دستکم ۱۱ تجمع اعتراضی برگزار شد

گروهی از بازنشستگان تأمین اجتماعی در شهرهای رشت، شوش، اهواز و مشهد، تعدادی از بازنشستگان صنایع فولاد در شهرهای اصفهان، اهواز و تهران و جمعی از رانندگان تاکسی در کاشان، با برگزاری تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند. همچنین روز گذشته، شماری از مالکان و رانندگان وسایل نقلیه عمومی و کشاورزی در زابل، گروهی از کارگران معدن زغال‌سنگ طزره در سمنان و افزون بر ۳۰۰ نفر از مالباختگان شرکت گلباران در دزفول، دست به تجمع زدند.

آنها با در دست داشتن پلاکاردهایی، خواستار آزادی شریفه محمدی، فعال کارگری محکوم به اعدام و اسماعیل گرامی، فعال کارگری محبوس در زندان اوین شدند.

ایلنا نیز از برگزاری تجمعاتی اعتراضی در شهرهای شوش، اهواز و مشهد توسط این بازنشستگان خبر داد.

بر اساس این گزارش، این بازنشستگان دچار بحران معیشت هستند و مستمری‌هایشان ناچیز است. آنها از بی‌نتیجه ماندن تجمعات مکرر خود در ماه‌های اخیر انتقاد کردند و افزودند: گویا صدای بازنشستگان شنیده نمی‌شود.

صدور احکام متناسب‌سازی، بهبود خدمات رفاهی، تأمین درمان رایگان و پرداخت بدهی‌های دولت به تأمین اجتماعی، دیگر خواسته‌های بازنشستگان است.

تجمع اعتراضی بازنشستگان صنایع فولاد در شهرهای مختلف

به گزارش ایلنا، امروز یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳، گروهی از بازنشستگان صنایع فولاد در مقابل ساختمان نهاد ریاست‌جمهوری در تهران تجمع اعتراضی برگزار کردند. بر اساس ویدیوهای منتشر شده در این خصوص، تجمع معترضان با دخالت نیروهای امنیتی به خشونت کشیده شده است.

همچنین شورای بازنشستگان ایران از تجمع شماری دیگر از این بازنشسته‌ها در مقابل ساختمان‌های صندوق بازنشستگی صنایع فولاد در شهرهای اصفهان و اهواز خبر داد.

خبرگزاری کار ایران در این خصوص نوشت: این گروه از بازنشستگان که از استان تهران و چندین استان دیگر راهی ساختمان ریاست جمهوری در تهران شده‌اند، خواهان رسیدگی به مطالباتشان و هزینه‌های جاری درمانی خود هستند.

بازنشستگان فولاد اعلام کردند که به دلیل نادیده گرفتن اجرای بند یک صورت‌جلسه ۱۵ مهرماه ۱۴۰۲، مشکلات زیادی در دریافت خدمات درمانی دارند. قرارداد جدید صندوق فولاد با شرکت بیمه آتیه‌سازان حافظ موجب شده است که خدمات بیمه درمانی مناسب ارائه نشود و بازنشستگان مجبور به پرداخت هزینه‌های مازاد برای درمان شوند، در حالی که کیفیت خدمات نسبت به گذشته به شدت کاهش یافته است.

در ادامه آمده است که تاکنون پاسخ درست و شفافی در خصوص مشکلات‌ بازنشستگان ارائه نشده است. آنها تأکید کردند که در صورت عدم رفع این مشکلات، اعتراضات ادامه خواهد داشت.

تجمع اعتراضی رانندگان تاکسی در کاشان
به گزارش اتحادیه آزاد کارگران، امروز جمعی از رانندگان تاکسی ۱۳۳ کاشان در مقابل ساختمان شورای شهر تجمع کردند.

بر اساس این گزارش، رانندگان در اعتراض به تصمیم شهردار کاشان مبنی بر قطع بی‌سیم‌ها و ایجاد مشکلات شغلی، معیشتی و خانوادگی برای آن‌ها، دست به تجمع زده‌اند.

تجمع اعتراضی رانندگان وسایل نقلیه عمومی و کشاورزی در زابل
به گزارش حال‌وش، روز گذشته، شماری از مالکان و رانندگان مینی‌بوس و تراکتور در اعتراض به مسدود شدن کارت‌های سوخت خودروهایشان در مقابل شرکت نفت زابل تجمع اعتراضی برگزار کردند.

براساس این گزارش؛ “سهمیه سوخت مینی‌بوس‌ها پیش از این ۱۵۰۰ لیتر بوده، اما اکنون به ۶۰۰ لیتر کاهش یافته است که برای مصرف خودروهای آنها کافی نیست.”

