در میانهٔ سکوت مقامات جمهوری اسلامی، حملات «روزهای پاسخ» اسرائیل پایان یافت

کشته شدن دست‌کم دو نفر از نیروهای ارتش ایران در حملات اسرائیل
ارتش جمهوری اسلامی ایران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد دو تن از نیروهایش در حملات بامداد شنبه پنجم آبان اسرائیل به اهدافی نظامی در ایران کشته شدند.

در این اطلاعیه کوتاه، هیچ توضیحی دربارهٔ محل کشته‌شدن این دو نفر و درجهٔ نظامی آن‌ها داده نشده است.

با این حال خبرگزاری ایسنا، تصویری از یکی از دو نفر را منتشر کرده است.

در این اطلاعیه تنها آمده که ارتش «در راستای دفاع از حریم امنیت ایران‌زمین و جلوگیری از آسیب به ملت و منافع ایران، دو تن از رزمندگان خود را در شب گذشته حین مقابله با پرتابه‌های رژیم جنایتکار صهیونیستی فدا نمود.»

این اطلاعیه وعده داده که اطلاعات تکمیلی در این زمینه متعاقباً منتشر خواهد شد.

مقامات و نهادهای جمهوری اسلامی هنوز هیچ اطلاعاتی از جزئیات مراکز مورد حمله و آسیب‌ها و خسارات منتشر نکرده‌اند و تا این لحظه صرفاً بر «بی‌اهمیت بودن» حملات و ادعای «موفق بودن پدافند هوایی» تأکید کرده‌اند.

انتقاد اپوزیسیون دولت اسرائیل: باید ضربات بیشتری به ایران می‌زدیم
رهبران اپوزیسیون اسرائیل ارتش کشورشان را به خاطر پاسخ نظامی «پرقدرت» و «دقیق» به حمله موشکی اخیر ایران به اسرائیل، مورد ستایش قرار دادند، اما از بنیامین نتانیاهو شدیداً انتقاد کردند که چرا تنها اهداف نظامی جمهوری اسلامی
ایران را برای این عملیات انتخاب کرد.

یائیر لاپید، رهبر اصلی جناح مخالفان سیاسی بنیامین نتانیاهو در کنست (پارلمان اسرائیل)، شنبه در شبکه ایکس نوشت خودداری از حمله به اهداف راهبردی و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران رفتاری اشتباه و قابل انتقاد است.

آقای لاپید که دوره‌ای کوتاه در دو سال پیش نخست‌وزیر کشورش هم بود، افزود «ما می‌توانستیم به ایران ضربات زیادی وارد کنیم و از حکومتی که سرِ محور شرارت است، بهای سنگینی بگیریم. ایران باید بابت تجاوزهای خود تاوان سنگینی بپردازد».

نفتالی بنت، آویگدور لیبرمن و تقریباً تمامی رهبران دیگر جناح اپوزیسیون اسرائیل، از بعد از حملهٔ موشکی ایران به کشورشان در دهم مهر، بنیامین نتانیاهو را برای حملات گسترده به اهداف راهبردی اقتصادی و هسته‌ای ایران زیر فشار
سنگین قرار داده و گفته بودند ارتش دارای توانمندی بالا برای ضربه زدن به هر هدفی است و بنیامین نتانیاهو نباید ارتش را محدود کند.

آقای بنت گفته بود ضربه زدن به سایت‌های اتمی ایران فرصتی است که ممکن است تنها یک بار در هر ۵۰ سال فراهم شود.

گزارش‌های رسانه‌ای دربارهٔ نحوهٔ حمله اسرائیل: به تهران امکان کتمان دادیم
یک منبع اسرائیلی که با روزنامه واشینگتن‌پست در خصوص عملیات هوایی بامداد شنبه اسرائیل در ایران گفت‌وگو کرده، گفته است کشورش عملیات را به نحوی برنامه‌ریزی کرد که کمترین شمار تلفات را در پی داشته باشد و به حکومت ایران امکان دهد وقوع «خسارات سنگین» را «کتمان» کرده و اوضاع را «مهار» کند.

