تظاهرات آرام ده ها هزار کرد مقیم آلمان علیه حمله ترکیه به شمال سوریه

ده ها هزار تن از کردهای مقیم آلمان دیروز، شنبه ۱۹ اکتبر، ۲۷ مهر همراه با پشتیبانان آلمانی خود در شهرهای کلن، برلین، فرانکفورت، اشتوتگارت، زاربروکن و چندین شهر دیگر در اعتراض به حمله نظامی ترکیه به شمال سوریه دست به تظاهرات زدند. حزب چپ و چند حزب و گروه دیگر آلمان هواداران خود را به شرکت در این تظاهرات فراخوانده بودند.

تظاهرات، تا آنجا که گزارش های خبرگزاری آلمان و رسانه های معتبر این کشور گزارش می دهند بدون درگیری در خیابان های مرکزی کلن و شهرهای دیگر برگزار شد. پلیس ایالت مرکزی نوردراین وستفالن تا ساعت ده صبح امروز از بیم درگیری های خشونت آمیز میان ترک ها و کردها موضوع ممنوعیت تظاهرات را بررسی می کرد، اما در این ساعت اعلام کرد که مانعی بر سر راه تظاهرات ایجاد نخواهد کرد.

پیش تر از سوی مسئولان انتظامی و امنیتی ابراز نگرانی شده بود که ممکن است کردها و ترک های آماده توسل به خشونت از سراسر اروپا به کلن و شهرهای دیگر آلمان وارد شوند، اما اتحایه کردهای مقیم آلمان اعلام کرد که هیچ دلیلی برای نگرانی نسبت به بروز خشونت وجود ندارد. اداره کنندگان تظاهرات کلن نیز از تظاهرکنندگان درخواست کردند که نسبت به تحریک های احتمالی هوشیار باشند و امکان توسل به خشونت را به هیچ‌کس ندهند.

به رغم این نگرانی ها، در نخستین ساعات برگزاری تظاهرات مسئولان امنیتی اعلام کردند که در کلن هیچ اتفاق ناخوشایندی روی نداده است، در ایستگاه قطار مرکزی کلن چندتن از مسافران مورد تفتیش بدنی قرار گرفتند، اما هیچ‌کس بازداشت نشد.

حمله نظامی ترکیه به مناطق کردنشین شمال سوریه در یک هفته گذشته زمینه ساز ناآرامی هائی در برخی از شهرهای ترک نشین آلمان بوده است. از جمله در شهرهای هرنه، بتروپ و لودنشاید واقع در غرب آلمان در جریان این درگیری ها چند تن زخمی شدند.
منبع: سایت رادیو فرانسه (آر اف آی)