تصاویر ماهواره‌ای حاکی از حمله اسرائیل به تاسیسات موشکی جمهوری اسلامی است

به گزارش رویترز، تصاویر ماهواره‌ای تجاری نشان می‌دهد که حملات هوایی اسرائیل در روز شنبه به ساختمان‌هایی در ایران برخورد کرده که برای ترکیب سوخت جامد موشک‌های بالستیک استفاده می‌شدند.

این ارزیابی توسط دیوید آلبرایت، رئیس موسسه علوم و امنیت بین‌المللی و دکر ایولث، تحلیلگر پژوهشی در اندیشکده سی‌ان ای، به صورت جداگانه انجام شده است.

این محققان تأیید کرده‌اند که حملات اسرائیل به دو پایگاه نظامی جمهوری اسلامی، پارچین و خجیر، واقع در نزدیکی تهران، صورت گرفته است.

پارچین یک مجتمع نظامی بزرگ و خجیر، یک سایت تولید موشک است که پیش از این نیز گزارش‌هایی از گسترش گسترده آن منتشر شده بود.

ایولث اظهار داشت که این حملات ممکن است توانایی جمهوری اسلامی در تولید انبوه موشک‌ها را به طور قابل توجهی مختل کرده باشد.

ارتش اسرائیل اعلام کرده که این حملات در سه مرحله و به‌طور هم‌زمان در مناطق مختلف، از جمله نزدیکی تهران و غرب ایران، انجام شده و هدف آن کارخانه‌های تولید موشک و دیگر تأسیسات نظامی بوده است. این حملات در واکنش به شلیک بیش از ۲۰۰ موشک توسط جمهوری اسلامی به سمت اسرائیل در تاریخ ۱ اکتبر انجام شده است.

ارتش جمهوری اسلامی در پاسخ به این حملات اعلام کرد که جنگنده‌های اسرائیلی از «کلاهک‌های سبک» برای حمله به سامانه‌های راداری در استان‌های ایلام، خوزستان و اطراف تهران استفاده کرده‌اند.

به گفته ایولث، تصاویر ماهواره‌ای از پلنت لبز نشان می‌دهد که حمله اسرائیل به خجیر منجر به تخریب دو ساختمان سوخت‌سازی موشک‌های بالستیک شده است.

این ساختمان‌ها با خاکریزهای بلند احاطه شده بودند تا از انتشار انفجار به سایر ساختمان‌ها جلوگیری شود. همچنین، تصاویر دیگری از پارچین نشان می‌دهد که سه ساختمان ترکیب سوخت و یک انبار تخریب شده‌اند.

آلبرایت نیز با بررسی تصاویر ماهواره‌ای با وضوح پایین از پارچین تأیید کرد که اسرائیل سه ساختمان، از جمله دو ساختمان مرتبط با ترکیب سوخت جامد موشک‌های بالستیک را هدف قرار داده است.

به گفته ایولث، این حملات دقیق می‌تواند ضربه‌ای جدی به توانایی جمهوری اسلامی برای تولید انبوه موشک وارد کند و احتمال حمله موشکی آینده جمهوری اسلامی به اسرائیل را کاهش دهد.

پیشتر نیز خبرهایی منتشر شده بود که بر اساس آنها اسرائیل در این حمله یک کارخانه مخفی تولید موشک‌های بالستیک جمهوری اسلامی را هدف قرار داده و با تخریب بیش از دوازده میکسر سنگین سوخت، به طور جدی توانایی جمهوری اسلامی برای تولید و تجدید ذخایر موشکی‌اش را محدود کرده است.

گفته می‌شود این تجهیزات برای ساخت موشک‌های «خیبر» و «حاج قاسم» استفاده می‌شده‌اند، همان موشک‌هایی که ایران اوایل ماه به سمت اسرائیل شلیک کرد.

منابع اسرائیلی اعلام کردند این حملات شامل انهدام ۱۲ میکسر «سیاره‌ای» بوده که برای تولید سوخت جامد موشک‌های بالستیک به کار می‌روند و از تجهیزات پیچیده‌ای هستند که ایران قادر به تولید آنها نبوده و معمولاً از چین وارد می‌کند.

باراک راوید خبرنگار اکسیوس در پاسخ به کاربری که نوشته است: «سؤال مهم این است که ایرانی‌ها در شب حمله چند میکسر سیاره‌ای در اختیار داشتند. اگر تعداد آن‌ها ۱۲ دستگاه از ۱۲۰ دستگاه باشد، این یک شوخی است.» گفته است: به گفته دو مقام اسرائیلی ۱۲ از ۱۲. به این معنا که تمامی میکسرهای سیاره‌ای نابود شده اند.

جمهوری اسلامی دارای بزرگترین زرادخانه موشکی در خاورمیانه است و به گزارش مقامات آمریکایی، به روسیه، حوثی‌های یمن و حزب‌الله لبنان موشک ارسال کرده است. جمهوری اسلامی و روسیه اما ادعای انتقال موشک به روسیه را رد می‌کنند.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۲۷ اکتبر ۲۰۲۴