جوانان عراقی، پس از سال‌ها جنگ، در تلاش برای آینده‌ای بهتر

سایت رادیو تلویزیون کشوری هلند (NOS) مطلبی منتشر کرده است از نویسنده عراقی “شِیلی بلحاج” که ترجمه بخشی از آن برای خوانندگان خبرگاه در زیر آمده است.
“ده تن یا صد تن از ما هم که کشته شویم ما همچنان ادامه خواهیم داد” این ترانه ای است که جوانان عراقی در یک ویدیو (#Save_the_Iraqi_people) به اشتراک گذاشته‌اند. این ویدیو جوانان را به ادامه تظاهرات در گوشه و کنار عراق فرا می‌خواند. از سه‌شنبه گذشته عراقی‌ها به خیابان آمده و تا زمان نوشتن این متن ٢١ تن از تظاهرات کنندگان کشته شده و صدها تن مجروح شده‌اند.
محمد الکادوهیمی ساکن آمستردام می‌گوید “اینکه مردم عراق و بویژه جوانان عراقی علیرغم خشونت بسیار زیادِ نیروهای امنیتی همچنان در خیابان مانده و به مبارزه ادامه می‌دهند منطقی و قابل فهم است”. او دربغداد متولد شده است، در یکی از محلاتی که هم اکنون در آن تظاهرات می‌شود. محمد در آن محله هنوز فامیل و آشنایانی دارد. “اقوام و دوستانم در این تظاهرات شرکت دارند. انتخاب خیلی ساده است: یا باید اوضاع را بپذیری و تحمل کنی یا باید، علیرغم خطر کشته شدن، به خیابان رفته و اعتراض کنی. بعد از این همه جنگ در عراق، مرگ دیگر چیزی نیست که آنها از آن بترسند”.
به نظر می‌رسد که جرقه تظاهرات اخیر بخاطر اخراج ژنرال مورد احترامی بود که در آزادسازی موصل از سلطه داعش نقش مهمی بازی کرده بود. هرچند که نارضایتی مردم از وضعیت موجود در عراق زمینه اصلی تظاهرات است.
اگرچه به نظر می‌رسد که تظاهرات مردم علیه دولت عراق است اما ویدیوهای ارسال شده از عراق نشان دهنده مخالفت مردم با نفوذ حکومت اسلامی ایران در عراق است. “همه این جریانات به مسائل سیاسی بر می‌گردد، مثلا گروه شبه نظامی حشد‌الشعبی که بخشی از آن جزئی از ارتش عراق است توسط حکومت اسلامی ایران پشتیبانی می‌شود”.