واکنش گروه‌های سیاسی عراقی در رابطه با نامه استعفای رئیس جمهور عراق

فراکسیون های کُرد در پارلمان عراق و همچنین گروه حکمت، جبهه آزادی و توسعه، ائتلاف سائرون و ائتلاف نصر استعفای رئیس جمهور را رد می کنند.
امروز دکتر برهم صالح رئیس جمهور عراق، با انتشار نامه ای درباره وضعیت کنونی عراق و رد کردن کاندیداتوری اسعد عیدانی برای جانشینی عادل عبدالمهدی، با ارسال این نامه به پارلمان در خاتمه استعفای خود را نیز تقدیم پارلمان کرد.

فراکسیونهای کُردی
اکثریت نمایندگان فراکسیون‌های کرد در پارلمان عراق در برابر استعفای رئیس جمهور از این پست عکس العمل نشان دادند و با رد کردن آن پشتیبانی خود را از ادامه کار وی در پست ریاست جمهوری اعلام کردند.

گروه حکمت
“خالد جشعمی” یکی از اعضای گروه حکمت در پارلمان عراق، در کنفرانسی مطبوعاتی نظر این گروه را در این خصوص به این صورت اعلام کرد: استعفای رئیس جمهور از پست خود را رد می کنیم و بر ماندن وی در این پست و بر نقش وی در جهت صیانت از منافع ملت عراق و مقاومت در برابر عدول از قانون اساسی اصرار می ورزیم.

جبهه آزادی و توسعه
جبهه آزادی و توسعه در پارلمان عراق که “اسامه نوجیفی” ریاست این جبهه را بر عهده دارد، دست از کار کشیدن دکتر برهم را رد کرده و اظهار داشت: رئیس جمهور پایبندی خود را به قانون اساسی اثبات کرده و همراه و همگام با ملت در پی اصلاح و تغییر در کشور است.

سائرون
یکی از نمایندگان پارلمان عضو این فراکسیون که مقتدی صدر آن را رهبری می کند، عکس العمل خود را از زبان “امجد عیقابی” یکی از نمایندگان این گروه این گونه بیان کرد: از دکتر برهم که مدافع مردم عراق بوده و در مقابل درخواست احزاب برای تحمیل نخست وزیر حزبی خود به کشور ایستادگی می کند حمایت می کنیم.

گروه نصر
گروه نصر که حیدر عبادی ریاست آن را بر عهده دارد، در بیانیه ای استعفای رئیس جمهور را رد کرده و خواهان ادامه مسئولیت قانونی و میهنی وی شد.

مشاور رئیس جمهور
دکتر برهم صالح رئیس جمهور عراق بعد از رد کرد کاندیداتوری اسعد عیدانی برای پست نخست وزیری، استعفای خود را تقدیم پارلمان کرد و یکی از مشاوران وی به روژ نیوز گفت: رئیس جمهور زیر فشارهای فزاینده داخلی و حاشیه ای بود که نهایتا از پست خود استعفا داد.

قانون اساسی عراق در خصوص استعفای رئیس جمهور چه می گوید؟
طبق ماده ۷۵ قانون اساسی عراق و در بند یک آن رئیس جمهور می تواند استعفای خود را تقدیم مجلس نمایندگان کند و این استعفا هفت روز پس از ارائه آن به پارلمان به اجرایی می شود.
بند دوم: یکی از جانشینان جای رئیس جمهور را در زمان فقدان وی خواهد گرفت.
بند سوم: در صورت فقدان رئیس جمهور به هر دلیل، جانشین وی انجام وظیفه خواهد کرد. پارلمان عراق وظیفه دارد پس از نبود رئیس جمهور، در زمان مشخص شده رئیس جمهور جدیدی انتخاب کند به شرطی که این زمان از سه روز تجاوز نکند.
بند چهارم: در صورت فقدان رئیس جمهور، ریاست مجلس نمایندگان در صورت نبود جانشین ریاست جمهوری، جای وی را خواهد گفت و می باید رئیس جمهور جدیدی توسط پارلمان انتخاب شود به شرطی که از سه روز تجاوز نکرده و این این مدت طبق این بندها از زمان خالی شدن پست وی آعاز می شود.

بعد از اینکه گروه ائتلافی البناء، خود را بعنوان بزرگترین گروه پارلمانی معرفی کرد و اسعد عیدانی بعنوان چهارمین کاندید نخست وزیری از سوی تظاهرکنندگان عراقی مورد قبول واقع نشد، با استعفای رئیس جمهور وضع نابسمان عراق وارد مرحله جدیدتری شده و مشکلات عمیق‌تر شد.

تظاهرات ها در بغداد و چندین استان دیگر وارد ماه سوم شده است و طبق آمار بیش از ۵۰۰ نفر کشته شده و تعداد مجروحین نیز از عدد ۲۲ هزار نفر پیشی گرفته است، ولی با این حال، هیچ راه حلی متصور نیست در بین دعواهای سیاسی برای معرفی کاندید نخست وزیری و رد آن توسط تظاهرکنندگان، راه حل برون رفت از این وضع نابسامان به آینده ای نامشخص موکول گشته است.

منبع: سایت روژنیوز به زبان کردی، ۲۷ دسامبر ۲۰۱۹
ترجمه و تنظیم از خبرگاه