بنی گانتز نتوانست کابینه ائتلافی در اسرائیل تشکیل دهد

سیاستمدار اسرائیلی بنی گانتز (Benny Gantz) موفق به تشکیل یک دولت اتتلافی نشد. او امیدوار بود که جانشین بنیامین نتانیاهو شود اما مدت اختیاری که از رئیس جمهور ریولین (Rivlin) برای تشکیل کابینه گرفته بود نیمه شب گذشته بدون نتیجه پایان یافت. اختیار تشکیل کابینه ماه گذشته به نتانیاهو داده شده بود.

بخاطر اینکه نتیجه انتخابات پارلمان اسرائیل در ماه سپتامبر گذشته برنده قاطعی نداشت مذاکره با طرف‌های احتمالی تشکیل یک دولت ائتلافی بسیار کند پیش رفت. ائتلاف “آبی و سفید” بنی گانتز ٣٣ کرسی را از آن خود کرده بود که تنها با اختلاف بسیار کمی بزرگترین گروه سیاسی اسرائیل گردید اما حزبِ لیکودِ نتانیاهو برای تشکیل کابینه متحدین بیشتری در پارلمان داشت. همکاری گانتز و نتانیاهو می‌توانست جمعا گروهی ١٢٠ نفره را در پارلمان (Knesset) داشته باشند. اما علیرغم هفته ها مذاکره آنها بر سر اینکه چه کسی نخست وزیر اسرائیل شود به توافق نرسیدند.

سپس نوبت به تلاش گانتز برای تشکیل کابینه رسید که ابن هم ناکام ماند. با این نتایج به نظر می‌رسد که اسرائیل ناگزیر است خود را برای سومین انتخابات در ظرف یکسال آماده کند. البته اعضای پارلمان سه هفته وقت خواهند داشت که ائتلافی را معرفی کنند که مورد پشتیبانی اکثریت اعضای پارلمان باشد. در غیر اینصورت راه دیگری جز برگزاری انتخابات در ماه مارچ سال آینده باقی نمی ماند.

منبع: سایت رادیو تلویزون کشوری هلند (NOS)
ترجمه و تنظیم از خبرگاه