وبسایت اکسیوس نوشته است اسرائیل از جمله از طریق هلند از ایران خواست از گسترش درگیری دوری کرده و از سومین حمله به اسرائیل خودداری کند. هلند ارسال پیام اسرائیل به ایران را را تأیید یا رد نکرده است.

اکسیوس نوشته بود از قبل از عملیات اسرائیلی‌ها روشن کرده بودند که به چه نوع اماکنی در ایران حمله خواهند کرد و از کدام نوع اماکن به عنوان یک هدف دوری خواهند کرد اما در هر حال در هشدار روز جمعه به ایران پیام دادند که اگر تهران دوباره در مسیر تشدید تنش باشد، دور بعدی تلافی اسرائیل، «قدرتمندتر» خواهد بود.

اسکای‌نیوز عربی نیز شنبه به نقل از یک منبع مطلع نوشت روسیه هم ساعاتی قبل از عملیات اسرائیلی به ایران در خصوص وجود تحرکات نظامی اسرائیل و آمریکا در منطقه هشدار داده بود. این شبکه بریتانیایی افزود اقدام مسکو با هدف «کاهش تنش در منطقه» انجام شد.

رسانه‌های اسرائیل در روزهای گذشته خبر داده بودند که یک هیئت روسی از سوی ولادیمیر پوتین در آغاز این هفته در اسرائیل بود. گزارش رسانه‌های اسرائیل همچنین حاکی بود که بنیامین نتانیاهو در روزهایی که کشورش آماده عملیات هوایی در ایران می‌شد، یک نماینده ویژه را برای گفت‎‌وگو با مسکو راهی روسیه کرده بود.

بامداد شنبه پنجم آبان چه گذشت؟
اسرائیل بامداد شنبه پنجم آبان، ۲۶ روز پس از حمله جمهوری اسلامی ایران به اسرائیل با ۱۸۱ فروند موشک بالستیک، اقدام به پاسخ نظامی کرد؛ عملیاتی که «روزهای پاسخ» نام گرفت.

اسرائیل می‌گوید عملیات هوایی این کشور علیه «اهداف کاملاً نظامی» ایران از میان «بانک اهدافی» که ارتش اسرائیل از ایران تهیه کرده بود، انتخاب شد. اسرائیل در این حملات از هدف قرار دادن سایت‌های هسته‌ای یا نفتی ایران خودداری کرده است.

بر اساس گزارش‌ها، عملیات اسرائیل در سه موج انجام شد که موج نخست آن برای خنثی کردن سامانه‌های راداری و دفاع هوایی ایران بود و در دو موج بعدی، جنگنده‌های اف۳۵ اهداف نظامی مدنظر را هدف گرفتند.

دولت آمریکا: در حمله اسرائیل مشارکت نداشتیم
سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت واشینگتن از تهران می‌خواهد حملات خود به اسرائیل را پایان دهد تا «این چرخه جنگ بدون تشدید بیشتر پایان یابد».

شان ساوِت به خبرنگاران گفت پاسخ اسرائیل به حملهٔ موشکی ایران «استفاده از حق دفاع از خود بود و اسرائیل از انتخاب اهدافی که در مناطق پرجمعیت بوده، خودداری و صرفاً بر اهداف نظامی تمرکز کرد».

شان ساوت افزود این عمکرد اسرائیل «برخلاف حمله ایران به اسرائیل بود که نقاط پرجمعیت در شهرهای اسرائیل را هدف قرار داد».

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید همچنین تأکید کرد که کشورش در عملیات مشارکت نکرده بلکه هدفش اکنون «تسریع دیپلماسی و تنش‌زدایی در خاورمیانه است».

پیش از او، دانیل هگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، نیز هشدار داد که «اگر رژیم ایران اشتباه کند و دور جدیدی از تشدید تنش را آغاز کند، ما موظف به پاسخ‌گویی خواهیم بود».

به گزارش خبرگزاری‌ها، یک مقام ارشد دولت آمریکا هم گفت به نظر می‌رسد که عملیات انجام‌شده «دقیقاً» نتیجهٔ خواسته‌ها و هماهنگی‌های آمریکا و اسرائیل بوده است. اشارهٔ او به درخواست صریح جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، است که در هفته‌های گذشته آشکارا از اسرائیل خواسته بود از هدف قرار دادن تأسیسات هسته‌ای و نفتی ایران خودداری کند.

