برنامکی برای تشخیص مبتلایان به کرونا. آیا این فن‌اوری به پایان یافتن قرنطینه کمک خواهد کرد؟

دولت بریتانیا اعلام کرد شرکت‌های فن‌اوری در حال پدیدآوری برنامک خدمات بهداشت ملی هستند که روی تلفن همراه نصب می‌شود و قرارگیری در نزدیکی افراد مظنون به ابتلای به کرونا را هشدار می‌دهد.

به گفته یکی از کارشناسان، این برنامک می‌تواند مسیری اولیه برای خروج از حالت قرنطینه فراهم کند تا محدودیت‌های کاربران سالم کم شود.

مت هنکاک، وزیر بهداشت بریتانیا، با اعلام تحت آزمایش بودن این برنامک گفت: «اگر علایم کرونا را در خود دیدید، می‌توانید با خیال راحت به این برنامک خدمات بهداشت ملی اطلاع دهید. سپس این برنامک به سایر کاربرانی که در چند روز اخیر و حتی قبل از داشتن علایم بیماری با آنها ارتباط چشم‌گیر داشته‌اید، پیام هشداری به صورت ناشناس می‌دهد تا از بیماری شما باخبر شوند و بتوانند بر آن اساس اقدام کنند.» آقای هنکاک گفت که دولت، شرکت‌های بزرگ فن‌اوری دنیا، متخصصان ایمنی بالینی و اخلاق دیجیتالی را به کمک فرا خوانده است «تا بتواند ترتیب راه‌اندازی این برنامک را بدهد.»

او گفت: «هرچه تعداد بیشتری از مردم از این برنامک استفاده کنند، اطلاعات و آگاهی ما در مبارزه با ویروس کرونا بیشتر خواهد شد و بهتر می‌توانیم سلامت ملی را حفظ کنیم.»

«همه داده‌ها را با توجه به برترین اصول اخلاقی و امنیتی مدیریت می‌کنیم و فقط از آنها برای حفظ بهداشت ملی و پژوهش در این زمینه استفاده می‌کنیم و پس از این که نیازمان برطرف شد، آنها را نزد خود نگه نمی‌داریم.»

هدف از راه‌اندازی این برنامک این است که افرادی که خودشان تشخیص داده‌اند به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند، بتوانند وضعیت خود را در برنامک اعلام کنند و این برنامک به افراد دیگری که نزدیک آنان بوده‌اند، پیام هشدار بدهد.

اگر کاربر آزمایش بدهد و مطمئن شود که مبتلا شده است، پیام هشدار این برنامک شدیدتر خواهد بود و به کاربران دیگر می‌گوید که باید قرنطینه شوند.

بسیاری از مردم از دولت خواسته‌اند که راهبرد شفافی برای پایان دادن به قرنطینه و از سر گرفتن زندگی روزمره در نظر بگیرد.

به گزارش بی‌بی‌سی، بخش نوآوری دیجیتالی سازمان خدمات بهداشت ملی، هفته آینده نسخه‌ی اولیه این نرم‌افزار را در خانواده‌هایی که در منطقه‌ای امن در شمال انگلستان زندگی می‌کنند، آزمایش خواهد کرد.

کیت نیل، استاد ممتاز بیماری‌های همه‌گیر و عفونی دانشگاه ناتینگهام، گفت: «از روی اطلاعاتم از کشورهای دیگر می‌توانم بگویم این برنامک با استفاده از بلوتوث، سایر گوشی‌های همراهی را که این برنامک را دارند تشخیص می‌دهد و می‌فهمد که این دو گوشی در ۱۴ روز گذشته به هم نزدیک شده‌اند یا نه.»

«هر کاربر این برنامک، شناسه منحصر به فرد خود را دارد. اگر جواب آزمایش کسی مثبت شد، از طریق برنامک خود به سامانه اطلاع می‌دهد. سپس سامانه موضوع را به کاربران همه گوشی‌هایی که با آن شناسه منحصر به فرد ارتباط نزدیک داشته‌اند، اطلاع می‌دهد تا آنها هم خود را قرنطینه کنند و بروند آزمایش بدهند.» او گفت که داده‌ه‌ا باید پس از دوره مشخصی پاک شوند.

«این برنامک حتی اگر روی مبتلایان بستری شده در بیمارستان‌ها آزمایش شود، می‌تواند تشخیص دهد چه کسانی در معرض خطرند. هرچه در سطح وسیع‌تری از آن استفاده شود، بهتر کار می‌کند. هرچه تعداد کاربران برنامک بیشتر باشد، بهتر است. یکی از گزینه‌های پیش رو این است که این برنامک را، راهکار اولیه برای پایان قرنطینه بدانیم و کاربران آن بتوانند محدودیت کمتری داشته باشند.»

«با وجود این برنامک، می‌توان تماس افراد با یکدیگر را سخت‌گیرانه ردیابی کرد و راهبرد مهار ویروس را در پیش گرفت.»

جاناتان اشورث، وزیر بهداشت دولت در سایه، گفت که باید فن‌اوری یک ستون راهبرد ما برای جلوگیری از انتشار ویروس باشد، اما افزود: «در عین حال باید در مورد داده‌های جمع‌آوری شده از افراد و چگونگیِ نگاشتن آنها، شفافیت و امنیت را رعایت کنیم.»

سر اد دِیوی، مدیر اجرایی حزب لیبرال دموکرات، گفت: «نمایندگان مجلس باید هرگونه طرح پیشنهادی را پیرامون استفاده از داده‌های گوشی همراه یا سایر فن‌اوری‌ها برای ردیابی افراد، با دقت بررسی کنند، سپس تصمیم نهایی را می‌گیریم. بدین ترتیب، ضرورت ازسرگیری جلسات مجلس بیش از پیش معلوم می‌شود.»

منبع سایت بریتانیائی ایندیپندنت به زبان فارسی، ۱۴ آوریل ۲۰۲۰