یادمان قربانیان در برلین | هیئت بین المللی، کشتارها در ایران را بررسی کند

فعالان سیاسی و کنشگران مدنی ایرانی ساکن برلین، شامگاه پنج شنبه ۵ دی ماه (۲۶ دسامبر) و همزمان با چهلمین روز کشته‌شدگان اعتراضات آبان ماه در ایران، با افروختن شمع، با خانواده‌های جانباختگان این اعتراضات ابراز همدردی کردند.

در این مراسم یادبود که هر لحظه بر تعداد جمعیت ایرانی افزوده می‌شد، حاضران با شمع‌آجین کردن گوشه‌ای از پیاده‌رو محل تجمع، با سردادن شعارهایی، ضمن اعتراض به “جنایت‌های جمهوری اسلامی” و سرکوب قیام مردم، دستگیرشدگان و کشته‌شدگان اعتراضات آبان ماه را “آزادی‌خواه و عدالت‌جو” دانستند که خواستار مطالبات خود هستند.

مقام‌های جمهوری اسلامی تاکنون و با وجود درخواست‌های مکرر فعالان سیاسی و نهادهای حقوق بشری، از انتشار آمار قربانیان سرکوب‌های آبان ماه در شهرهای ایران طفره می‌روند، خبرگزاری رویترز در گزارشی به نقل از “منابع موثق” نزدیک به بیت رهبر جمهوری اسلامی و وزارت کشور ایران، تعداد جان‌باختگان اعتراضات آبان ماه گذشته را ۱۵۰۰ نفر اعلام کرد.

در گزارش رویترز تصریح شده که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، شخصاً دستور سرکوب و کشتار معترضان را صادر کرده است.

“رسیدگی به فجایع اخیر در ایران”
مراسم یادبود قربانیان اعتراضات ایران در برلین را “کمیته پشتیبانی از مبارزات دمکراتیک مردم ایران ـ برلین”، برگزار کرد. این کمیته اعلام کرد که برای محکومیت اقدامات “جنایت‌کارانه” جمهوری اسلامی، خواستار اعزام یک “هیئت بی‌طرف بین‌المللی” و رسیدگی به فجایع اخیر و آزادی همه زندانیان سیاسی است.

کوروش امجدی، فعال سیاسی و یکی از اعضای کمیته پشتیبانی از مبارزات دمکراتیک مردم ایران در برلین، به دویچه وله گفت که هدف از تشکیل این کمیته و برگزاری مراسم یادبود، همراهی با مادران داغدیده و اعتراض به اقدامات “وحشیانه و سرکوب‌گرانه ضدانسانی جمهوری اسلامی است که ضمن کشتار و دستگیری مردم”، حتی راهپیمایی‌های مسالمت‌آمیز آنها را هم سرکوب می‌کند.

امجدی اضافه کرد که این کمیته قرار نیست تبدیل به یک حزب و جناح شود، بلکه هدف اعضای آن حمایت از اعتراضات مردمی‌در ایران و انتقال صدای اعتراض آنها به خارج از کشور و نهادها و سازمان‌های حقوق بشری است.

او با اشاره به اینکه “مردم ایران به همت خودشان از نظام جمهوری اسلامی گذر کرده‌اند”، اضافه کرد، “سرکوب‌های اخیر بیشتر نشان داد که مشروعیت جمهوری اسلامی در نگاه مردم داخل هم زیر سئوال رفته است. کشتارهای اعتراضات آبان هم نتیجه برآشفته شدن مسئولان نظام است”

فرهاد فرجاد، فعال سیاسی و از حاضران در این مراسم نیز در گفتگو با دویچه وله، از شکننده‌شدن ساختار و درهم شکستن هیمنه جمهوری اسلامی سخن گفت و افزود، بر خلاف جنبش سبز، عکس‌العمل معترضان اخیر در ایران کاملا واکنشی است و حاضر به “عقب‌نشینی” نیستند. نیروهای سرکوب‌گر و ماموران امنیتی هم این موضوع را می‌دانند که معترضان، آدم‌هایی با وضعیت اقتصادی مشخص و هم‌طبقه خودشان هستند.

“نظام از حاشیه‌نشینان ضربه می‌خورد”

فرجاد همچنین با اشاره به اینکه “معترضان امروز در ایران، در دامن همین حکومت تربیت شدند”، اضافه کرد که حکومت اسلامی در ایران به دست حاشیه‌نشین‌ها “ضربه” می‌خورد. نیروهای سرکوب‌گر هم متوجه وضعیت وخیم نظام هستند که مشروعیت خود را از دست داده است.

او اضافه کرد، این معترضان قصد سکوت ندارند و این موضوع، چالش عمیقی برای جمهوری اسلامی است.

چالش دیگر مسئولان جمهوری اسلامی به گفته حمید نوذری، “مسئولیت‌ناپذیری و تزویر” مقامات جمهوری اسلامی در قبال سرکوب‌هاست. این فعال سیاسی و مسئول کانون پناهندگان سیاسی ایرانی در برلین، ادامه داد که “جمهوری اسلامی مرتکب جنایت علیه مردم خود می‌شود ولی سیاست‌های مزورانه در پیش می‌گیرد و از سوی دیگر، مسئولیت جنایت‌هایش را نمی‌پذیرد”. او اضافه کرد، برگزاری ده‌ها مراسم مشابه در شهرهای مختلف اروپا به یاد قربانیان خیزش آبان ماه و همراهی با خانواده قربانیان، جوابی به جنایت‌های جمهوری اسلامی است.

با وجود سرمای شدید و تعطیل بودن پنج‌شنبه و در پیش بودن روزهای تعطیل منتهی به پایان سال میلادی ۲۰۱۹، حدود ۳۵۰ نفر از ایرانیان در این مراسم حضور یافتند. آنان با در دست داشتن پلاکاردهایی به زبان فارسی و آلمانی، علیه نظام جمهوری اسلامی شعار سردادند.

آزادی زندانیان سیاسی از دیگر درخواست‌های حاضران در این مراسم بود.

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۲۶ دسامبر ۲۰۱۹