طرح مشترک آمریکا و فرانسه برای برقراری «آتش‌بس ۲۱ روزه» بین حزب‌الله و اسرائیل

در پی انتشار خبر آماده شدن اسرائیل برای وارد کردن نیروی زمینی به لبنان، فرانسه در نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل از طرح مشترک پاریس و واشینگتن برای برقراری یک آتش‌بس ۲۱ روزه بین حزب‌الله و اسرائیل خبر داد.

در این نشست اضطراری که روز چهارشنبه چهارم مهرماه با پیشنهاد ژان نوئل بارو، وزیرخارجه فرانسه، برگزار شد، آقای بارو با اشاره به دستیابی به یک طرح آتش‌بس ۲۱ روزه در لبنان از امکان «مذاکرات دیپلماتیک» در سایه این آتش‌بس گفت.

وزیرخارجه فرانسه در جمع ۱۵ عضو شورای امنیت هشدار داد که نباید اجازه داد لبنان به غزه‌ای دیگر تبدیل شود.

آقای بارو با بیان اینکه این طرح به زودی به صورت علنی منتشر خواهد شد گفت: «‌با صدای بلند بگوییم که به این کشتار و ویرانی پایان دهید.»

این مقام فرانسوی با اشاره به اینکه تلاش‌ها برای برقراری آتش‌بس همچنان ادامه دارد گفت: «ما روی هر دو طرف حساب می‌کنیم که بدون تاخیر این آتش‌بس را بپذیرند تا از جمعیت غیرنظامی محافظت کنیم و اجازه دهیم مذاکرات دیپلماتیک آغاز شود.»

آقای بارو که در پایان هفته به لبنان سفر می‌کند، گفت که پاریس با طرفین در تعیین پارامترهای دیپلماتیک برای برون رفت از بحران، با توجه قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل وارد گفت‌وگو خواهد شد

قطعنامه ۱۷۰۱ که پس از جنگ یک ماهه بین اسرائیل و حزب الله در سال ۲۰۰۶ به تصویب رسید اختیارات نیروهای حافظ صلح سازمان ملل را گسترش داد و به ارتش لبنان اجازه داد تا بخش‌هایی از جنوب این کشور را عاری از سلاح یا نیروهای مسلح کرده و تنها نیروهای ارتش این کشور اجازه حضور در این مناطق را داشته باشند.

در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد هشدار داده که وضعیت لبنان بحرانی است و این کشور در حال تبدیل به یک «غزه دیگر» است.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا هم در سخنرانی خود در گردهمایی نیویورک نسبت به وقوع جنگ تمام عیار در لبنان هشدار داد.

بر اساس گزارش وب سایت اکسیوس، مقام‌های آمریکایی می‌گویند هدف فعلی دولت ایالات متحده جلوگیری از تهاحم زمینی اسرائیل به لبنان و بازداشتن ایران از دخالت در این درگیری بین اسرائیل و حزب‌الله است.

با این حال درگیری میان اسرائیل و حزب‌الله همچنان قربانی می‌گیرد. طبق آمار وزارت بهداشت لبنان، دست‌کم ۷۲ نفر در حملات روز چهارشنبه اسرائیل در لبنان کشته و صدها نفر نیز زخمی شدند.

صندوق بین‌المللی پول روز چهارشنبه هشدار داد که جنگ میان حزب‌ الله و اسرائیل هزینه‌های سهمگینی بر لبنان تحمیل می‌کند.

سخنگوی این نهاد بین المللی در پاسخ به خبرنگار رویترز گفت: «ما با نگرانی شدید تشدید درگیری‌ها در منطقه را زیر نظر داریم. درگیری کنونی تلفات انسانی سنگینی وارد می‌کند، به زیرساخت‌های فیزیکی در جنوب لبنان آسیب می‌زند و وضعیت اقتصادی و اجتماعی لبنان را وخیم‌تر می‌کند.»

ساعاتی قبل از نشست اضطراری شورای امنیت نیز امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، در مجمع عمومی سازمان ملل خواستار توقف حملات اسرائیل به لبنان شد.

آقای مکرون گفت: «جنگی در لبنان نباید دربگیرد. به همین دلیل ما از اسرائیل می خواهیم که از تشدید درگیری در لبنان خودداری کند. و از حزب الله هم می خواهیم که دست از پرتاب موشک به اسرائیل بردارد.»

وی سپس خبر داد که وزیر خارجه خود را در راستای تلاش‌های دیپلماتیک پاریس برای جلوگیری از جنگ به لبنان می‌فرستد.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۶ سپتامبر ۲۰۲۴