سازمان ملل متحد مرگ دانیال زین‌العابدین را در زندان میاندوآب محکوم کرد و نسبت به آن ابراز «نفرت» نمود

کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در ژنو روز جمعه سوم آوریل با ابراز «تنفر» از مرگ دانیال زینالعابدین، جوان بزهکاری که «در پی ضرب وشتم ماموران زندان درگذشت»، از مقامات ایران خواستار «انجام فوری یک تحقیق مستقل و بی‌طرفانه در بارۀ مرگ وی و مجازات مسئولان آن» شد. دانیال زین العابدین، یکی از متهمان پروندۀ قتل صادق برمکی در زندان میاندوآب است که پیش از این به مرگ محکوم شده بود.

کمیساریای عالی سازمان ملل متحد اعلام کرد که دانیال زین العابدین در روز سه شنبه ١٢ فروردین در تماسی تلفنی با خانوادۀ خود به آنها اطلاع داده که در زندان «مورد خشونت و ضرب و شتم شدید ماموران» قرار گرفته و از بستگان خود در این زمینه تقاضای کمک و پیگیری کرده است. او که پیش از آن در زندان مهاباد در بند بسر می‌برد، روز پیش از آن در پی شورش زندانیان برای اعتراض به موقعیت خود در وضعیت پر بحران شیوع ویروس کرونا به زندان میاندوآب منتقل گردیده بود.

دانیال زین العابدین در پی شورش زندانیان مهاباد در روز دهم فروردین، نخست در همان زندان به یک سلول انفرادی فرستاده شده و فردای آن روز تغییر زندان داده بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، بامداد پنج‌شنبه ١٤ فروردین از زندان میاندوآب به خانوادۀ وی خواسته شد که برای تحویل گرفتن جسد او مراجعه کند.

یک منبع نزدیک به خانوادۀ صادق برمکی نیز به همین خبرگزاری گفته است که صبح پنج‌شنبه «شخصی با مادر صادق برمکی تماس گرفته و ضمن معرفی خود تحت عنوان مرجع قضایی، از خودکشی دانیال زین العابدین یکی از چهار متهم پرونده قتل صادق برمکی خبر داده است».

هرانا تاکید می‌کند که «به رغم اصرار مراجع قضایی مبنی بر نسبت دادن مرگ این متهم به خودکشی در زندان، سازمان حقوق بشر ایران با اشاره به وضعیت جسمی وخیمِ هم پرونده‌ای دانیال که بر اثر ضرب و شتم در واقعه سرکوب زندانیان اکنون در بیمارستان میاندوآب بستری است، این گمانه زنی قوت می گیرد که وی در زندان به قتل رسیده باشد».

دانیال زین العابدین در شهریورماه ۹۶ به اتهام قتل و سوزاندن جسد جوان ١٩ ساله‌ای به نام صادق برمکی به همراه سه تن دیگر بازداشت شده و بر اساس رای صادره توسط دادگاه بدوی در خردادماه ۱۳۹۷ به اعدام محکوم گردید. دو نفر دیگر نیز در این پرونده به اعدام محکوم شدند و نفر چهارم به تحمل ده سال حبس محکوم شد. این احکام در آذر ماه ۹۷ به تایید دیوان عالی کشور رسید. حکم اعدام علیه دانیال زین العابدین در حالی صادر شد که وی در زمان بازداشت تنها ۱۷ سال سن داشت.

روپرت کولویل، سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد روز جمعه نسبت به سرنوشت ٦ فرد دیگری که در روز دهم فروردین همزمان با دانیال زین‌العابدین در زندان میاندوآب مورد ضرب و شتم قرار گرفته بودند ابراز «نگرانی» کرد و از مقامات ایران خواست «کلیۀ تمهیدات لازم را برای تامین ایمنی و حفظ جان آنان» بکار بندند.

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۳ آوریل ۲۰۲۰