تماس تلفنی وزرای خارجه آمریکا و اسرائیل
لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، پس از حملهٔ تلافی‌جویانهٔ اسرائیل به ایران در تماس تلفنی با همتای اسرائیلی‌ خود تأکید کرد که آمریکا از حق اسرائیل برای دفاع از خود حمایت می‌کند.

وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، امروز شنبه پنج آبان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد آقای آستین با یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، برای دریافت آخرین جزئیات در مورد حملهٔ اسرائیل به ایران گفت‌وگو کرده است.

وزیر دفاع آمریکا در این تماس گفت ایالات متحده متعهد است از نیروهای آمریکایی، اسرائیل و شرکای خود در سراسر منطقه در برابر جمهوری اسلامی ایران و گروه‌های «تروریستی» مورد حمایت حکومت ایران دفاع کند.

لوید آستین همچنین تأکید کرد آمریکا مصمم است از «سوءاستفادهٔ هر بازیگری [در منطقه] از تنش‌ها یا گسترش درگیری در منطقه جلوگیری کند».

ساعاتی پیش از این، دانیل هگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، در بیانیه‌ای اعلام کرد ارتش این کشور حملات علیه ایران را تکمیل و «تهدیدهای فوری علیه اسرائیل را خنثی» کرده است.

رسانه‌های متعدد آمریکایی و همچنین هیئت پخش همگانی اسرائیل نیز گزارش دادند حملات اسرائیل به اهدافی در ایران که روزهای توبه و پشیمانی نام داشت، به پایان رسیده است.

مقامات جمهوری اسلامی هنوز واکنش رسمی به حملات دیشب ابراز نکرده‌اند.

هشدار سپاه به شهروندان در مورد ارسال تصویر یا خبر برای رسانه‌های «معاند و مرتبط با اسرائیل»
مرکز «بررسی جرائم سازمان‌یافته» سپاه پاسداران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که «هرگونه ارسال تصویر یا خبر برای‌رسانه‌های معاند و مرتبط» با اسرائیل، «جرم تلقی شده و با مجرمین برخورد قطعی خواهد شد».

به‌طور معمول قوه قضائیه جمهوری اسلامی چنین هشدارهایی را با انتشار اطلاعیه‌هایی به اطلاع عموم می‌رساند.

اما مرکز بررسی جرائم سازمان‌یافته سپاه روز شنبه، اندکی پس از حملات اسرائیل به شماری از اهداف نظامی ایران، در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «هر فرد یا گروهی با دول خارجی متخاصم به هر نحو علیه جمهوری اسلامی ایران همکاری نماید، درصورتی‌که محارب شناخته نشود، به یک تا ۱۰ سال حبس محکوم می‌گردد.»

این مجازات بر اساس «ماده ۶ و ۸ قانون مقابله با اقدامات خصمانه» اسرائیل «علیه صلح و امنیت و همچنین ۵۰۸ قانون مجازات اسلامی» در نظر گرفته شده است.

به‌نظر می‌رسد سپاه پاسداران قصد دارد مانع انتشار هرگونه تصویر که نشان‌دهندهٔ «موفقیت» حملات اسرائیل به اهداف نظامی در ایران باشد، جلوگیری کرده و همهٔ تصاویر و خبرها در این زمینه را از کانال‌های رسمی و به‌طور کنترل‌شده منتشر کند.

مرکز بررسی‌های جرائم سازمان یافته از یگان‌های وابسته به سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با نام اختصاری «گرداب» است.

از جمله اهداف ایجاد این مرکز، «برخورد با تحرکات سازمان‌یافته داخلی و بین‌المللی و سوءاستفاده از بستر اینترنت علیه جمهوری اسلامی ایران» عنوان شده است.

خبرنگار اکسیوس: اسرائیل ساعاتی پیش از حمله، به مقامات ایران برای «پاسخ ندادن» هشدار داده بود
باراک راوید، گزارشگر اسرائیلی سایت‌های والانیوز و اکسیوس، مدعی شده که اسرائیل روز جمعه و ساعاتی پیش از آغاز عملیات در آسمان ایران، به مقامات ایران هشدار داده بود که پاسخ ندهند.

