اسرائیل کشته شدن هاشم صفی‌الدین را تایید کرد؛ اوج‌گیری نرخ دلار در ایران

خبرگزاری ملی لبنان گزارش داد که ارتش اسرائیل شامگاه سه‌شنبه چندین منطقه در ضاحیه، واقع در جنوب بیروت، را هدف حملات هوایی خود قرار داده است.

بر اساس این گزارش، از جمله مناطقی که در این حملات مورد هدف واقع شده‌اند حارة حريك، لیلکی و برج البراجنه را می‌توان نام برد. اما مشخص نیست که این حملات چه تعداد کشته بر جای گذاشته است.

حومه‌های جنوب بیروت پایگاه حزب‌الله محسوب می‌شود اما در عین حال شامل محله‌های پرجمعیت هم هست.

آویخای آدرایی، سخنگوی عرب زبان ارتش اسرائیل، روز سه‌شنبه تصاویر و نقشه‌هایی از ساختمان‌ها در این سه منطقه را در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرد و هشدار داد که ساکنان این مناطق باید آنجا را ترک کنند.

آدرایی با بیان اینکه حزب‌الله از این ساختمان‌ها استفاده می‌کند، گفت: برای امنیت خود و اعضای خانواده‌تان باید فورا این ساختمان‌ها و ساختمان‌های مجاور آنها را تخلیه کنید.»

آژانس امدادرسانی سازمان ملل به آوارگان فلسطینی (اونروا) می‌گوید آب‌رسانی به اردوگاه پناهندگان جبالیا در شمال غزه روز سه‌شنبه به طور کامل قطع شده و شرایط زندگی برای هزاران ساکن این منطقه که در اثر عملیات نظامی مداوم اسرائیل گرفتار شده‌اند هر لحظه وخیم‌تر می‌شود.

این نهاد در بیانیه‌ای که به شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان ارسال کرده، تاکید می‌کند که منطقه جبالیا«تحت محاصره است».

بیانیه اونروا در ادامه تاکید می‌کند که «اطلاعات محدودی» که از این منطقه دریافت کرده، نشان می‌دهد که خانواده‌ها همچنان «در خانه‌های خود محبوس هستند و آب و غذا در حال اتمام است.»
عملیات نظامی اسرائیل در اردوگاه جبالیا و مناطق اطراف آن بیش از دو هفته است که ادامه دارد و طبق گزارش‌ها، این عملیات تاکنون بیش از ۴۰۰ فلسطینی را به کام مرگ کشانده است.
همچنین نگرانی‌ها برای افرادی که زیر آوار گرفتار شده‌اند ، افزایش یافته است و به دلیل حملات اسرائیل، نیروهای امدادیامکان جستجوی آنها را ندارند.

روز سه‌شنبه مقامات اسرائیلی برای پنجمین روز متوالی درخواست فوری تیم‌های امدادی دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل برای دسترسی به افراد گرفتار زیر آوار را رد کردند. اونروا هشدار داده که این تاخیر‌ها می‌تواند به قیمت جان انسان‌ها تمام شود.

شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان روز سه‌شنبه به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد که مقامات اسرائیلی درخواست‌های مربوط به انتقال دو تصویربردار این شبکه را که به شدت در غزه زخمی شده‌اند رد کرده‌اند.

الجزیره اعلام کرد که فادی الوحیدی و علی العطار که در حملات ارتش اسرائیل نزدیک به دو هفته پیش زخمی‌ شده‌اند در شرایط وخیمی به‌سر می‌برند.

فادی الوحیدی روز ۹ اکتبر در حمله‌ای به اردوگاه پناهندگان جبالیا در شمال غزه از ناحیه گردن مورد اصابت گلوله قرار گرفت و این جراحت باعث فلج شدن و ایجاد مشکلات شدید تنفسی و عصبی در او شده است.

