آمریکا عرصه دور زدن تحریم‌ها توسط حکومت اسلامی ایران را تنگ‌تر می‌کند

ایالات‌متحده آمریکا به عنوان بخش دیگری از پیشبرد استراتژی فشار حداکثری بر جمهوری اسلامی به دنبال تقویت تحریم‌ها از طریق اعمال فشار بر خطوط کشتی‌رانی بین‌المللی، شرکت‌های چینی و صادرکنندگان مواد خام مورد استفاده در تولید فلزات در ایران است.

بلومبرگ با انتشار این خبر به نقل از دو مقام آمریکایی مطلع از این برنامه، به نقل از برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران می‌نویسد:«آمریکا اکنون همه منابع باقیمانده درآمد صادراتی شامل پتروشیمی و فلزات را هدف تحریم‌ها قرار می‌دهد.»

به گزارش این خبرگزاری آمریکایی، خزانه‌داری آمریکا در کانون راهبرد جدید قرار دارد و به شرکت‌های بیمه کشتی‌ها، بانک‌ها، شرکت‌های چارتری، مالکان بنادر و خدمه و کاپیتان‌ها در مورد ریسک‌های ناشی از حمل محموله‌های تحریمی مربوط به ایران هشدار می‌دهد.

بخش دیگری از این طرح هدف گرفتن کشتی‌هایی است که سیستم ردیابی خود را خاموش می‌کنند. این یکی از روش‌های معروف نفتکش‌های حامل محموله‌های نفتی ایران برای جلوگیری از ردیابی موقعیت آنهاست. مقامات تهران بارها اعلام کرده‌اند که از هر شیوه ممکن برای دور زدن تحریم‌ها و فروش نفت استفاده می‌کنند.

به همین دلیل خزانه‌داری آمریکا به شرکت‌های بیمه‌گذار خطوط کشتیرانی هشدار می‌دهد که در مورد سابقه مورد تردید کشتی‌های تحت پوشش بیمه‌ای خود هشیار باشند و زمان‌های روشن و خاموش شدن سیستم ردیابی آنها را به دقت رصد کنند.

از سوی دیگر تغییر پرچم کشتی‌ها نیز یکی دیگر از روش‌های دور زدن تحریم‌ها به‌شمار می‌رود که از این پس مورد توجه قرار خواهد گرفت.

تحویل بار از کشتی به کشتی روی آب که در مورد نفت، محصولات پتروشیمی و مواد اولیه به‌کار می‌رود هم از دیگر موضوعاتی است که در این گزارش به آن اشاره شده است.

گریفیتز، رئیس سابق پنل ناظر بر تحریم‌های کره شمالی در سازمان ملل می‌گوید:«آمریکا به طور مشخص نظارت بر این بر این روند از جمله خاموش شدن سیستم ردیابی و انتقال بار از کشتی به کشتی را آغاز کرده است. در هر یک از این موارد معامله‌هایی به ارزش صدها میلیون دلار انجام می‌شود.»

در ادامه این گزارش آمده که دولت آمریکا هشدار جدی به صنایع کشتی‌رانی و کشورهایی داده است که به تهران برای دور زدن تحریم‌ها کمک می‌کنند.

آمریکا همچنین به شرکت‌های مالک کشتی‌ها توصیه کرده که در زمان انتقال بار از کشتی به کشتی از خدمه و پرسنل کشتی دیگر عکس بگیرند. روندی که می‌تواند به آنها در شناسایی افرادی که احتمالا در دور زدن تحریم‌های ایران نقش داشته‌اند، کمک کند.

دولت همچنین به فعالان عرصه دریانوردی توصیه می‌کند که خط مشی تدوین شده برای ارتباط با کره شمالی را مطالعه کرده و اینگونه تصور کنند که این خط مشی در مورد ایران نیز کاربرد دارد.

دولت ترامپ می‌گوید تحریم‌ها تا کنون ۲ میلیون بشکه از صادرات نفتی ایران را از بازار حذف کرده و درآمد نفتی ایران را ۸۰ درصد کاهش داده است. به گفته هوک، هدف آمریکا از این اقدام کاهش منابع مالی در دسترس جمهوری اسلامی برای اقدامات مخرب در منطقه و ترغیب تهران به مذاکره برای دستیابی به توافقی گسترده است.

منبع: سایت ایندیپندنت به زبان فارسی، ۱۸ دسامبر ۲۰۱۹