اسرائیل می‌گوید حملات بیشتری علیه مؤسسات مالی حزب‌الله در راه است

در پی به صدا درآمدن آژیر خطر حمله قریب‌الوقوع راکتی یا پهپادی در تل‌آویو و شمار دیگری از شهرهای مرکزی اطراف آن در بامداد سه‌شنبه اول آبان، سخنگوی ارتش اسرائیل اعلام کرد رخنه ۵ فروند راکت به آسمان اسرائیل از خاک لبنان مشاهده شده که سامانه پدافند هوایی علیه آن فعال شد.

به گفته ارتش، «اکثر راکت‌ها رهگیری شد و یک راکت نیز به فضای باز اصابت کرد».

بنابر گزارش‌ها، رفت‌وآمد هوایی در فرودگاه بین‌المللی بن‌گوریون در نزدیکی تل‌آویو متوقف شده و ازجمله لوفت‌هانزا و بریتیش ایرویز از تعلیق همه پروازهای خود به تل‌آویو تا دهم آذر خبر داده‌اند.

گروه حزب‌الله گفته بود که سامانه گنبد آهنین مستقر در اطراف تل‌آویو و همچنین مقر یگان اطلاعاتی ۸۲۰۰ ارتش اسرائیل را در منطقه مرکز موسوم به گلیلوت هدف قرار داده است. این گروه همچنین از «انفجارهای سنگین» در منطقه نیریت در مرکز اسرائیل و حمله دیگری به پایگاه استلا ماریس در بندر حیفا خبر داد.

ادعاهای حزب‌الله مورد تأیید اسرائیل قرار نگرفته و رسانه‌های اسرائیل نیز خبری از انفجار در این مناطق یا آسیب وارده منتشر نکرده‌اند.

همچنین بخش فوریت‌های پزشکی اسرائیل، اعلام کرد درخواستی برای رسیدگی به آسیب‌دیدگان احتمالی در تل‌آویو و شهرهای اطراف دریافت نکرده است.

ساعتی پیش از آن نیز سخنگوی ارتش از اصابت یک فروند راکت شلیک شده از لبنان به سوی منطقه مودیعین عیلیت در شومرون خبر داد و گفت راکت به فضای باز اصابت کرد.

راکت‌هایی که سامانه گنبد آهنین اصابت آن‌ها به فضای باز را تشخیص می‌دهد، عامدانه رهگیری نمی‌شود.

بامداد سه‌شنبه ۱۵ فروند راکت نیز از لبنان به سوی مناطق شمالی اسرائیل شلیک شد. به نوشته هاآرتص، یک شهروند در کیبوتص ماعگان میخائل بر اثر اصابت ترکش موشک سامانه دفاعی که راکت را رهگیری کرده بود، زخمی شد. همچنین یک خانه در این مزرعه اشتراکی آسیب دید.

دنیل هگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، شامگاه دوشنبه اعلام کرد که ارتش اسرائیل قصد دارد حملات بیشتری در لبنان علیه یک مؤسسه مالی تحت مدیریت حزب‌الله که شب قبل هدف قرار گرفته بود، انجام دهد. این مؤسسه به گفته اسرائیل از سپرده‌های مشتریان برای تأمین مالی حملات علیه اسرائیل استفاده می‌کند.

حداقل ۱۵ شعبه از مؤسسه «القرض الحسن» شامگاه یکشنبه در محله‌های جنوبی بیروت، مناطق جنوبی لبنان و در دره بِقاع شرقی، جایی که حزب‌الله حضور قوی دارد، هدف قرار گرفت. یکی از حملات یک ساختمان ۹ طبقه در بیروت را که یکی از شعبه‌های این مؤسسه در آن قرار داشت، تخریب کرد.

این مؤسسه که بیش از ۳۰ شعبه در سراسر لبنان دارد، سعی کرد به مشتریان اطمینان دهد که همه شعبه‌ها تخلیه شده و طلا و سایر سپرده‌ها به مناطق امن منتقل شده‌اند.

