وال‌استریت جورنال: همهٔ چهار سامانهٔ پدافندی اس-۳۰۰ ایران منهدم شده است

وال‌استریت جورنال: سامانه‌های اس-۳۰۰ ایران در حملات اسرائیل «منهدم شد»

روزنامه وال‌استریت جورنال به نقل از مقام‌های آمریکایی و اسرائیلی به جزئیاتی از حملات بامداد شنبه اسرائیل به اهدافی در ایران پرداخته است.

به نوشته این روزنامه، در حمله بامداد شنبه بیش از ۱۰۰ هواپیمای اسرائیلی شرکت داشتند و ۲۳ سایت در ایران هدف قرار گرفت.

وال‌استریت جورنال به نقل از یک مقام اسرائیلی نوشته است که ایران قبل از این حمله چهار سامانه موشکی اس-۳۰۰ در اختیار داشت که پیشرفته‌ترین آنها در اختیار پدافند هوایی تهران بود اما «همه آنها منهدم شدند».

ایران درباره جزئیات حملات اسرائیل و نحوه مقابله با آن سکوت کرده و تنها ستادکل مشترک نیروهای مسلح گفته است که هواپیماهای اسرائیلی «از آسمان عراق» تعدادی موشک «به سمت برخی از رادارهای مرزی در استان‌های ایلام، خوزستان و اطراف استان تهران» شلیک کردند اما «خسارت محدود و کم‌اثری» وارد شد.

روزنامه وال‌استریت جورنال همچنین به نقل از مقام‌هایی آمریکایی گزارش داده که در حملات اسرائیل تاسیسات مربوط به موشک‌های بالیستیک ایران نیز هدف قرار گرفتند و «آسیب‌هایی به توانایی تولید آن وارد شد که بازیابی آن ممکن است سال‌ها طول بکشد».

پیش از این شمار دیگری از رسانه‌های بین‌المللی، از جمله اکسیوس، رویترز و نیویورک تایمز، نیز به جزئیاتی از «حملات دقیق» اسرائیل به تاسیسات موشکی و راداری ایران پرداخته بودند.

به نوشته وال‌استریت جورنال، پس از آنکه جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، توانست اسرائیل را ترغیب کند حمله به تاسیسات هسته‌ای و زیرساخت‌های نفتی ایران را کنار بگذارد، اسرائیل با وجود محدود کردن اهداف، در عین حال «ضربه‌ای سنگین» به ایران وارد کرد.

ایران هنوز واکنشی به این گزارش نشان نداده است.

خبرگزاری رویترز از شنیده شدن صدای انفجار در بیروت در ساعات اولیه یکشنبه خبر داده و خبرگزاری رسمی لبنان هم می‌گوید حومه جنوبی بیروت، معروف به ضاحیه، در طول شنبه‌شب چندین بار هدف حملات هوایی قرار گرفت.

ساعتی پیشتر آویخای ادرعی، سخنگوی عربی‌زبان ارتش اسرائیل، با انتشار مشخصات جغرافیایی سه ساختمان در محله‌های الحدث و برج‌البراجنه در ضاحیه، از غیرنظامیان خواسته بود فورا از این اماکن دور شوند.

همچنین به نوشته خبرگزاری لبنان، حملات هوایی اسرائیل به دیگر مناطق این کشور شامگاه شنبه ادامه یافت.

ارتش اسرائیل می‌گوید در حملات خود به مناطق مختلف لبنان زیرساخت‌های تسلیحاتی حزب‌الله را هدف قرار داده است.

وزارت بهداشت لبنان روز شنبه اعلام کرد که از آغاز جنگ غزه تاکنون، حملات اسرائیل به مناطق مختلف این کشور دو هزار و ۶۵۳ کشته و بیش از دوازده هزار مجروح برجای گذاشته است.

دو کارشناس به رویترز گفته‌اند تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که از جمله اهداف مورد حمله اسرائیل در بامداد شنبه تاسیساتی در پارچین و خُجیر بودند که در زمینه ترکیب سوخت برای موشک‌های بالستیک فعالیت داشتند.

