کوکب بداغی، معلم اهل ایذه و دوست مادر کیان پیرفلک به دادسرای انقلاب اهواز احضار شد

یک نهاد صنفی از احضار کوکب بداغی پگاه، فعال صنفی فرهنگیان در خوزستان به بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب اهواز خبر داد.

بنا بر گزارش شورای هماهنگی تشکل‌های فرهنگیان ایران، با اعلام این خبر تأکید کرده که از این معلم و کنشگر صنفی حمایت می‌کند و خواهان مختومه شدن پرونده‌های «امنیتی و قضایی» علیه کنشگران صنفی و معلمان است.

کوکب بداغی، معلم اهل ایذه، پیش از این به همراه ۱۱ تن از فعالان صنفی دیگر در استان خوزستان محاکمه و تبرئه شده بود.

اما با وجود این، پرونده آنها دوباره به دادگاه تجدیدنظر ارسال شد و با رأی هیئت تخلفات، او به چهار ماه انفصال از خدمت محکوم شده بود.

در ماه‌های گذشته یک منبع نزدیک به خانواده پیرفلک به صدای آمریکا خبر داده بود که نیروهای «لباس شخصی» جمهوری اسلامی علاوه بر بازرسی محل کار و خانه خانم بداغی و توقیف «وسایل شخصی و الکترونیکی» او، شاگردانش را نیز تفتیش بدنی کرده بودند.

این منبع مطلع گفته بود نیروهای حکومتی دانش‌آموزان را «تهدید کردند که از اتفاق پیش‌آمده صحبتی نکنند» و «در صورت رسانه‌ای شدن موضوع، دانش‌آموزان را به برخورد شدید تهدید کردند.»

به گفته این منبع آگاه، ماه‌منیر مولایی‌راد و کوکب بداغی مدت‌ها است که «از دسترسی به هرگونه وسیله‌ای که بتوانند به اینترنت وصل بشوند محروم شده‌اند» و «حتی تلفن ساده هم ندارند.»

مادر کیان پیرفلک که معلم بود، پس از کشته شدن فرزندش در حمله نیروهای حکومتی به معترضان در ۲۵ آبان ۱۴۰۱ در ایذه، از ادامه کار محروم شد.

در این حال، منبع آگاه به صدای آمریکا گفته است در حال حاضر کوکب بداغی، دوست و همکار ماه‌منیر مولایی‌راد، «به مدرسه می‌رود، اما هیچ‌گونه وسیله ارتباطی ندارد» و از مدتی پیش «ناگهان اینستاگرام و تلگرام» کوکب بداغی نیز «از دسترس خارج شده» است.

در دومین سالگرد کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد و آغاز اعتراضات سراسری ایرانیان، فشار بر خانواده‌های دادخواه و فعالان سیاسی و مدنی توسط مقامات جمهوری اسلامی تشدید شده است.

در همین زمینه در روزهای گذشته شعبه ۲۵ تجدیدنظر دیوان عدالت اداری با رد اعتراض محمدحسین سپهری، معلم زندانی و فعال سیاسی مخالف جمهوری اسلامی، حکم اخراج این معلم باسابقه را تأیید کرد.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۲۵ سپتامبر ۲۰۲۴