دو برادر زندانی محکوم به قطع عضو به سلول انفرادی زندان مرکزی ارومیه منتقل شدند

شهاب و مهرداد تیموری، دو برادر زندانی محکوم به قطع عضو، به دلایل نامعلوم از زندان اسلام‌آباد غرب استان کرمانشاه به سلول انفرادی زندان مرکزی ارومیه منتقل شدند. بنا بر گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، نهاد ناظر حقوق بشر مستقر در فرانسه، به دنبال معاینه این دو برادر زندانی توسط تیمی از پزشکی قانونی ارومیه، نگرانی‌ها در خصوص خطر اجرای حکم قطع چهار انگشت دست راست این زندانیان افزایش پیدا کرده است. ا

ین دو زندانی که پیشتر در زندان مرکزی ارومیه به سر می‌بردند، اوایل مهر سال جاری به زندان اسلام‌آباد غرب در نزدیکی محل سکونت خانواده‌شان منتقل شده بودند. بر اساس این گزارش، این دو زندانی به دلایل نامعلوم پس از سه هفته نگهداری در این زندان، دوم آبان ۱۴۰۳ به زندان مرکزی ارومیه بازگردانده و به دستور دادستانی به سلول انفرادی منتقل شده‌اند.

بر مبنای این گزارش، مهرداد تیموری متولد ۳۰ شهریور ۱۳۶۹ و شهاب تیموری متولد ۱۹ خرداد ۱۳۶۴ شهرستان سرپل ذهاب و ساکن کرج، در تاریخ ۱۵ آ‌ذر ۱۳۹۷ به همراه یک شهروند دیگر به نام ابراهیم خطیبی به اتهام یک فقره «سرقت» در ملارد کرج بازداشت شدند. بر اساس تحقیقات این نهاد حقوق بشری، اداره آگاهی ارومیه ادعا کرده که این سه زندانی ساکن کرج که پیشتر سابقه سرقت و محکومیت رد مال داشته‌اند، جهت پرداخت رد مال خود اقدام به سرقت از یک منزل مسکونی در شهر ارومیه کرده و پس از آن در ملارد کرج بازداشت شده‌اند.

دوم مرداد ۱۳۹۸، جلسه محاکمه این سه زندانی در شعبه اول دادگاه کیفری یک ویژه اطفال و نوجوان ارومیه برگزار و هر سه به اتهام سرقت به قطع انگشان دست راست محکوم شدند. طبق پیمان‌نامه‌های جهانی اعمال هر گونه مجازات بی‌رحمانه، غیرانسانی از جمله مجازات قطع عضو، شکنجه محسوب می‌شود و بر اساس قوانین بین‌المللی مستوجب پیگرد است. با این‌حال کشورهای ایران، عربستان سعودی، سودان و سومالی همچنان این حکم را اجرا می‌کنند.

برگرفته ای از سایت رادیو زمانه، ۲۷ اکتبر ۲۰۲۴