دادگاه انقلاب اصفهان ۱۵ زن بهائی را بار دیگر محاکمه کرد

۱۵ زن بهائی، چهارشنبه ۴ مهر، بار دیگر به اتهام «فعالیت آموزشی و تبلیغی مغایر با شرع اسلام» در شعبه اول دادگاه انقلاب اصفهان محاکمه شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، مژگان پورشفیع اردستانی، نسرین خادمی قهقرخی، آزیتا رضوانی خواه، شعله آشوری، مژده بهامین، بشری مطهر، سارا شکیب، سمیرا شکیب، رویا آزادخوش، نوشین همت، شورانگیز بهامین، ساناز راسته، مریم خورسندی، فرخنده رضوان پی و فیروزه راستی نژاد زنانی هستند که در دادگاخ انقلاب اصفهان محاکمه شدند.

این دادگاه، یک روز پس از محاکمه ۱۰زن بهائی دیگر در دادگاه انقلاب اصفهانبه اتهام «تبلیغ علیه نظام» برگزار شد.

این ۱۵ شهروند بهائی زن، در اواخر اردیبهشت ماه سال جاری توسط شعبه اول دادگاه انقلاب اصفهان به اتهام «فعالیت‌های آموزشی و تبلیغی مخالف با شرع اسلام» هر کدام به ۵ سال حبس، پرداخت ۵۰ میلیون تومان جریمه نقدی، پنج سال محرومیت از خدمات اجتماعی، و دو سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شدند.

پس از آن در اواخر شهریور ۱۴۰۳، پرونده آنها به دادگاه تجدیدنظر استان ارسال شد. اما دادگاه تجدیدنظر پس از بررسی، ایراداتی به آن وارد کرد و پرونده برای اصلاح این ایرادات به دادگاه انقلاب بازگردانده شد.

فشارهای حکومتی علیه این شهروندان زن بهائی پیشتر هم اعمال شده است. دوازده تن از این شهروندان، پیشتر در سال ۱۴۰۰ بازداشت و پس از مدتی با تودیع وثیقه آزاد شده و منازل چهارتن از آنان مورد تفتیش نیروهای امنیتی قرار گرفته بود.

جامعه جهانی بهائی روز دوشنبه همزمان با حضور مسعود پزشکیان، رئیس دولت چهاردهم جمهوری اسلامی در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک، در بیانیه‌ای با تأکید بر «بی‌تأثیر بودن وعده‌ها بر واقعیت تلخ»، اعلام کرد که آزار و سرکوب بهائیان در ایران شدت گرفته است.

در این بیانیه همچنین تأکید شده است: «جامعه جهانی بهائی به طرز نگران‌کننده‌ای متوجه موارد جدید تلاش مداوم دولت برای پاکسازی ایران از تاریخ و هویت بهائی شده است.»

شهروندان بهائی پس از انقلاب بهمن سال ۱۳۵۷ در ایران به طور نظام‌مند در معرض اعدام، تبعیض‌های گسترده اجتماعی و سیاسی، و برخوردهای غیرقانونی از جمله بازداشت‌ و هتک حرمت به آرامستان‌هایشان قرار گرفته‌اند.

پیش از این، کمیسیون آمریکا در امور آزادی‌های مذهبی بین‌المللی از تشدید فشار بر اقلیت‌های مذهبی در ایران و کارزار جمهوری اسلامی در بازداشت بهائیان ابراز نگرانی کرده است.

این کمیسیون در گزارشی اعلام کرده که مقامات جمهوری اسلامی در طول چند دهه گذشته به شیوه‌ای نظام‌مند، بهائیان، مسیحیان، دراویش گنابادی، زرتشتی‌ها، یارسانی‌ها، مسلمانان شیعه و سنی و افراد غیرمذهبی را هدف آزار و اذیت، بازداشت، حبس‌های طولانی‌مدت، تبعید، یا منع شرکت در فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی قرار داده است.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۲۶ سپتامبر ۲۰۲۴