بسیاری از مشتریان افراد غیرنظامی هستند که ارتباطی با حزب‌الله ندارند. القرض الحسن، که توسط ایالات متحده و عربستان سعودی تحریم شده است، مدت‌هاست به عنوان جایگزینی برای بانک‌های لبنان که از زمان آغاز بحران مالی شدید در سال ۲۰۱۹ محدودیت‌هایی بر مشتریان اعمال کرده‌اند، خدمت می‌کند.

ارتش اسرائیل پیش از حملات هشدارهای تخلیه صادر کرده بود و گزارشی از تلفات جانی منتشر نشده است.

خبرنگاران آسوشیتدپرس شاهد حملاتی در عصر دوشنبه در منطقه ساحلی اوزاعی، نزدیک فرودگاه بیروت بودند و وزارت بهداشت لبنان اعلام کرد که یک حمله هوایی نزدیک به بزرگ‌ترین بیمارستان عمومی بیروت چهار نفر از جمله یک کودک را کشته و ۲۴ نفر را زخمی کرده است. این اولین حمله به پایتخت لبنان در ۱۰ روز گذشته بود.

گروه حزب‌الله لبنان می‌گوید بامداد روز سه‌شنبه، اول آبان، موشک‌هایی را به سمت پایگاه دریایی «استلا ماریس» در شمال غربی شهر حیفا در مناطق شمالی اسرائیل شلیک کرده است.

این گروه بلافاصله پس از اعلام این خبر، همچنین در بیانیه‌ای مدعی شد که مواضعی را در حومه تل‌آویو هدف قرار داده است.

به نوشتهٔ رویترز، آن‌طور که گروه حزب‌الله لبنان اعلام کرده، پایگاه «گلیلوت» متعلق به یگان اطلاعات نظامی ۸۲۰۰ ارتش واقع در حومه تل‌آویو، هدف موشک قرار گرفته است.

این بیانیه همزمان با شدت یافتن درگیری‌های نظامی میان گروه حزب‌الله لبنان و اسرائیل منتشر می‌شود. خبرگزاری ملی لبنان گزارش داد که حومه‌های جنوبی بیروت، پایتخت این کشور، از بامداد سه‌شنبه بار دیگر هدف حملات هوایی اسرائیل قرار گرفتند.

بر اساس این گزارش، محله‌ای در نزدیکی فرودگاه و همچنین مناطق اطراف بیمارستان دانشگاه در این حملات مورد هدف واقع شدند. به گفته وزیر بهداشت لبنان نیز چندین نفر در این حملات کشته شدند.

ارتش اسرائیل برای حمله‌ای که منجر به کشته شدن سه سرباز لبنانی در جنوب این کشور شد عذرخواهی کرد و گفت که با ارتش لبنان در حال جنگ نیست.

بیانیه ارتش اسرائیل می‌گوید که نیروهای آن تصور کرده بودند که یکی از خودروهای گروه شبه‌نظامی حزب‌الله را هدف قرار داده‌اند، اما به اشتباه سه سرباز ارتش لبنان کشته شدند.

اسرائیل روز دوشنبه اعلام کرد که در طول ۲۴ ساعت حدود ۳۰۰ بار افراد و اماکن مرتبط با حزب‌الله لبنان را مورد حمله قرار داده است و تلاش می‌کند که شبکه مالی این گروه را از بین ببرد.

بر اساس آمار وزارت بهداشت لبنان، در حملات شامگاه دوشنبه اسرائیل در نزدیکی بزرگترین بیمارستان دولتی این کشور، در حومه جنوبی پایتخت بیروت، چهار نفر کشته و ۲۴ نفر زخمی شدند.

وزارت بهداشت لبنان ساعاتی پیش از آن نیز از کشته شدن شش نفر در شهر بعلبک در شرق این کشور خبر داده و گفته بوذ که طی ۲۴ ساعت گذشته چهار امدادگر مرتبط با حزب‌الله در حملات اسرائیل به جنوب لبنان کشته شده‌اند.

خبرگزاری رویترز گزارش داد که مدیران برنامه جهانی غذا و صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) در نامه‌ای محرمانه از بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل،درخواست کرده‌اند که برای «کاهش رنج بی‌شمار نظامیانی» که در نوار غزه، کرانه باختری و لبنان هستند، کمک کند.