معترضان در ویدیوهای منتشرشده می‌گویند: «در نبود آب برای کشاورزی، تنها راه امرار معاشمان کار با ماشین است. ما زیر خط فقر هستیم و فقط با یارانه زندگی می‌کنیم. مسئولان تصور می‌کنند ما منبع درآمد دیگری داریم. سه ماه است که سوخت مورد نیاز ما نیز قطع شده است.»

آنها همچنین به طرح «رزاق» اشاره کردند و گفتند: «این طرح توسط سرمایه‌دارها احاطه شده و عملاً تأثیری در زندگی مردم این منطقه ندارد.»

طرحی رزاق در سال ۱۴۰۰ برای کمک به مرزنشینان سیستان و بلوچستان مطرح شد و قرار بود سهمیه گاز مایع و نفت سفید خانوارهای این منطقه را دو برابر کند.

تجمع اعتراضی کارگران معدن زغال سنگ طزره در سمنان
به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، روز گذشته، گروهی از کارگران معدن زغال‌سنگ طزره در مقابل ساختمان استانداری سمنان، دست به تجمع اعتراضی زدند.

بر اساس این گزارش، آنها دلیل اعتراض را گزارش عناوین شغلی جعلی از سوی پیمانکاران به تأمین اجتماعی برای پرداخت نکردن حق بیمه مشاغل سخت و زیان‌آور اعلام کرده‌اند.

در ادمه آمده است که این کارگران که در آستانه بازنشستگی قرار دارند و به تازگی متوجه شده‌اند از دهه هشتاد تا کنون در فواصل طولانی مدت حق بیمه‌شان با عنوان شغلی «کارگر ساده» پرداخت شده تا به این وسیله حق بیمه کمتری به نسبت کارگران مشاغل سخت و زیان‌آور پرداخت شود. با این شرایط، سازمان تأمین اجتماعی امکان بازنشستگی پیش از موعد را برای این کارگران فراهم نمی‌بیند و معدنچیان باید با شرایط کارگران مشاغل عادی بازنشسته شوند. برای بازنشستگی در شرایط مشاغل سخت و زیان‌آور، کارگران باید پنج تا ده سال بیشتر کار کنند تا به سن بازنشستگی برسند.

تجمع اعتراضی مالباختگان شرکت گلباران در دزفول
به گزارش صداوسیما، افزون بر ۳۰۰ نفر از سهامداران شرکت نیوساید گستر ایرانیان (گلباران)، روز گذشته در محل شورای اسلامی شهر دزفول تجمع کردند و خواستار پرداخت مطالبات خود شدند. ‏مالباختگان گلباران در این تجمع بنر‌هایی با مضمون «وعده وعید کافیه، سفره ما خالیه» در دست داشتند. ‏

سیدباقر موسوی فخر، رییس شورای اسلامی شهر دزفول نیز در جمع این سهامداران حاضر شد و مدعی شد: پیگیری جدی برای ‏احقاق حق سهامداران ادامه دارد. ‏

رییس شورای اسلامی شهر دزفول اظهار امیدواری کرد با توجه به پیگیری‌های قضایی در دست انجام به زودی نتیجه ‏مطلوبی حاصل شود. ‏

نمایندگان این افراد پس از شورای شهر در دادگستری دزفول نیز حضور یافتند و در جریان آخرین اقدامات قضایی انجام شده ‏در راستای این پرونده قرار گرفتند. ‏

دادستان عمومی و انقلاب دزفول نیز اواخر شهریورماه اعلام کرده بود که اموال و دارایی‌های اعضای هیات مدیره شرکت نیوساید ‏گستر (گلباران) از جمله ساختمان مجتمع به صورت سیستمی توقیف شده و وصول مطالبه سایر سهامداران نیز در دست ‏پیگیری است. ‏

مجتمع تجاری تفریحی گلباران شهریور ۱۳۹۸ در هشت طبقه و افزون بر ۲۴ هزار مترمربع فضای خالص در دزفول به ‏بهره برداری رسید. ‏انتشار شایعه ورشکستگی شرکت نیوساید گستر ایرانیان موسوم به هایپرمارکت گلباران دزفول از اوایل سال گذشته موجب ‏خروج سنگین سرمایه از این شرکت توسط سهامداران شد. ‏ناتوانی این شرکت در تحقق وعده‌های داده شده به سهامداران برای بازپرداخت اصل سرمایه آنها و تعطیلی هایپرمارکت ‏گلباران بر نگرانی سهامداران این شرکت افزود و موجب شد مالباختگان این هلدینگ طی ماه‌های اخیر بار‌ها دست به ‏برگزاری تجمع در این شهرستان بزنند. ‏

برگرفته ای از سایت هرانا (مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران)، ۷ اکتبر ۲۰۲۴