آمریکا و کشورهای شورای همکاری خلیج‌ فارس از تهدید امنیت منطقه از سوی رژیم ایران ابراز نگرانی کردند

نشست وزاری خارجه آمریکا و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس روز چهارشنبه چهارم مهر ماه به ریاست مشترک آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا و شیخ محمد بن عبدالرحمن آل‌ثانی در نیویورک آمریکا برگزار شد.

ایالات متحده و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در پایان این نشست با صدور بیانیه‌ای مفصل نگرانی خود را درباره اقدامات جمهوری اسلامی مبنی بر ارسال موشک‌های بالستیک و پهپاد‌ها به گروه‌های نیابتی ابراز و آن را موجب بی‌ثباتی و تهدید امنیت منطقه دانستند.

در این بیانیه آمده است: «وزرا نگرانی جدی خود را درباره گسترش موشک‌های بالستیک پیشرفته و پهپاد‌ها که امنیت منطقه‌ای را تهدید می‌کنند و صلح و امنیت بین‌المللی را تضعیف می‌کنند، ابراز کردند. شورای همکاری خلیج فارس و ایالات متحده تعهد خود را برای همکاری در مقابله با فعالیت‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران، از جمله تهدیدهای مربوط به حاکمیت و تمامیت ارضی و حمایت از بازیگرانی که به دنبال بی‌ثباتی در منطقه هستند، اعلام کردند. آنها همچنین از تلاش‌های دیپلماتیک برای کاهش تنش‌ها حمایت کردند.»

ایالات متحده و شورای همکاری خلیج فارس همچنین اقدامات حوثی‌ها در دریای سرخ را محکوم کرده و آن را «غیرقانونی» و تهدیدی برای «جان و امنیت دریانوردان، خطوط کشتیرانی، تجارت جهانی و تاسیسات نفتی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس» دانستند.

آمریکا و شورای همکاری خلیج فارس در این بیانیه ضمن اعلام حمایت مجدد از معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، «بار دیگر خواستار همکاری کامل ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و توقف هرگونه توسعه هسته‌ای که فاقد توجیهات غیرنظامی معتبر» شدند.

آنها همچنین حمایت خود را از درخواست امارات عربی متحده برای یافتن راه‌حلی مسالمت‌آمیز برای اختلافات بر سر جزایر سه‌گانه تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی از طریق مذاکرات دوجانبه و یا دیوان بین‌المللی دادگستری و مطابق با قوانین بین‌المللی از جمله منشور سازمان ملل متحد تکرار کردند.

این درحالی است که جمهوری اسلامی ایران بارها تکرار کرده است که جزایر سه‌گانه عضو لاینفک ایران است و حاضر به مذاکره بر سر مالکیت آن‌ها نیست. ایران همچنین هرگونه اظهار نظر درباره این جزایر را دخالت در امور داخلی خود می‌داند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۲۶ سپتامبر ۲۰۲۴