دو روز پیش از این حمله، علی العطار در اثر ترکش‌های ناشی از یک حمله هوایی در دیر البلح، واقع در مرکز غزه، به شدت زخمی و دچار خونریزی مغزی شد که بر اثر این جراحات سیستم عصبی او شدت آسیب دیده و دچار تشنج‌های مدام می‌شود.

این شبکه تلویزیونی با اشاره به فروپاشی تاسیسات پزشکی در غزه تاکید می‌کند که امکان مراقبت‌های پزشکی لازم در غزه وجود ندارد.

الجزیره همچنین مدعی شد که تیم‌های پزشکی حاضر در غزه درخواست کرده‌اند تا این خبرنگاران «به‌طور اضطراری» از نوار غزه خارج شوند تا از این طریق مانع بحرانی‌تر شدن وضعیت آنها و فوت احتمالی‌شان شوند.

الجزیره افزود که رد این درخواست‌ها توسط مقامات اسرائیلی «تهدید مستقیمی» برای جان این تصویربرداران محسوب می‌شود و در صورت مرگ آن‌ها، می‌تواند «قتل عمد» تلقی شود.

آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک (اونروا) خواستار آتش‌بس موقت در نوار غزه شد تا فلسطینیانی که اکنون در مناطق شمالی غزه به‌سرمی‌برند، بتوانند از این مناطق خارج شوند.

فیلیپه لازارینی، رئیس اونروا، روز سه‌شنبه هشدار داد که شرایط انسانی در شمال غزه به مرحله بسیار وخیمی رسیده به طوری که جنازه‌ها کنار جاده‌ها رها شده‌اند یا همچنان زیر آوار مانده‌اند.

وی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «مردم در شمال غزه صرفا منتظر مرگ هستند. آنها احساس بی‌پناهی، ناامیدی و تنهایی می‌کنند.»

این مقام سازمان ملل متحد افزود: «من درخواست یک آتش‌بس موقت، ولو برای چند ساعت، دارم تا مسیر امنی برای خانواده‌هایی که قصد خروج از این منطقه و رسیدن به اماکنی امن‌تر را دارند، فراهم شود.»

این درخواست در حالی مطرح شده که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده که به خاورمیانه سفر کرده است از رهبران اسرائیل خواسته تا از کشته شدن یحیی سنوار، رهبر حماس، به عنوان امکانی برای پایان دادن به جنگ ویران‌کننده یک ساله بهره ببرند.

مقامات وزارت بهداشت غزه که تحت کنترل گروه افراطی حماس است، روز سه‌شنبه اعلام کردند که بیش از ۷۰ نفر توسط نیروهای اسرائیلی کشته شده‌اند که دست‌کم ۵۷ نفر آنها در شمال نوار غزه بودند.

به گفته آنها، اجساد ده‌ها نفر در کنار جاده‌ها و زیر آوار رها شده‌اند که به دلیل حملات مداوم اسرائیل امکان انتقال و دفن آنها وجود ندارد.

اسرائیل روز سه‌شنبه تأیید کرد که هاشم صفی‌الدین، جانشین احتمالی حسن نصرالله رهبر حزب‌الله، در حمله ارتش این کشور به گروه شبه نظامی حزب‌الله کشته شده است.

به گفته ارتش اسرائیل، این حمله سه هفته پیش به مقر زیرزمینی این گروه شبه نظامی در حومه بیروت صورت گرفت و در زمان حمله ۲۵ نفر از اعضای حزب‌الله در کنار هاشم صفی‌الدین بودند.

پیشتر ارتش اسرائیل اعلام کرده بود که احتمالا او در حملات هوایی این کشور از بین رفته اما امروز رسما مرگ او را تایید کرد.

هاشم صفی‌الدین ۶۰ ساله، پسرخاله حسن نصر‌الله، ۱۲ مهر ۱۴۰۳ یعنی تنها شش روز بعد از کشته‌شدن دبیرکل حزب‌الله هدف یک حمله هوایی دیگر اسرائیل قرار گرفت و از آن زمان، از سرنوشتش اطلاعی در دست نبود.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز ۱۷ مهرماه بدون نام بردن از هاشم صفی‌الدین گفته بود که اسرائیل «جانشین حسن نصرالله» را کشته است.

