نیروی «دفاع از خود» ژاپن به تنگه هرمز می‌آید

به گزارش سایت ایندیپندنت (بزبان فارسی)، پس از پیوستن بریتانیا، استرالیا، بحرین، عربستان سعودی و اسرائیل به این ائتلاف، حالا ژاپن قصد دارد نیروهای مشهور به «دفاع از خود»، (نیروهای زمینی، دریایی و هوایی تحت نظارت وزارت دفاع ژاپن) را به منطقه اعزام کند. روزنامه آساهی ژاپن که این خبر را منتشر کرده در عین حال به این نکته اشاره می‌کند که این نیروها جدا از ائتلاف تحت رهبری آمریکا در تنگه هرمز حضور خواهند داشت. به گزارش این روزنامه ژاپنی، نیروهای دفاع از خود ژاپن در منطقه خلیج فارس حضور می‌یابند و جدا از ائتلاف امنیت دریایی آمریکا از کشتی‌های تجاری که از آبراه‌های خاورمیانه می‌گذرند، حفاظت خواهند کرد.

در همین حال یوشی‌هیده سوگا، وزیر ارشد کابینه ژاپن نیز در یک کنفرانس خبری اعلام کرد، ژاپن به ائتلاف نظامی تحت رهبری آمریکا ملحق نمی‌شود، اما با آنها به طور نزدیک همکاری می‌کند. او افزود، نیروی دفاع از خود ژاپن از امنیت کشتی‌های مرتبط با ژاپن اطمینان حاصل خواهد کرد.

با توقیف نفتکش استنا ایمپرو در تنگه هرمز در سیام تیرماه سال جاری، لندن اعلام کرد که به ائتلاف مورد نظر آمریکا ملحق می‌شود و دو ناو دیگر را برای کمک به ناو مونترز که در آب‌های خلیج فارس حضور داشت، به این منطقه اعزام کرد.

با پیوستن بریتانیا به این ائتلاف، استرالیا، اسرائیل و بحرین هم به آن ملحق شدند و اخیرا عربستان سعودی پس از حمله های پهپادی و موشکی به تاسیسات نفتی‌اش، گفت که در ائتلافی که امنیت دریانوردی را در خلیج فارس تضمین می‌کند، شرکت می‌کند. یکی از مسئولیت‌های این ائتلاف اسکورت نفتکش‌ها برای حفاظت از آنها در برابر تهدیدهای احتمالی است.

مقامات پنتاگون پیشتر پس از جلسه‌ای با مقامات ۳۰ کشور متحد آمریکا اعلام کرده بودند که به زودی کشورهای بیشتری به این ائتلاف محلق می‌شوند.

هرچند روزنامه یومیوری ژاپن حدود یک ماه قبل با استدلال اینکه توکیو روابط اقتصادی نزدیکی با تهران دارد، پیش‌بینی کرده بود که این کشور به ائتلاف نظامی خلیج فارس ملحق نمی‌شود، به نظر می‌رسد، حضور «نیروهای دفاع از خود» ژاپن در منطقه دست کم به معنی همکاری غیرمستقیم با ائتلاف امنیت دریایی تحت رهبری آمریکا باشد.

ژاپن یکی از قوی‌ترین ناوگان‌های دریایی در جهان را دارد و از سوی دیگر یک واردکننده بزرگ نفت از خلیج فارس به‌شمار می‌رود. تهدید منابع نفتی خلیج فارس از طریق انفجار نفتکش‌ها یا حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی یا یک درگیری اتفاقی در آب‌های منطقه، یک نگرانی عمده برای امنیت منابع انرژی ژاپن به شمار می‌رود.