افزایش شمار قربانیان انفجار در معدن زغال سنگ طبس؛ تلاش برای نجات گرفتارشدگان ادامه دارد

با گذشت دو روز از حادثه انفجار گاز در معدن زغال‌سنگ طبس شمار کارگران جان باخته در پی این حادثه همچنان رو به افزایش است.

بر اساس آخرین آماری که خبرگزاری رسمی ایران، ایرنا به آن استناد کرده، تاکنون ۳۸ کارگر بر اثر انفجار گاز متان در ۲ بلوک B و C این معدن کشته شده‌اند.

این آمار در پی خروج پیکر ۴ تن دیگر از حادثه دیدگان از داخل معدن طی ادامه عملیات جستجو و تخلیه که شب گذشته صورت گرفت، اعلام شده است.

محمدعلی آخوندی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی ضمن تایید خبر افزایش شمار جان باختگان انفجار در معدن «معدنجوی» واقع در شهرستان طبس به ۳۵ نفر اعلام کرد که ۱۴ نفر دیگر هنوز در بلوک C این معدن محبوس هستند.

این در حالیست که برخی منابع خبری شمار قربانیان را بیش از تعداد اعلام شده دانسته و در گزارشی از کشته شدن احتمالی هر ۳۰ کارگر مشغول به کار در بلوک C خبر داده‌اند.

در این صورت باید انتظار داشت که شمار جان باختگان این حادثه تلخ طی یکی دو روز آینده به حدود ۵۰ نفر افزایش یابد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی در ادامه به ایرنا گفته است که عملیات بیرون آوردن پیکرهای قربانیان با پیش‌روی مرحله به مرحله تیم‌های تخصصی وهمزمان با تقویت مکش‌ها و تخلیه گاز از داخل تونل در حال انجام است.

مسئولان استان خراسان جنوبی در پی کشته شدن شمار زیادی از کارگران معدن زغال‌سنگ طبس سه روز عزای عمومی در این استان اعلام کرده‌اند.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران در واکنش به این حادثه با انتشار پیامی خواستار «بیشترین تلاش» برای امدادرسانی در این حادثه و «رسیدگی فوری به وضع مصدومان» شده است.

مسعود پزشکیان، رئیس جمهوری ایران نیز پیش از عزیمت به نیویورک برای شرکت در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، در پیامی ضمن ابراز تاسف از این حادثه و همدردی با خانواده‌های قربانیان اعلام کرد دو تن از وزرای کابینه (وزیر کار و وزیر صمت) را برای پیگیری اوضاع از نزدیک به محل حادثه اعزام کرده است.

در ادامه واکنش‌های بین‌المللی به این حادثه نیز، اشتفان پریزنر، هماهنگ‌کننده سازمان ملل متحد در ایران با ارسال پیامی «مراتب تسلیت و همدردی عمیق خود» را به خانواده‌های قربانیان اعلام کرده است.

در همین راستا، پتر استانو، سخنگوی دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا با حادثه‌دیدگان ابراز همدردی کرده و یادآور شده است که اتحادیه اروپا پی‌گیری گزارش‌ها در خصوص عملیات امداد و نجات است.

وزارت خارجه ترکیه ضمن تسلیت به خانواده‌های قربانیان و مردم ایران، نسبت به بهبودی مجروحان و نیز نجات هر چه سریعتر محبوسان ابراز امیدواری کرده است.

روسای کشورهای عراق، پاکستان، برزیل، ژاپن و جمهوری آذربایجان نیز در پیام‌هایی جداگانه جان باختن شمار زیادی از کارگران معدن زغال سنگ طبس را تسلیت گفته‌اند.

نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان نیز جان‌باختن کارگران معدن زغال‌سنگ را در پیامی به ایران تسلیت گفت.

وزارت امور خارجه امارت اسلامی طالبان نیز در پیام تسلیتی با دولت و مردم ایران ابراز همدردی کرد.

واکنش‌ها به این حادثه در شبکه‌های اجتماعی و نیز در برخی رسانه‌ها و نشریات داخلی در خصوص علل این حادثه و ناکارآمدی در پیشگیری از تکرار چنین حوادثی که عمدتا به غیراستاندارد بودن تجهیزات مربوط می‌شود همچنان ادامه دارد.

یکی از کاربران فضای مجازی در اشاره‌ای استعاری به عملیات استخراج که معمولا در معادن صورت می‌گیرد، استخراج پیکر کارگران مشغول به کار در معادن ایران را بسیار تلخ و اندوه‌بار توصیف کرده است.

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی فقر ناشی از تحریم‌ها را علت اصلی وقوع و فراوانی چنین حوادثی در بخش معادن ایران عنوان کرده است.

در سرمقاله این نشریه آمده است که صنعت معدن ایران به لحاظ فناوری تولیدی از پیشرفت‌های جهانی عقب مانده و تجهیزات موجود حتی به نیازهای همین فناوری غیرمدرن پاسخ نمی‌دهد.

به گفته مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خراسان جنوبی حدود ۱۷ مصدوم در حادثه انفجار معدن طبس نجات یافتند و امدادگران همچنان برای جست‌وجو و نجات دیگر محبوسان تلاش می‌کنند.

بر اساس آخرین گزارش‌ها تلاش برای نجات ۱۴ کارگری که همچنان محبوس هستند، ادامه دارد.

برگرفته ای از سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا) به زبان فارسی، ۲۳ سپتامبر ۲۰۲۴