بر اساس گزارشی که توسط کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل منتشر شده است، اگر جنگ غزه همین فردا پایان یابد «حدود ۳۵۰ سال» طول می‌کشد تا اقتصاد ویران‌شده نوار غزه به وضعیت پیش از حمله گروه افراطی حماس به اسرائیل در ۱۵ مهر ماه سال گذشته بازگردد.

بنابر این گزارش، جنگ تخریبی عظیم در محله‌ها، زیرساخت‌ها و اقتصاد غزه به بار آورده است و پیش از شروع هرگونه بازسازی، باید مناطق زیادی از آوار، اجساد در حال تجزیه و مهمات منفجر نشده پاکسازی شود.

این گزارش تصریح می‌کند که حتی اگر آتش‌بس برقرار شود و وضعیت به حالت قبل از اکتبر ۲۰۲۳ بازگردد، این وضعیت غزه را در مسیر بهبود و توسعه پایدار قرار نخواهد داد.

سازمان ملل تاکید می‌کند که اگر روند رشد اقتصادی بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۲۲ با نرخ متوسط ۰.۴ درصد در نظر گرفته شود، ۳۵۰ سال طول خواهد کشید تا غزه تنها به سطح تولید ناخالص داخلی سال ۲۰۲۲ برسد.

این پژ‌وهش تاکید می‌کند که تولید ناخالص داخلی سرانه همچنان با افزایش جمعیت به طور «مداوم و شدید» کاهش خواهد یافت.

پیش از این جنگ، اقتصاد غزه تحت فشار محاصره‌ای بود که از سوی اسرائیل و مصر از زمان به قدرت رسیدن حماس در سال ۲۰۰۷ اعمال شده بود.

محمدعلی جعفری، فرمانده‌کل سابق سپاه پاسداران، تأیید کرد که در پی حمله پهپادی و موشکی روز ۲۵ فروردین ایران به اسرائیل، پایگاه هوایی اصفهان هدف حمله موشکی اسرائیل قرار گرفت.

این نخستین بار است که یک مقام رسمی جمهوری اسلامی به این حمله اذعان می‌کند. روایت حکومت ایران پیش‌تر این بود که پدافند هوایی اصفهان چند «ریزپرنده و شیء مشکوک» را هدف قرار داد.

محمدعلی جعفری روز سه‌شنبه در جریان یک سخنرانی گفت که اسرائیل با استفاده از «هواپیماهای پیشرفته» آمریکایی «یکی دو موشک» به پایگاه اصفهان زد.

دفتر بنیامین نتانیاهو روز سه‌شنبه اعلام کرد که نخست‌وزیر اسرائیل در دیدار با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، که به اسرائیل سفر کرده است، درباره پیوستن نیروهای دو کشور برای مقابله با تهدیدهای ایران گفت‌وگو کرده است.

بر اساس این بیانیه، در طول این دیدار، موضوع تهدید ایران و ضرورت اتحاد دو کشور برای مقابله با آن مطرح شده است.

این بیانیه تاکید می‌کند که آقای نتانیاهو با اشاره به گروه‌های مسلح همسو با ایران در منطقه از وزیر خارجه آمریکا بابت حمایت واشینگتن در مبارزه علیه «محور شرارت و ترور» ایران تشکر کرد.

از سوی دیگر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا خبر داد آنتونی بلیکن در دیدار با بنیامین نتانیاهو خواستار آن شد که اسرائیل از فرصت کشته شدن یحیی سنوار، رهبر گروه افراطی حماس، برای رسیدن به آتش‌بس در غزه و آزادی گروگان‌های اسرائیلی بهره ببرد.

متیو میلر روز سه‌شنبه گفت که آقای بلینکن همچنین بر لزوم گام‌های بیشتر اسرائیل برای افزایش جریان کمک‌های بشردوستانه برای غیرنظامیان نوار غزه تأکید کرده است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۳ اکتبر ۲۰۲۴