ارجاع شکایت گروهی از فعالان و روشنفکران عراقی به دادگاه بین المللی لاهه

آقای محمد حیاوی نویسنده سرشناس عراقی ساکن هلند در یادداشتی به زبان عربی نوشته است:
گروهی از فعالان و روشنفکران عراقی توانستند شکایتی را به دادگاه جنائی بین المللی در لاهه تسلیم نمایند. این دادگاه غیر از دادگاه بین المللی لاهه است که بعضی این دو را با هم اشتباه می‌گیرند. این دادگاه سرانجام با استناد به رأی صادر شده دیروز ۸ نوامبر خود به کمک وکیل بین المللی (آقای موریس آیسرز) این شکایت را پذیرفت. گزارشگر دادگاه خانم ژانین مورگبی اعلام کرد که عراق کشور طرف معاهده (امضا کنندۀ معاهده) اساسنامۀ رم نیست و هیچ بیانیه (اظهاریه) ای بر پایۀ تبصره سوم مادۀ ۱۲ مبتنی بر پذیرش دادگاه جنائی بین المللی نداده است و طبق تبصره دوم (ب) از مادۀ ۱۲ اساسنامه، کارهای مرتکب شده در یک منطقه از کشوری که طرف این معاهده نیست در صلاحیت این دادگاه نمی‌باشد، مگر اینکه فرد متهم به جنایت اتباع یک کشور دیگری باشد که صلاحیت دادگاه را پذیرفته است.
با استناد به این داده ها، فعالان و وکلای آنها علیه آقای عادل عبد المهدی و اعضای کابینه و مشاوران او با عناوین سمتهای رسمی شان به عنوان اینکه آنان از اتباع کشورهای دیگری هستند که صلاحیت دادگاه جنائی را پذیرفته اند یعنی کشورهای فرانسه، انگلستان، هلند، کانادا، استرالیا، سوئد، آلمان و دانمارک، به این دادگاه شکایت کرده اند.
دهها پروندۀ تصویری ویدوئیی و صوتی و اسناد و مدارک مهم تا کنون تسلیم دادگاه شده و ممکن است وکلای پرونده بعدا نیاز به وکالت دادنهایی شخصی از سوی قربانیان داشته باشند. پاینده باشید و زنده باد عراق برخاسته و شکوفا و گرامی باد خون پاک عراقی.

ترجمه از علی حسین نژاد
تنظیم از خبرگاه