ابراز نگرانی سازمان ملل از وضعیت زندانیان ایران در شیوع کرونا

سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل در مورد شرایط زندانیان در جهان و به‌ویژه در ایران در بحبوحه جهانی شدن ابتلا به ویروس کرونا ابراز نگرانی کرده است.

به گزارش رویترز، روپرت کولویل این نگرانی را در شرایطی ابراز کرد که گزارش‌هایی راجع به شورش در زندان‌های برخی کشورها، به‌ویژه ایران منتشر شده است.

موج شورش در زندان‌های ایران از ۲۹ اسفند و از زندان پارسیلون خرم‌آباد بعد از شیوع کرونا آغاز شد که به گفته مقام‌های مسئول به فرار ۲۳ زندانی انجامید. دومین فرار بزرگ زندانیان نیز هشتم فروردین در زندان سقز روی داد که در این مورد دست کم ۷۰ زندانی از زندان گریختند.

به غیر از زندان‌های این شهرها در زندان‌های شهرهای دیگری مانند شیراز، تبریز، تهران، اهواز، الیگودرز و همدان نیز شورش‌هایی رخ داد که در برخی موارد به کشته شدن زندانیان انجامیده است.

روپرت کولویل، سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل در ژنو گفت: «همانطوری که می‌بینید در ایران و چند کشور دیگر شاهد شورش زندانیان هستیم. آنها می‌ترسند و به دلیل دوری از اعضای خانواده خود و دلایل دیگر پریشان‌اند.»

کولویل یادآور شد که ایران یکی از کشورها در سطح جهان است که به شدت درگیر آلودگی به ویروس کرونا شده است.

کیانوش جهانگیری، وزیر بهداشت ایران روز جمعه شمار کل مبتلایان به کرونا در این کشور را ۵۳هزار و ۱۸۳ نفر اعلام کرد. در طول ۲۴ ساعت گذشته ۱۳۴ بیمار کرونایی جان خود را در این کشور از دست داده که با احتساب آن آمار کل فوتی ها به سه هزار و ۲۹۴ نفر می‌رسد.

“ابراز وحشت از مرگ یک مجرم نوجوان”

روپرت کولویل با اشاره به مرگ دانیال زین‌العابدین که در زمان بازداشت در ایران تنها ۱۷ سال سن داشت گفت: «ما از مرگ این مجرم نوجوان بعد از این که گزارش‌هایی از ضرب و شتم شدید او توسط مأموران امنیتی منشتر شد وحشت‌زده شدیم.»

کولویل با اشاره به “اعطای مرخصی نوروزی به ۱۰۰هزار زندانی که ۴۰درصد زندانیان ایران را شامل می‌شود” ادامه داد: «زندانیان به شرایط زندان و عدم اعطای مرخصی از سوی مسئولان با توجه به واگیری بیماری کووید ۱۹ اعتراض کرده‌اند.»

دانیال زین‌العابدین که در پرونده قتل صادق برمکی محکوم به اعدام شده بود در زندان میاندوآب جان باخت. به گفته هرانا، پیکر او پنج‌شنبه ۱۴ فروردین به خانواده‌اش تحویل داده شد.

هرانا می‌نویسد، مسئولان علت مرگ دانیال را “خودکشی” نامیدند ولی فرضیه‌های متفاوتی از جمله “قتل” او مطرح شده است.

هرانا به نقل از سازمان حقوق بشر ایران گزارش داده که “روز یک‌شنبه ۱۰ فروردین بعد از درگیری و شورش در زندان مهاباد دانیال و چند زندانی دیگر از زندان مهاباد به زندان میاندوآب منتقل شدند.”

هرانا به نقل از سازمان حقوق بشر ایران ادامه می‌دهد: «دانیال بامداد روز سه‌شنبه ۱۲ فروردین طی تماسی تلفنی با خانواده‌اش، از ضرب و شتم شدید خود توسط ماموران زندان خبر داده و از خانواده درخواست کمک و پیگیری کرده بود.»

هرانا به گزارش سازمان حقوق بشر ایران در مورد “ضرب و شتم هم‌پرونده‌ای دانیال و بستری بودن او در بیمارستان میاندوآب” اشاره می‌کند و می‌گوید، این مسئله به این گمانه دامن می‌زند که او “در زندان به قتل رسیده” است.

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله)، ۳ آوریل ۲۰۲۰