این یافته‌ها را دیوید آلبرایت، بازرس سابق سازمان ملل و پژوهشگر فعلی، و دکر ایولث، تحلیلگر اندیشکده‌ای در واشینگتن، به طور جداگانه به رویترز گفته‌اند.

به گفته دکر ایولث، تصاویر ماهواره‌ای که شرکبالستیکت تجاری «پلانت لَب» منتشر کرده نشان می‌دهد که در حمله اسرائیل دو ساختمان در خُجیر که در زمینه ترکیب سوخت جامد برای موشک‌های بالستیک فعالیت می‌کردند ویران شده‌اند.

همچنین به گفته این کارشناس، تصاویر مجتمع نظامی پارچین هم نشان می‌دهد که سه ساختمان مربوط به ترکیب سوخت جامد موشک بالستیک و همچنین یک انبار در این مجتمع منهدم شده‌اند.

دیوید آلبرایت نیز آسیب به سه ساختمان در پارچین را تایید کرد و گفت بر اساس تصاویر ماهواره‌ای، دو ساختمانی که در کار ترکیب سوخت جامد برای موشک‌های بالستیک بودند در فاصله ۳۲۰ متری تاسیساتی قرار دارند که زمانی موضوع بحث بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بود.

دکر ایولث با استناد به اظهارات اسرائیل مبنی بر هدف قرار دادن تاسیسات دارای میکسرهای سوخت جامد گفت: تولید این میکسرهای صنعتی دشوار است و صادرات آنها تحت کنترل قرار دارد.

به گفته این کارشناس، ایران طی سال‌های گذشته شماری از این میکسرها را با هزینه‌های هنگفت وارد کرده است و اکنون برای جایگزینی میکسرهای منهدم شده احتمالا کار سختی خواهد داشت.

پیش از رویترز، روزنامه نیویورک تایمز نیز گزارش داده بود که در حملات بامداد شنبه اسرائیل سایت‌های پارچین، پرند و خجیر از جمله نقاطی بودند که هدف قرار گرفتند.

اسرائیل بامداد شنبه از سه موج حمله تلافی‌جویانه به ایران خبر داد و اعلام کرد در این «حملات دقیق» مواضع نظامی هدف قرار گرفتند.

ایران هنوز واکنشی به گزارش‌های رویترز و نیویورک تایمز نشان نداده است.

وزیر دفاع ایالات متحده: ایران نباید با پاسخ دادن به اسرائیل اشتباه کند
لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، با تاکید بر اینکه حمله اخیر اسرائیل به اهدافی در ایران باید پایان حملات متقابل دو طرف باشد از ایران خواست که مرتکب اشتباه نشود.

وزیر دفاع آمریکا در تماس با همتای اسرائیلی خود، یوآو گالانت، گفت: در واکنش به حملات اسرائیل «که باید پایان تبادل [حملات دو طرف] باشد، ایران نباید مرتکب اشتباه پاسخ دادن شود».

به گزارش پنتاگون، ژنرال آستین همچنین تاکید کرد که ایالات متحده برای دفاع از نیروهای خود، تاسیسات و شرکای آمریکا در منطقه کاملا آماده است و «مصمم است که مانع از سوء استفاده هر بازیگری از تنش یا گسترش درگیری در منطقه شود».

به نوشته وبسایت پنتاگون، وزیران دفاع دو کشور همچنین درباره «حملات دقیق» اسرائیل به اهدافی در ایران گفت‌وگو کردند.

تماس‌های وزرای دفاع دو کشور در ماه‌های اخیر به طور منظم ادامه داشته و ایالات متحده بارها بر تعهد خود به امنیت اسرائیل و حمایت از حق آن کشور برای دفاع از خود تاکید کرده است.

لوید آستین از استقرار یک سامانه ضدموشکی تاد در اسرائیل به عنوان مصداقی از این تعهد یاد کرد.

گزارش نیویورک تایمز از «معضل» ایران برای پاسخ یا عدم پاسخ به اسرائیل
روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی تحلیلی نوشته است که ایران در چگونگی واکنش به حملات روز شنبه اسرائیل با معضل روبه‌رو است و پاسخ یا عدم پاسخ، هر یک، پیامدهایی برای تهران دارد.

