کارزار«سه‌شنبه‌های نه به اعدام»: ۳۶ تن از جمله دو کودک، در هفت روز گذشته اعدام شدند

کارزار«سه‌شنبه‌های نه به اعدام» متشکل از زندانیان اعتصابی بیش از ۲۲ زندان ایران، در سی و هشتمین هفته این کارزار، با انتشار بیانیه‌ای در ۲۴ مهر، اعلام کرد «همزمان با روز جهانی علیه اعدام، حکومت اعدامی در ایران، ۷ تن را در زندان‌های مختلف اعدام کرد.»

براساس بیانیه این کارزار، تنها در روز ۱۸ مهر، ۱۹ نفر حلق آویز شدند و شمار اعدام شدگان هفته گذشته بیش از ۳۶ نفر است.

دو کودک به اسم مهدی براهویی و علی شیروانی که زمان بازداشت به‌ترتیب ۱۷ و ۱۵ سال سن داشتند، برخلاف قانون مصوب «کنوانسیون کودکان» در شمار این اعدام شدگان هستند.

در ادامه بیانیه کارزار«سه‌شنبه‌های نه به اعدام» اعلام شد که در تاریخ ۲۲ مهر، دستگاه قضایی ایران پرونده ۸ متهم به سرقت را با درخواست حکم قطع دست به دادگاه ارجاع داده است.

این میزان از خشونت همزمان با «روز جهانی علیه اعدام» انجام شد، که به عنوان نشانه‌ای از نقض آشکار حقوق بشر بین‌المللی توسط حکومت جمهوری اسلامی و ایجاد رعب و وحشت در برابر«اعتراضات و قیام احتمالی» مردم است.

در ادامه این بیانیه از این که خانم مای ساتو، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور ایران، در اظهارات اخیر خود هشدارهای زندانیان معترض در «کارزار سه‌شنبه‌های نه به اعدام» را منعکس کرده است، تقدیر شده است.

با این حال این بیانیه تاکید می‌کند که از خانم مای ساتو، شورای حقوق بشر و همه نهادهای بین‌المللی حقوق بشر «انتظار اقدامات عاجل‌تر و جدی‌تری در متوقف کردن این ماشین کشتار داریم، اقداماتی موثرتر که جان بسیاری از زندانیان بی‌پناه در گرو آن است.»

زندانیان متعرض به اعدام عضو این کارزار، با دعوت از مردم و رسانه‌ها برای لغو اعدام و مقابله با آن، هدف خود را نهادینه کردن مبارزه علیه اعدام و ساختن «کشوری آزاد، برابر و به دور از خشونت و اعدام به همراه صلح و دموکراسی با قوه قضاییه مستقل» دانسته‌اند.

اعتصاب غذای روز سه شنبه به عنوان عمل اعتراضی اعضای این کارزار، در زندان‌های زیر در تاریخ ۲۴ مهر ۱۴۰۳ برگزار شده است: زندان اوین(بند زنان،بند ۴ و ۸)، زندان قزلحصار(واحد ۳ و ۴)، زندان مرکزی کرج، زندان تهران بزرگ، زندان خرم آباد، زندان اراک، زندان اسد آباد اصفهان، زندان نظام شیراز، زندان بم، زندان مشهد، زندان لاکان رشت(بند زنان و مردان)،زندان قائمشهر، زندان اردبیل، زندان تبریز، زندان ارومیه، زندان سلماس، زندان خوی، زندان نقده، زندان سقز، زندان بانه، زندان مریوان، زندان کامیاران.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۱۵ اکتبر ۲۰۲۴