آقای راوید این ادعا را با استناد به «سه منبع» که با او گفت‌وگو کردند، منتشر کرد.

والانیوز نوشت بیش از یکصد جنگنده اسرائیلی از مدل اف-۳۵ در عملیات مشارکت داشتند که فاصله یک هزار و ۶۰۰ کیلومتری تا دو هزار کیلومتری میان اسرائیل تا نقاط تعیین‌شده در ایران برای حمله را طی کردند.

این گزارش حاکی است که به اهداف نظامی جمهوری اسلامی ایران در شهر کرج نیز حمله شده است. والانیوز نوشت عملیات انجام‌شده در حالی که جت‌های جنگی مجهز به تسلیحات سنگین بودند، نیاز به سوخت‌رسانی قابل توجهی در هوا داشته است.

والانیوز و شبکه کان گفتند کشورشان هیچ یک از تأسیسات هسته‌ای و نفت و گاز ایران را در عملیات بامداد شنبه هدف قرار نداد تا مانع از تشدید بحران شود.

قرارگاه پدافند هوایی ایران حملات اسرائیل به مراکز نظامی در تهران، خوزستان و ایلام را تأیید کرد
قرارگاه پدافند هوایی ایران در بیانیه‌ای اعلام کرد اسرائیل بامداد شنبه نقاطی از مراکز نظامی در استان‌های تهران، خوزستان و ایلام را هدف قرار داده است.

این بیانیه افزود: «آسیب‌های محدودی به برخی از نقاط وارد شده که ابعاد آن در دست بررسی است».

قرارگاه پدافند هوایی ایران اقدام اسرائیل «با وجود هشدارهای پیشین مسئولین جمهوری اسلامی مبنی بر خودداری از هر گونه اقدام ماجراجویانه» را «تنش‌زا» نامید. این بیانیه از مردم ایران خواسته که «آرامش و همبستگی خود» را حفظ کرده و با خودداری از «توجه به شایعات رسانه‌های دشمن»، اخبار این رویدادها را از «طریق رسانه ملی» دنبال کنند.

صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران وضعیت کشور را «کاملا عادی» نامیده و مدعی است که پدافند هوایی ایرانی با «تلاش مذبوحانه» شماری «پهپاد» تهاجمی مقابله کرده است. این در حالی است که مقام‌های اسرائیلی اعلام کرده‌اند حملات به اهدافی در ایران با استفاده از ده‌ها جنگنده صورت گرفته و همگی سالم به پایگاه‌های خود بازگشته‌اند.

هنوز هیچ مقام رسمی جمهوری اسلامی ایران یا مسئولین نظامی در مورد عملیات جنگنده‌های اسرائیلی در آسمان ایران اظهارنظر نکرده‌ است.

یک منبع اسرائیلی: خسارات قابل توجهی به مراکز تولید موشک‌های ایران وارد شده است
«یک منبع» اسرائیلی به روزنامه یدیعوت آحرونوت گفت خسارت قابل توجهی به مراکز تولید موشک‌های زمین به زمین ایران وارد شده و ارزیابی می‌شود که آسیب وارده «بسیار قابل توجه» باشد.

این منبع، عملیات جنگنده‌های اسرائیلی را «فراتر از تصور» و با هدف از بین بردن توان موشک‌های بالستیک ایران نامید. با این
حال، این «منبع» ارزیابی کرده که تهران به این اقدام پاسخ خواهد داد و سومین حمله هوایی ایران به اسرائیل انجام می‌شود.

سخنگوی ارتش اسرائیل در مورد زندگی مردم در این کشور پس از پاسخ نظامی کشورش به حمله موشکی دهم مهر ایران، گفت در حال حاضر تغییری در دستورالعمل‌ها برای وضعیت پشت جبهه داده نشده و در صورت وقوع خطر فوری، مردم بلافاصله رهنمود لازم را دریافت خواهند کرد.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۶ اکتبر ۲۰۲۴