استیضاح ترامپ در بن بست

پس از اینکه کنگره آمریکا به استیضاح ترامپ رأی داد نزاع ” دموکرات‌ها” و “جمهوری‌خواهان” در مورد گام‌های بعدی پروسه استیضاح مزبور بلافاصله آغاز شده است. دموکرات‌ها هنوز مایل نیستند حکم استیضاح را به مجلس سنای آمریکا بفرستند، امری که دست و پای پرزیدنت ترامپ را می‌بندد. در مقابل جمهوری‌خواهان خشمگین شده اند و در این میان و انتظار حمله متقابل از سوی رئیس جمهور می‌رود.

مجلس سنا باید مانند یک نوع دادگاه به داوری بنشیند. اما نانسی پلوسی (Nancy Pelosi) لیدر حزب دموکرات می‌خواهد حکم استیضاح را فعلا به سنا نفرستد. او و اعضای حزبش از این واهمه دارند که جمهوری‌خواهان به استیضاح شانس موفقیت ندهند. جمهوری‌خواهان در مجلس سنا سنا اکثریت را دارند وچگونگی پروسه مربوط به استیضاح را آنها تعیین می‌کنند. درست مانند کنگره آمریکا که در آنجا دموکرات‌ها اکثریت دارند و مقررات مربوطه را آنها مشخص کرده بودند.

میچ مک‌کانل (Mitch McConnell) رئیس مجلس سنا گفته است که روند کار استضاح را از هم اکنون با کاخ سفید همآهنگ کرده و پیش بینی می‌کند که پرزیدنت ترامپ تبرئه خواهد شد. سناتورهای زیادی از همین الان مشخص کرده‌اند که علیه استیضاح رأی خواهند داد. نانسی پلوسی می‌گوید: “تا الان برای ما انجام کارصادقانه به نظر نمی‌رسد”. وقتی از او پرسیده شد که آیا حکم استیضاح به مجلس سنا فرستاده خواهد شد یا نه، پاسخ داد: “نیت ما این بوده است اما ما باید ببینیم کار چگونه پیش می‌رود”. در این رابطه یکی از مقامات بالای حزب دموکرات بنام جیم کلایبورن (Jim Clyburn) گفته است که حزب او حکم استیضاح را تا زمانی که لازم باشد به سنا نخواهد فرستاد. برخی از دموکرات‌ها می‌خواهند جمهوری‌خواهان را زیر فشار قرار دهند تا شاهدان جدیدی مجبور به شهادت شوند
.
جمهوری‌خواهان در قصد و نیت نانسی پلوسی شک دارند. لیندسی گراهام (Lindsey Graham) سناتور با سابقه “انتظار کشیدن” را “خطرناک” نامیده است. گفته میچ مک‌کانل نیز حاکی از این است که جمهوری‌خواهان محکم پشت پرزیدنت ترامپ ایستاده اند.
در این میان پرزیدنت ترامپ، در شبی که برای استیضاح او در گنکره رأی‌گیری می‌شد، برای هوادارنش در میشیگان سخنرانی کرد و اظهار نمود که از استیضاح شدن زیاد ناراحت نیست: “در واقع راضی هستم “. اما در طول دو ساعت سخنرانی با لحنی پر حرارت به حزب دموکرات تاخت.

برگرفته از سایت روزنامه پرتیراژ هلندی “دِ تِلِ‌گراَف” (De Telegraaf)، ۲۰ دسامبر ۲۰۱۹
ترجمه و تنظیم از خبرگاه