ژاپن ناو جنگی و هواپیمای تجسسی به خلیج فارس اعزام می‌کند

دولت ژاپن برنامه بحث‌برانگیز اعزام سربازان به خاورمیانه را تصویب کرد. به موجب این تصمیم قرار است از آغاز سال آینده یک ناوشکن مجهز به هلیکوپتر و دو هواپیمای شناسایی بر تردد کشتی‎ها در خلیج عمان، دریای عرب و تنگه باب‌المندب نظارت کنند. انتظار می‌رود هواپیمای تجسسی از ژانویه و ناوگان جنگی نیز از فوریه ماموریت خود را آغاز کنند و فعالیت خود را به مدت یک‌سال ادامه دهند.

این اقدام ژاپن به معنای شرکت در نیروی چند ملیتی به رهبری آمریکا در تنگه هرمز نیست و فقط به منظور حفاظت از تردد آزادنه کشتی‌رانی در منطقه خلیج فارس انجام می‌گیرد.

تابحال چند تانکر از جمله یک نفتکش ژاپنی در خلیج فارس مورد حمله قرار گرفته‌اند. آمریکا و برخی کشورهای منطقه و کشورهای غربی ایران را مسئول این حملات می‌دانند. جمهوری اسلامی این اتهامات را رد می‌کند.

ژاپن از دیرباز با ایران مناسبات حسن‌های دارد و این کشور قصد دارد روابط خوب و سنتی خود را با تهران حفظ کند.

همزمان با انتشار خبر اعزام نیروهای ژاپنی به منطقه یک مقام ژاپنی اعلام کرد که این کشور می‌تواند در میانجی‌گری میان آمریكا و ایران و ثبات در منطقه نقش بیشتری را ایفا کند.

اعزام سربازان ژاپنی که به نوشته رسانه‌های این کشور به ۲۷۰ نفر می‌رسد، از نظر سیاسی موضوعی بسیار حساس و ظریف است، چون‌که این کشور آسیایی پس از جنگ جهانی دوم قانون اساسی صلح آمیزی را تصویب کرده است. اما در سال‌های اخیر شینزو آبه، نخست‌وزیر این کشور به تدریج نقش نظامی ژاپن را گسترش داده است.

مقامات ژاپنی موضوع اعزام نیروهای ژاپنی را با مقامات ایرانی مطرح کرده‌اند. اما جمهوری اسلامی ایران درباره حضور نیروهای ژاپنی در منطقه خلیج فارس رسما واکنشی نشان نداده است.

ژاپن به شدت به واردات انرژی از خاورمیانه وابسته است و حدود ۹۰ درصد از نیازهای نفتی خود را از منطقه خاورمیانه تامین می‌کند.

از نخستین ماه‌های سال جاری برخی حوادث، کشتی‌رانی در خلیج فارس را ناامن کردند. از جمله حمله به دو نفت‌کش سعودی، یک کشتی متعلق به امارات متحده عربی، یک نفت‌کش متعلق به نروژ، توقیف یک نفت‌کش بریتانیایی از سوی سپاه پاسداران در تابستان امسال، سرنگونی یک پهپاد آمریکایی توسط جمهوری اسلامی و حمله به تأسیسات نفتی آرامکو.

اخیرا یک نفت‌کش ژاپنی در خلیج فارس هم مورد حمله قرار گرفت. آمریکا ایران را مقصر دانست و از ژاپن خواسته بود در ماموریت دریایی بین‌المللی تامین امنیت کشتی‌رانی مشارکت کند. شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن، مشارکت در ناوگان دریایی بین‌المللی که تحت فرماندهی آمریکا است، را رد کرده بود.

ایالات متحده می‌خواهد با تاسیس ائتلاف بین‌المللی در خلیج فارس از حمله بیشتر به کشتی‌های تجاری جلوگیری کند. طبق اعلام ارتش آمریکا، بریتانیا، استرالیا ، آلبانی، عربستان سعودی ، امارات متحده عربی و بحرین دراین ائتلاف قرار گرفته‌اند.

از آنجایی‌که دولت آلمان سیاست “فشار حداكثری” آمریکا بر ایران را نادرست می‌داند، از همکاری با این ائتلاف خودداری می‌کند

.منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۲۷ دسامبر ۲۰۱۹