این نامه که خبرگزاری رویترز به آن دست یافته به امضای کاترین راسل و سیندی مک‌کین، مدیران اجرایی یونیسف و برنامه جهانی غذا، رسیده است و تاریخ ۱۱ اکتبر (۲۰ مهر) را بر خود دارد.

نویسندگان نامه به بنیامین نتانیاهو گفته‌اند که «کنش انسان‌دوستانه موثر و معنادار با خواست سیاسی و تعهد شما امکان‌پذیر می‌شود».

طبق اطلاعات سازمان ملل متحد، میزان کمک‌هایی که وارد غزه می‌شود به پایین‌ترین سطح خود در تمام طول این یک سال اخیر رسیده است و این نهاد بین‌المللی اسرائیل را متهم کرده که طی این ماه بارها مانع تلاش‌های جهانی برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه و به‌خصوص شمال این ناحیه شده.

کاترین راسل و سیندی مک‌کین در نامه خود نوشته‌اند: «ما خواستار حمایت شما در مقام نخست وزیر هستیم تا اطمینان حاصل شود که دولت اسرائیل به تعهدات خود برای فراهم کردن امکان اجرای عملیات امدادی اضطراری موثر و حفاظت از امدادگران و غیرنظامیانی که به این کار مشغولند، پایبند است.»

اسرائیل می‌گوید که در غزه کمبودی از بابت کمک‌های بشردوستانه وجود ندارد و حماس را به سرقت محموله‌های کمکی متهم کرده است. حماس بارها ادعاهای اسرائیل دراین‌باره را رد کرده و می گوید اسرائیل عامل اصلی این شرایط است.

خبرگزاری ملی لبنان گزارش داد که حومه‌های جنوبی بیروت، پایتخت این کشور، بار دیگر هدف حملات هوایی اسرائیل قرار گرفتند.

بر اساس این گزارش، محله حارة حريك در نزدیکی فرودگاه و همچنین مناطق اطراف بیمارستان دانشگاه در این حملات مورد هدف واقع شدند. به گفته وزیر بهداشت لبنان نیز چندین نفر در این حملات کشته شدند.

ساعاتی قبل از این حملات، دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، از حملات دوباره این کشور برای متلاشی کردن شبکه مالی شبه‌نظامیان حزب‌الله خبر داده بود. او گفته بود که کشورش روز دوشنبه در حمله هوایی به سوریه، رئیس بازوی مالی حزب‌الله را که مسئول انتقال پول نقد ایران به حزب‌الله بود، هدف قرار داده است.

دانیل هاگاری بدون این‌که نامی از این فرد ببرد، گفت که او به تازگی و پس از کشته شدن مسئول قبلی به این سمت انتخاب شده بود.

وی همچنین اظهار داشت که یک انبار زیرزمینی با میلیون‌ها دلار پول نقد و طلا نیز در زیرزمین یک بیمارستان خصوصی در «قلب بیروت» شناسایی شده است.

هاگاری نام این بیمارستان را الساحل عنوان کرد و از مقامات لبنانی خواست «اجازه ندهند حزب‌الله از این پول برای ترور و حمله به اسرائیل استفاده کند».

وی گفت: «ما به خود بیمارستان آسیبی نمی‌زنیم. ما با مردم لبنان در جنگ نیستیم، بلکه با حزب الله می‌جنگیم.»

فادی علامه، مدیر بیمارستان الساحل، این اتهامات را رد کرد و در مصاحبه‌ای با تلویزیون لبنان گفت که بیمارستان برای احتیاط تخلیه می‌شود.

او تاکید کرد که بیمارستان هیچ ارتباطی با احزاب سیاسی ندارد و از ارتش و مقامات لبنان خواست تا آن را تفتیش کنند.

یک مقام دولت ایالات متحده گفت که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه این کشور، در سفر خود به خاورمیانه با مقامات اسرائیلی درباره حمله اسرائیل به ایران گفت‌وگو خواهد کرد و آنها را از هر گونه اقدامی که می‌تواند به گسترش شدید جنگ در منطقه دامن بزند، بر حذر می‌دارد.

