نشست كميسيون امورخارجه پارلمان هلند در مورد وضعيت حقوق بشر در ايران

 

گزارش نشست كميسيون وزارت امورخارجه در پارلمان هلند نشستى امروز سوم آپريل در يكى از سالن هاى پارلمان هلند در شهر لاهه در مورد وضعيت حقوق بشر در ايران برگزار گرديد . در اين نشست كه بدعوت خانم Karabulut از حزب سوسياليست و دو نفر از نمايندگان حزب كارگر بنامهاي Van den Hul و Ploumen و همچنين اقاي Voordewind از حزب اتحاد مسيحي تشكيل گرديد شركت داشتند.

در اين نشست خانم شيدا محبوبى نسبت به وضعيت اسفبار حقوق بشر در ايران و بخصوص فشارهاي رژيم بر كارگران و نماينده گان آنان از جمله با نشان دادن عكسهايي از اسماعيل بخشى و سپيده قلبان و معلمين و وكلائ زنداني و بخصوص خانم نسرين ستوده اشاره نمود و ضمن تاكيد برفشار هاي جسمي و رواني بر زندانيان خواستار برخورد شديد توسط دولت هلند به دولت ايران شد ، در همين رابطه سخنران بعدي اقاي حسين احمدي نياز بعنوان وكيلى كه تعدادي از موكلين او از جمله آقاي رامين حسين پناهي توسط حكومت إسلامي اعدام شده اند به توضيح وضعيت وحشتناك حقوقي در ايران و بي عدالتي مطلق درآن پرداخت و نسبت به اجحافات مضاعف نسبت به مردمان كرد پرداخته و ضمن تاكيد بر دست داشتن دولت و حكومت در سركوب ازاديخواهان نو فعالين مدني خواهان توجه بيشتر نماينده گان و دولت هلند نسبت به وضعيت ايرانيان اسير در چنگال ملايان شد .

سومين سخنران خانم شعله پاكروان مادر ريحانه جباري بود كه با بازگو كردن وضعيت ريحانه در دوران بازداشت و نحوه اعدام او خواستار دادخواهى از اين جنايت نه تنها از دولت هلند كه از اتحاديه اروپا و جامعه جهاني شد . اخرين سخنران خانم پرسيا پوينده در مورد وضعيت ارش صادقي و بيمارى او سخن گفت و نماينده گان را در جريان وضعيت زندانيان بيمار و عدم رسيده گي مسئولين زندان و مقامات حكومتي قرار داد . در پايان خانم Karabulut از حزب سوسيالست به شركت كننده گان در اين نشست قول داد كه پيگير اين موضوع خواهد شد و خوشبختانه ساعتي چند پس از اين نشست طَي ارسال ايميلى اطلاع داد كه با همكاري سايراعضاي دو حزب ديگر از وزير امور خارجه خواسته اند كه به سئولات هشتگانه انان در مورد ايران پاسخ دهند . 

۱- آيا وزير نسبت به گزارشى كه در تاريخ ٣٠ ماه مارس كه در روزنامه ” داخ بلاد ” بطور مفصل در مورد وضعيت نابسامان حقوق بشر در ايران اطلاع رساني كرده بود اطلاع دارند ؟

۲- أيا ميدانيد كه وضعيت حقوق بشر در ايران بعداز توافق اتمي با ايران بدتر شده است ؟ اگر نه ، چرا ؟

۳- أيا شما متوجه شدت سركوب ها و اعدامها در ايران هستيد ؟

۴- نظر شما در مورد سركوب مردم توسط گشت هاي نهي از منكر و ارشاد تحت نام پليس اخلاقي چيست ؟

۵- چگونه ميخواهيد رژيم ايران را وادار به رعايت حقوق بشر كنيد ؟ بأ كدام روش و ابزارى اينكار را انجام خواهيد داد ؟

۶- أيا شما در اتحاديه اروپا نسبت به محكوميت انتصاب ابراهيم رئيسى بعنوان رئيس قوه قضايه همراهى داشتيد ؟ اگر نه ، چرا

۷- أيا بنظر شما چنين انتصابي نشان از عدم استقلال اين قوه ندارد ؟

۸- چگونه و با چه شيوه اى شما ميخواهيد توجه اتحاديه اروپا و جامعه جهاني را نسبت به افزايش سركوب در ايران جلب كنيد .

وزير ٦ هفته وقت خواهد داشت كه به سئولات فوق پاسخ گويد .