نیویورک تایمز در این گزارش یادآور شده است که اگر ایران پاسخ تلافی‌جویانه به اسرائیل بدهد با خطر تشدید تنش‌ها روبه‌رو خواهد؛ آن هم در شرایطی که اقتصادش متلاطم است، متحدان و گروه‌های نیابتی‌اش متزلزل شده‌اند، آسیب‌پذیری نظامی‌اش آشکار است و جانشین رهبر به موضوعی مطرح تبدیل شده است.

به نوشته این روزنامه، پاسخ ندادن ایران به حمله اسرائیل نیز این خطر را دارد که چهره‌ای ضعیف از خود برای متحدانش و همچنین برای صداهای تهاجمی‌تر در داخل به نمایش بگذارد.

نیویورک تایمز با اشاره به تاکیدهای حکومت ایران مبنی بر اینکه خواهان جنگ مستقیم با اسرائیل نیست نوشته است: تهران روز شنبه به طور علنی شروع به کم‌اهمیت جلوه دادن حمله اسرائیل کرد و بدون آنکه وعده‌ای برای تلافی بزرگ بدهد صرفا از محفوظ بودن حق خود برای این کار سخن گفت.

این مقاله همچنین با اشاره به نارضایتی‌های داخلی درباره وضعیت اقتصادی و محدودیت‌های سخت‌گیرانه نوشته است: رژیم ایران از یک سو خود را به «نابودی اسرائیل» متعهد دانسته، اما از سوی دیگر ناچار به حفظ قدرت خود در شرایطی است که به طور فزاینده منفورتر می‌شود.

پزشکیان می‌گوید ایران «با تدبیر» پاسخ خواهد داد
مسعود پزشکیان، رئیس جمهور ایران، با انتشار یادداشتی در شبکه اجتماعی ایکس کشته شدن نیروهای ارتش در حمله اسرائیل را تسلیت گفت.

او در این یادداشت که در نخستین دقایق بامداد یکشنبه منتشر شد جان باختن این نیروها را به «دلاوران ارتش، جان بر کفان فراجا، خانواده‌های معظم‌ و مردم قهرمان» تسلیت گفته است.

مسعود پزشکیان در عین حال تاکید کرده است که ایران «پاسخ هر حماقتی را با تدبیر و هوشمندی خواهد داد».

در پی حملات اسرائیل به اهدافی در ایران، ارتش جمهوری اسلامی ایران کشته شدن چهار تن از نیروهای خود به نام‌های حمزه جهاندیده، محمدمهدی شاهرخی‌فر، سجاد منصوری و مهدی نقوی را تایید کرده است.

ایران خواستار نشست فوری شورای امنیت سازمان ملل شد
عباس عراقچی، وزیر خارجه ایران، با بیان اینکه تهران حق خود برای پاسخ به حملات اسرائیل را «محفوظ می‌داند»، خواستار نشست فوری شورای امنیت سازمان ملل در ارتباط با حملات بامداد شنبه اسرائیل شده است.

به گزارش ایرنا، عباس عراقچی در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل و همچنین رئیس دوره‌ای شورای امنیت این سازمان خواستار موضع‌گیری آنها در قبال حملات اسرائیل به ایران شده و از آنها خواسته است که این حملات را «قویا و بی‌قید و شرط» محکوم کنند.

عباس عراقچی در نامه خود همچنین حملات اسرائیل «به چندین سایت در استان‌های خوزستان، ایلام و اطراف تهران» را «نقض فاحش حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل» خوانده است.

ایران طی شش ماه گذشته دو بار اقدام به حملات گسترده موشکی به اسرائیل کرد و اسرائیل در اقدامی تلافی‌جویانه، بامداد شنبه اعلام کرد به اهداف نظامی در ایران حمله کرده است.