آقای بلینکن روز سه‌شنبه در سفری که هدف از آن تلاش برای آتش‌بس در منطقه توصیف شده است، وارد اسرائیل می‌شود و فردای آن نیز به اردن می‌رود.

یک مقام آمریکایی گفت که آنتونی بلینکن در این سفر که تا روز جمعه به درازا خواهد انجامید تلاش می‌کند تا اختلافات بر سر آتش‌بس برای پایان داده به جنگ یک ساله در غزه را کاهش دهد.

وزیر خارجه آمریکا در این سفر با مقامات اسرائیل و اردن درباره ورود کمک‌های انسان‌دوستانه به نوار غزه و چگونگی حکمرانی در این منطقه به دنبال آتش‌بس گفت‌وگو خواهد کرد.

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، در پی کشته شدن یحیی سنوار، رهبر حماس، نسبت به دستیابی به توافق بر سر آتش‌بس درنوار غزه ابراز امیدواری کرده است.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل با اشاره به اظهارات هفته گذشته جو بایدن در آلمان به سازمان ملل گفت که این اظهارات «نشان‌دهنده تأیید ضمنی و حمایت آشکار ایالات متحده از تجاوز نظامی غیرقانونی رژیم اسرائیل علیه ایران است».

سعید ایروانی در نامه خود به دبیرکل سازمان ملل و شورای امنیت نوشت که «رئیس‌جمهور ایالات متحده در سخنان خود فاش کرد که از چگونگی و زمان‌بندی حمله احتمالی رژیم اسرائیل علیه جمهوری اسلامی ایران اطلاع دارد».

وی این اظهارات را «تحریک‌آمیز و عمیقا نگران‌کننده» خواند و تاکید کرد که اظهارات آقای بایدن «با ادعاهای مکرر ایالات متحده مبنی بر حمایت از کاهش تنش در منطقه تناقض دارد».

آقای ایروانی ادامه داد: «ایالات متحده مسئولیت کامل نقش خود در تحریک، تشویق و تسهیل هرگونه اقدامات تجاوزگرانه توسط رژیم اسرائیل علیه جمهوری اسلامی ایران را بر عهده خواهد داشت. این اقدامات تجاوزگرانه به‌طور آشکار ناقض اصول اساسی حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل متحد… بوده، و همچنین پیامدهای فاجعه‌باری برای صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی دارد.»

جو بایدن در بازدید اخیر خود از آلمان به خبرنگاران بدون اشاره به جزئیات گفته بود که از زمان و نحوه واکنش اسرائیل به حمله موشکی ایران تا حدی مطلع است.

سفر عراقچی به بحرین

این سفر که عصر روز دوشنبه ۲۹ مهرماه انجام شده، در ادامه سفرهای منطقه‌ای آقای عراقچی و رایزنی‌های منطقه‌ای او در میانه قوت گرفتن حمله تلافی‌جویانه اسرائیل در پاسخ به حمله موشکی ایران است.

سفر وزیر خارجه ایران به منامه در حالی است که روابط دیپلماتیک ایران و بحرین از بیش از هشت سال و نیم پیش و در پی هجوم طرفداران جمهوری اسلامی به اماکن دیپلماتیک عربستان سعودی در تهران و مشهد قطع شده بود.

اما چند ماه پیش خبرگزاری دولتی بحرین از آغاز مذاکرات برای از سرگیری روابط دو کشور خبر داد.

تهران و منامه به ویژه از وقایع موسوم به بهار عربی و اعتراضات در بحرین به حکومت این کشور روابط پرتنشی داشتند و منامه همواره تهران را به حمایت از مخالفان شیعه مذهب پادشاهی بحرین و تلاش برای براندازی این پادشاهی متهم کرده است.

عباس عراقچی پیش از سفر به بحرین به لبنان، سوریه، عربستان، قطر، عراق، عمان، اردن، مصر و ترکیه سفر کرده بود و پس از منامه نیز قرار است راهی کویت شود.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۲ اکتبر ۲۰۲۴