رای گیری زود هنگام پارلمان در بریتانیا

روز چهارشنبه پس از ارائه استعفای بوریس جانسون به ملکهٔ بریتانیا و پذیرفته شدن آن، تبلیغات انتخاباتی برای رای گیری زود هنگام پارلمان بریتانیا، رسما آغاز شد. طبق قوانین بریتانیا پروسه انتخابات می‌بایست ۵ هفته قبل از برگزاری انتخابات شروع شود؛ به این ترتیب، قرار است رای گیری روز ۱۲ دسامبر برگزار شود.

بوریس جانسون برای برگزاری انتخابات زود هنگام به حمایت دو سوم نمایندگان پارلمان نیاز داشت، در غیر این صورت انتخابات عمومی بعدی در سال ۲۰۲۲ انجام می‌شد. حال که او در منحل کردن پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام موفق شده است، تصمیم دارد در صورت پیروزی در انتخابات ماه آینده، در مدت ۶ هفته بریتانیا را از اتحادیه اروپا خارج کند.

بوریس جانسون تبلیغات انتخاباتی خود را با حمله به جرمی کوربین رهبر حزب کارگر بریتانیا و تشبیه او به استالین آغاز کرد. جرمی کوربین نیز در واکنشی مشابه بوریس جانسون را فردی بسیار ثروتمند خواند که نمی‌خواهد مالیات بیشتری بپردازد. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که حدود ۶۰ درصد از رای دهندگان از جرمی کوربین ناراضی هستند و رویکرد رای دهندگان به محافظه‌کاران مثبت‌تر است.

جرمی کوربین از زمان تصدی سمت رهبری حزب کارگر در سال ۲۰۱۵ ، گرایش حزب کارگر به سیاست‌های چپ را تشدید کرده است. وی از مالیات‌های بالاتر حمایت می‌کند، برای ملی سازی زیرساخت های عمومی برنامه دارد و کارل مارکس را “اقتصاددان بزرگ” خوانده است. در همین راستا، بوریس جانسون معتقد است پیروزی حزب کارگر در انتخابات پیش رو یک نمایش وحشتناک برای بریتانیا خواهد بود.

ترجمه و تنظیم از خبرگاه