واکنش تلویزیون هلند به کشته شدن قاسم سلیمانی

سایت رادیو تلویزیون کشوری هلند گزارش داده است: ارتش آمریکا یکی از رهبران نظامی رژیم ایران را در جریان حمله به فرودگاه بغداد کُشت. هم وزارت خارجه آمریکا و هم رژیم ایران کشته شدن قاسم سلیمانی از سرداران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تائید کرده اند.

پنتاگون اعلام کرده است که عملیات کشتن قاسم سلیمانی به فرمان پرزیدنت دونالد ترامپ در جریان حمله به فرودگاه بین المللی بغداد صورت گرفته است. یک پهباد با شلیک چند راکت به اتومبیلی در نزدیکی محل بارگیری در فرودگاه عملیات مزبور را انجام داد.
قاسم سلیمانی رهبر سپاه قدس بود. این سپاه واحدی است تشکیل شده از افراد دست‌چین شده در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی. وزیر خارجه رژیم ایران کشتن سلیمانی را “بی اندازه خطرناک با تبعات احمقانه” خواند. او گفت آمریکا مسئول تمام تبعات این “ماجراجوئی تکان‌دهنده” است.

آرین فان در هورست (Arjen van der Horst) خبرنگار ما از امریکا عملیات مزبور را با “تبعات شدید” در روابط بین آمریکا و رژیم ایران توصیف کرده است. وضعیتی که هفته های اخیر وخیم‌تر هم شده بود. پناگون سلیمانی را مسئول حمله به کرکوک می‌دانست. در آن حمله یک نظامی آمریکائی کشته شده بود. بدنبال این واقعه وزیر دفاع آمریکا روز پنج‌شنبه اعلام کرد که “بازی عوض شده است”. اینک روشن شده است که این گفته وزیر دفاع شعار توخالی نبوده است.

کاخ سفید و پنتاگون در بیانیه ای اعلام کرده اند که قاسم سلیمانی در حال عملیاتی کردن برنامه هائی برای حمله به دیپلمات‌های آمریکائی و نظامیان در عراق و در منطقه بوده است. به این خاطر بیانیه مزبور عملیات کشتن سلیمانی را واکنش تدافعی خوانده است. آمریکائی ها سلیمانی را مسئول کشتار صدها آمریکائی و اعضای ائتلاف بین المللی می‌دانستند. در ماه‌های گذشته سلیمانی برنامه حمله به پایگاه آمریکائی در عراق را رهبری می‌کرده است. او همچنین کسی بوده که حمله به سفرت آمریکا، در روز چهارشنبه گذشته، با تائید او انجام گرفته است.
در عملیات انجام شده تعداد بیشتری کشته شده اند. یکی از نمایندگان پارلمان عراق که طرفدار رژیم ایران است می‌گوید در میان کشته شدگان پنج نفر از اعضای گروه او دیده می‌شوند که یکی از آنها ابومهدی المهندس فرمانده نظامی طرفدار رژیم ایران است. او اضافه کرد که “آمریکا و اسرائیل پشت این حمله نشسته اند”
المهندس همکاری بسیار نزدیکی با سپاه پاسداران داشت. او گروهی از اعضای پارلمان که طرفدار رژیم ایران هستند را رهبری می‌کرد. در عین حال المهندس یکی از پایه گذاران گروه کتائب حزب الله بود. این گروه طرفدار نفوذ رژیم ایران در عراق است.

منبع: سایت رادیو تلویزیون کشوری هلند، ۳ ژانویه ۲۰۲۰
ترجمه و تنظیم از خبرگاه