نتانیاهو مسئول تشکیل دولت ائتلافی اسرائيل شد

به گزارش سایت فارسی بی بی سی، رئیس جمهور اسرائیل بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر فعلی را مسئول تشکیل دولت ائتلافی آینده اسرائیل کرده است.

انتخابات اسرائیل که هفته گذشته برگزار شد، برنده قاطعی نداشت و انتخاب آقای نتانیاهو بعد از مذاکرات فشرده تقسیم قدرت با بنی گانتس رقیب او در انتخابات و رووین ریولین، رئیس جمهور اسرائیل اعلام شد.

این در حالی است که پیشتر گفته میشد حزب آقای نتانیاهو و متحدانش کرسیهای لازم برای شکل دادن یک دولت ائتلافی را در اختیار ندارند.

دولت ائتلافی باید حداقل ۶۱ کرسی از ۱۲۰ کرسی کنست، پارلمان اسرائیل را در اختیار داشته باشد.

آقای نتانیاهو، رهبر حزب راستگرای لیکود که رکورد طولانی ترین دوره نخست وزیری در اسرائیل را در اختیار دارد، هنوز مسیر مشخصی برای رسیدن به کرسی های لازم جهت تشکیل دولت ائتلافی بعدی ندارد.

او ۲۸ روز فرصت دارد تا چنین ائتلافی را شکل دهد و در صورت نیاز میتواند این مهلت را با تایید رئیس جمهور دوهفته تمدید کند.

انتخابات هفته گذشته به این دلیل برگزار شد که او بعد از انتخابات قبلی در ماه آوریل هم در تشکیل دولت ائتلافی ناکام مانده بود.

بنا بر تازه ترین گزارش ها حزب لیکود توانسته حمایت احزاب راست افراطی را برای در اختیار گرفتن ۵۵ کرسی کسب کند در حالی که گروه ائتلافی آبی و سفید به رهبری آقای گانتز حمایت ۵۵ نماینده را به دست آورده است.

با وجود این برتری نسبی آقای نتانیاهو هنوز نیاز به شش کرسی دیگر دارد تا بتواند حداقل کرسی های لازم برای تشکیل یک دولت ائتلافی را در اختیار داشته باشد.