کامالا هریس تاکید کرد که آمریکا در پی کاهش تنش‌ها در خاورمیانه است
کامالا هریس، معاون رئیس جمهور ایالات متحده، ضمن دفاع از حق اسرائیل برای دفاع از خود، تاکید کرد که واشینگتن در پی کاهش تنش‌ها در منطقه است.

خانم هریس با اشاره به سفرهای اخیر وزیر خارجه آمریکا به منطقه گفت تمرکز ایالات متحده بر کاهش تنش‌ها است.

نامزد حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا روز شنبه در میشیگان، ایالتی با جمعیت چشمگیر عرب-آمریکایی، افزود: «ما باید گروگان‌ها را بیرون بیاوریم و [برای دستیابی به] راه حل دو کشوری تلاش کنیم».

او همچنین در پاسخ به پرسشی درباره واکنش‌های احتمالی متحدان عرب آمریکا به حمله اسرائیل به ایران گفت آنها هم به دنبال کاهش تنش هستند.

ساعاتی پیش از این اظهارات، جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده نیز گفته بود امیدوار است که حملات بامداد شنبه اسرائیل به ایران «نقطه پایان» تقابل نظامی مستقیم بین دو کشور باشد.

دیوارنگاره عبری در تهران و توییت رهبر جمهوری اسلامی به زبان عبری
حساب علی خامنه‌ای در شبکه اجتماعی ایکس از شامگاه شنبه زبان عبری را به مجموعه زبان‌های مورد استفاده خود اضافه کرد.

حساب کاربری رهبر جمهوری اسلامی به زبان عبری در نخستین پیام خود که در روز حمله اسرائیل به ایران منتشر شده تنها عبارت به نام خدا را درج کرده است.

همچنین روز شنبه دیوارنگاره‌ای تبلیغاتی در «میدان فلسطین» تهران به نمایش درآمد که عبارت «طوفان دیگری در راه است» به زبان‌های عبری و فارسی روی آن درج شده است.

اکسیوس: اسرائیل تاسیسات تولید سوخت موشک ایرانی را هدف قرار داد
وبسایت خبری اکسیوس آمریکا از قول سه منبع اسرائیلی گزارش داد که در حملات اسرائیل به ایران، بخش حساس برنامه تولید موشک ایران آسیب دید.

این گزارش می‌افزاید در حملات اسرائیل ۱۲ «میکسر سیاره‌ای»، از اجزای حیاتی در تولید سوخت برای موشک‌های بالستیک دوربرد، مورد هدف قرار گرفت.

یک مقام آمریکایی نیز تایید کرده است که حملات اسرائیل توانایی تولید موشک در ایران را زمین‌گیر می‌کند.

منابع اسرائیلی به اکسیوس گفته‌اند که که میکسرها تجهیزات بسیار پیشرفته‌ای هستند که ایران خود قادر به تولید آن نیست و باید از چین خریداری کند.

به گفته آنها، بازسازی دوباره میکسرهای تولید سوخت موشک دست‌کم یک سال زمان خواهد برد: «ایران هم‌اکنون ذخایر بزرگ موشک‌های بالستیک دارد، اما آسیب به میکسرهای سیاره‌ای باعث می‌شود ایران نتواند موشک‌های جدیدی تولید کرده و انبارهای گروه‌های نیابتی خود مانند حزب‌الله لبنان و حوثی‌های یمن را با موشک پر کند.»

منابع اسرائیلی همچنین گفته‌اند که در حملات صبح روز شنبه، چهار سامانه دفاع هوایی اس-۳۰۰ ایران در مناطق استراتژیکی که تهران، تاسیسات هسته‌ای و انرژی کشور را محافظت می‌کردند، آسیب دید.

با این حال، ستادکل نیروهای مسلح ایران می‌گوید حمله اسرائیل «خسارت محدود و کم اثری» به بار آورده «و چند سامانه راداری آسیب دیده که تعدادی بلافاصله ترمیم و برخی نیز در حال ترمیم هستند».

منابع اسرائیلی گفته‌اند حملات صبح روز شنبه همچنین شامل یک مرکز تولید پهپاد و یک حمله نمادین به مرکز نظامی پارچین بود.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۷ اکتبر ۲۰۲۴