آمریکا برای نخستین بار با بمب‌افکن‌های رادارگریز بی-۲ تاسیسات زیرزمینی حوثی‌ها را هدف گرفت

نیروهای آمریکایی در ساعات اولیه صبح پنجشنبه برای نخستین بار با بمب‌افکن‌های رادارگریز بی-۲ به بیش از ۵۰۰ تاسیسات زیرزمینی حوثی‌ها، گروه شبه‌نظامی مورد حمایت جمهوری اسلامی در یمن حمله کردند. وزیر دفاع آمریکا تاکید کرد، این حمله‌ها توانایی آمریکا برای هدف قرار دادن تاسیسات زیرزمینی دشمنان، فارغ از اینکه در چه عمقی در زمین مدفون شده باشند و چقدر از آنها محافظت شود را نشان می‌دهد.

این حمله‌ها در حالی انجام می‌شود که برخی گزارش‌ها حاکی از آن است بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل اهداف حمله به مواضع جمهوری اسلامی را تایید کرده است.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در بیاینه‌ای درباره حمله‌های اخیر گفت: «با دستور رئیس‌جمهوری بایدن توانایی حوثی‌ها برای ادامه اقدامات بی‌ثبات کننده در یکی از مسیرهای آبی حساس جهان را کاهش دادیم.»

به گفته آستین، این حمله‌های هدفمند علیه اهداف گسترده‌ای شامل انبار سلاح و موشک و تاسیسات زیرزمینی انجام شده است.

سنتکام می‌گوید این حمله‌ها پتانسیل حوثی‌ها برای تهدید شرکای ایالات متحده در منطقه را نیز کاهش داده است. به گزارش سنتکام، ۵۰۰ تاسیسات زیرزمینی حوثی‌ها هدف گرفته شده است.

حوثی‌ها پس از حمله‌ هفتم اکتبر حماس به اسرائیل و آغاز جنگ در غزه، شناورها در دریای سرخ را هدف می‌گیرند. سالانه یک تریلیون دلار کالا از دریای سرخ عبور می‌کند.

اسوشیتدپرس این حمله را هشداری غیرمستقیم به جمهوری اسلامی ارزیابی کرده است.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۱۷ اکتبر ۲۰۲۴