشی درباره جنگ اسرائیل و حماس در غزه گفت که اگر او در قدرت بود این جنگ اصلا اتفاق نمی‌افتاد. ترامپ گفت که هریس از اسرائیل و اعراب متنفر است. ترامپ گفت که در دولت او جمهوری اسلامی بی‌پول شده بود اما در دولت بایدن، منابع مالی به دست آورد و خرج تروریست‌ها کرد.

هریس: باید جنگ در غزه خاتمه یابد و به سوی راه حل دو کشوری برویم
کامالا هریس درباره جنگ اسرائیل و حماس در غزه گفت که گروه تروریستی حماس در هفتم اکتبر به اسرائیل حمله کرد اما واکنش به این حمله هم مهم است. باید هرچه زودتر جنگ در غزه پایان یابد و به سوی راه حل دو کشوری حرکت کنیم.

ترامپ: کامالا هریس یک مارکسیست است، همه می‌دانند
دونالد ترامپ در جریان مناظره کامالا هریس را یک مارکسیست خواند و گفت که همه این را می‌دانند. او گفت که پدر کامالا هریس استاد مارکسیست در اقتصاد است و به دخترش آموزش داده است. هریس هم در مقابل گفت که ترامپ حامی ثروتمندان است.

ترامپ: دولت هریس بایدن آمریکا را نابوده کرده‌اند، در حال تبدیل شدن به ونزوئلای دوپینگی هستیم
دونالد ترامپ در واکنش به کامالا هریس که گفت مهاجرت غیرقانونی را زیرنظر دارد و این مساله را از نزدیک بررسی کرده است گفت که دولت بایدن هریس آمریکا را نابود کرده است و آمریکا در حال تبدیل شدن به ونزوئلای دوپینگی است.

ترامپ: هریس با اتوبوس شرکت‌کنندگان را به کارزارهای انتخاباتی می‌برد؛ مهاجران دارند گربه می‌خورند
دونالد ترامپ با متهم کردند هریس به اینکه با اتوبوس شرکت‌کنندگان را به کارزارهای انتخاباتی خود می‌برد گفت که مهاجرت غیرقانونی موجب شده که برخی مهاجران حیوانات خانگی مانند گربه و سگ را بخورند. او گفت که مهاجرت غیرقانونی آمریکا را نابود کرده است.

ترامپ: پدر هریس آموزه‌های مارکسیستی را خوب به او آموخته است

ترامپ، کامالا هریس را به پیرویس از اندیشه‌های مارکسیستی متهم کرد و گفت که پدرش به خوبی درس‌های مارکسیستی را به او آموخته است.

ترامپ: ایالت‌ها باید درباره موضوع سقط جنین تصمیم بگیرند
دونالد ترامپ درباره مساله جنجالی سقط جنین که همواره در مناظره‌های انتخاباتی مطرح بوده است گفت که تصمیم‌گیری در این زمینه باید بر عهده ایالت‌ها باشد. در برخی موارد جنین را در ماه‌های آخر حاملگی از بدن مادر بیرون می‌کشند. البته این شامل زنای با محارم یا تجاوز نمی‌شود. کامالا هریس که مناظره را با انتقاد و اتهام‌زنی به ترامپ آغاز کرده است، درباره اظهارات ترامپ درمورد تصمیم‌گیری ایالتی درخصوص سقط جنین گفت که او دروغ می‌گوید و می‌خواهد سقط جنین را در سطح ملی ممنوع کند. هریس گفت که خود زنان باید درباره این موضوع تصمیم بگیرند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۱۱ سپتامبر ۲۰۲۴