از افزایش خشونت خانگی در قرنطینه تا تمهیدات جدید برای مبارزه با این خشونت

در پی گسترش شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان، مردم اغلب کشورها مجبور شده اند در قرنطینه به سر ببرند. بر اساس تازه ترین گزارش های نهاد های دفاع از حقوق زنان و کودکان، قرنطینه، وحشت کرونا و ترس از پیامدهای اقتصادی گسترش این ویروس، خشونت خانگی را اخیراً تشدید کرده است. پیش از گسترش جهانی این ویروس و قرنطینه، قربانیان خشونت خانگی می توانستند با استفاده از غیاب فرد خشونت گر، با پلیس و نهاد های کمک به قربانیان تماس بگیرند و درخواست کمک کنند. حال که قربانیان و افراد آزاردهنده شبانه روز در زیر یک سقف به سر می برند، تماس با پلیس و درخواست کمک بیش از پیش دشوار شده است. در همین حال، دولت ها و نهادهای دفاع از حقوق زنان و کودکان در اغلب کشورهای جهان، اقدامات پیشگیرانه ای را برای مبارزه با بحران خشونت خانگی در دستور کار خود قرار داده اند.

مارلن شیاپا وزیر برابری زنان با مردان و مبارزه با تبعیض در دولت فرانسه اعلام کرده که قرنطینه، خشونت خانگی را بیش ۳۰ درصد در این کشور افزایش داده است. وی برای مقابله با این مشکل، پلات فرم «خشونت را متوقف کنیم» را راه اندازی کرده است. بر اساس گفته های یکی از کارکنان این پلات فرم، همه کسانی که در فرانسه مورد خشونت خانگی قرار می گیرند و نیاز به کمک دارند، می توانند از طریق پلات فرم «خشونت را متوقف کنیم» ۲۴ ساعته و هفت روزِ هفته با پلیس تماس بگیرند. در همین حال، نهاد «طنین» که با خشونت علیه زنان مبارزه می کند و اپلیکیشن «آپ آِل» را راه اندازی کرده، گفته که در پی گسترش شیوع بیماری کویدـ۱۹، خشونت خانگی در پاریس ۳۶ درصد افزایش یافته است.

پیش از این وزارت خانواده آلمان هم از افزایش خشونت خانگی در این کشور خبر داده و اعلام کرده بود که این خشونت بیش از همه علیه زنان و کودکان اعمال می شود. تا کنون در ۳ شهر این کشور برای رویارویی با بحران خشونت خانگی، «خانه زنان» ایجاد شده است.

در همین حال، خشونت خانگی در آرژانتین هم به دلیل قرنطینه افزایش یافته و طی ۲ هفته اخیر ۶ زن و کودکِ دختر در این کشور جان خود را از دست داده اند. مقامات آرژانتین برای مقابله با این بحران، با شماره هایی که برای خشونت گران نا آشناست، چندین گروه واتساپ ایجاد کرده اند تا قربانیان را به سرویس های اورژانس ارتباط دهند. قربانیانی که نمی توانند از طریق تماس مستقیم و یا گروهای واتساپ با پلیس تماس بگیرند، می توانند به داروخانه «ماسک قرمز» سفارش بدهند. ماسک قرمز در واقع یک کد است و کارکنان داروخانه پس از دریافت چنین سفارشی، مشخصات مشتری را به مقامات مربوطه انتقال می دهند.

مقامات شهر نیویورک، که بالاترین آمار مبتلایان کرونا را تا کنون به ثبت رسانده است، هم در مورد شدت یافتن خشونت خانگی در این شهر هشدار داده اند. نهادهای کمک به قربانیان خشونت خانگی در این ایالت آمریکا، چندین شماره تلفن و پلات فرم جدید را در دسترس مردم قرار داده اند. با این حال، یکی از این نهاد ها به دشواریِ تماس مستقیم در وضعیت قرنطینه اشاره کرده و گفته که بهترین راه برای کسانی که مورد خشونت قرار می گیرند این است که با استفاده از یک اسمِ کد به یکی از نزدیکان خود خبر دهند تا وی مقامات مربوطه را آگاه سازد.

مبارزه با خشونت خانگی در ایران، به دلیل نابرابری حقوق میان زنان و مردان، بسیار دشوارتر است. بانوان در این کشور دسترسی چندانی به پشتیبانی دولت ندارند اما با این حال می توانند از نهاد های غیر دولتی کمک بگیرند. این در حالی است که بهزاد وحیدنیا، میر کل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی ایران، از ۳ برابر شدن خشونت خانگی به دلیل قرنطینه خبر داده است.

با این که برخی از نهاد های مدافع حقوق زنان و کودکان سعی کرده اند با افزایش پشتیبانی آنلاین خود از طریق شبکه های اجتماعی به قربانیان خشونت خانوادگی کمک کنند اما با این حال یونیسف (صندوق کودکان سازمان ملل متحد) اعلام کرده که صد ها میلیون زن و کودک در معرض این خشونت قرار دارند.

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۳ آوریل ۲۰۲۰