فیلم خانه سیاه است فروغ فرخزاد در جشنواره لومیر لیون درخشید

 نقل از سایت خبری یورونیوز فارسی در جشنواره فیلم لومیر، فیلم‌های «خانه سیاه است» اثر فروغ فرخزاد شاعر نامی و «تپه‌های سیلک» ابراهیم گلستان، نویسنده و کارگردان ایرانی به نمایش در آمد. این دو فیلم مستند در بخش «گنجینه‌ها و کنجکاوی‌ها» نمایش داده شدند. این دو فیلم که در ایتالیا ترمیم شده‌اند، مرداد ماه گذشته نیز در جشنواره فیلم ونیز به نمایش درآمده بودند.
تپه‌های مارلیک فیلم مستند ایرانی ساخته ابراهیم گلستان در سال ۱۳۴۲ است. متن روایت این فیلم را هم خود گلستان نوشته است.
ابراهیم گلستان تهیه کننده فیلم «خانه سیاه است» به کارگردانی فروغ فرخزاد هم هست. این فیلم در سال ۱۳۴۲ در پی دیدار فروغ فرخزاد از آسایشگاه جذامیان بابا باغی تبریز ساخته شد.
فیلم‌های ایرانی بر خلاف جشنواره کن، در لیون حضور چندانی نداشته‌اند، عباس کیارستمی به همراه ماتئو گارونه فیلمساز ایتالیایی و الیا سلیمان کارگردان و بازیگر فلسطینی در این جشنواره شرکت کرده است و نام عباس کیارستمی به همراه چندین تن دیگر از بزرگترین سینماگران جهان بر دیوار خانه لومیرها نصب شده است.  
پیشینه جشنواره لومیر
جشنواره لومیر از سال ۲۰۰۹ میلادی در اکتبر برگزار می‌شود. این جشنواره به احترام و بزرگداشت برادران لومیر، مخترعان فیلمبرداری و سینما در ۱۸۹۵ میلادی، نامگذاری شده و توسط مؤسسه لومیر برگزار می‌شود.
برادران لومیر که متولد شهر بزانسون در شرق فرانسه بودند، نخستین صحنه‌های سینمایی جهان را در شهر لیون ساختند که در واقع صحنه‌ای از خروج کارگران از کارخانه پدرشان بود. خانه اوگوست و لویی لومیر در لیون در خیابانی که امروز «خیابان نخستین فیلم» خوانده می‌شود، به مؤسسه و موزه لومیر تغییر یافته است.