مختصری در مورد «ابومهدی المهندس»

«ابومهدی المهندس»، نام سازمانی «جمال جعفر ابراهیم»، زاده بصره در ۱۹۵۴ از پدری عراقی و مادری ایرانی بود.

ابومهدی المهندس در ۱۹۷۷ از دانشکده مهندسی در عراق فارغ التحصیل شد و به حزب الدعوه پیوست. در ۱۹۷۹ پس از به قدرت رسیدن صدام حسین در عراق به کویت رفت و چند سال آنجا ماند.

او در کویت در منطقه جابریه ساکن شد و فعالیت سیاسی و امنیتی علیه رژیم بعث انجام داد تا اینکه ازجانب دولت کویت از فعالیت منع شد.

از سه دهه پیش نام وی در لیست های سیاه تروریسم بین المللی و ازجانب اینترپل تحت پیگرد قرار گرفت و چند دادگاه عربی و غیر عربی احکام زندان برای وی صادر کرده اند.

در ۱۲ دسامبر ۱۹۸۳ در پرونده انفجار سفارت‌خانه های امریکا و فرانسه در کویت که به کشته شدن ۶ تن و زخمی شدن ۸۰ تن انجامید او و ۱۷ نفر دیگر از حزب الدعوه متهم به دست داشتن در این عملیات شدند و برای وی حکم اعدام صادر شد، اما با یک گذرنامه پاکستانی از کویت به ایران فرار کرد.

در پی این حادثه، ورود او به کشورهای خلیج فارس و مصر و مغرب عربی و امریکا و اروپا ممنوع شد و عملا نیز او در یک دهه گذشته فقط میان ایران و عراق و سوریه تردد می کرده است.

پس از حمایت کشورهای خلیج فارس از عراق در جنگ با ایران، المهندس و دیگر اعضای حزب الله در اوایل ۱۹۸۳ نیز در کویت فعالیت هایی با مواد منفجره انجام دادند.

او پس از انتقال به ایران با یک زن ایرانی ازدواج کرد و تابعیت ایران گرفت و مشاور نظامی نیروی قدس سپاه شد که مسئول انجام حملات به بصره، زادگاه ابومهدی، بود.

در ۱۹۸۵، مدعی العموم کویت رسما ابومهدی المهندس را به دست داشتن در عملیات ترور نافرجام امیر کویت متهم کرد و او از آن زمان توسط کویت تحت پیگرد است.

در ۱۹۸۷، رسما فرمانده سپاه بدر شد. او پیش از آن فرمانده نیروهایی موسوم به «التجمع الاسلامی» بود و در جنگ ایران عراق در کنار نیروهای ایرانی جنگید.

در مارس ۲۰۰۳، پس از سرنگونی رژیم بعث،به عراق برگشت و در ۲۰۰۵ المهندس با اسم «جمال الابراهیمی»، در انتخابات مجلس عراق در لیست حزب الدعوه به ریاست نوری المالکی از دایره انتخابی بابل شرکت کرد، اما نیروهای مارینز امریکایی پس از شناسایی او، به دفترش حمله کردند و او دوباره به ایران رفت و تا خروج نیروهای امریکایی از عراق در سال ۲۰۱۱ جز در سفرهایی کوتاه و محرمانه، به عراق بازنگشت.

در این مدت وساطت ها با کویت برای پایان دادن به پیگرد او بی نتیجه بوده و اینترپل نیز حاضر به حذف نام وی از افراد تحت پیگرد او نشد.

پس از حملات داعش به عراق و سقوط مناطق گسترده ای در غرب و شمال عراق، المهندس مسئول تشکیل گروه های مسلح با حمایت ایران برای جنگ با تروریست ها شد.

از سال ۲۰۱۴، دفتر ابومهدی المهندس به عنوان نائب رئیس سازمان الحشد الشعبی در یک کیلومتری سفارت امریکا و مقر فرماندهی ستاد نیروهای ائتلاف بین المللی ضد تروریسم قرار داشت.

«احمد الحمدانی»، کارشناس امور عراق، تأکید می کند که ترور المهندس به معنای جان باختن مرد وفادار به ایران در عراق بود. «ایرانی ها بیش از هر کسی در عراق به وی اعتماد داشتند و مأموریت حساس ایران در عراق به او واگذار می شد».

منبع: سایت عراقی “میدل ایست” به زبان فارسی، ۳ ژانویه ۲۰۲۰
تنظیم خبر از خبرگاه