توافق اوپک پلاس: کاهش تولید نفت

نهمین نشست وزیران نفت و انرژی ۲۳ کشور عضو و غیر عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) پنج‌شنبه ۹ آوریل/ ۲۱ فروردین از طریق وبینار به ریاست عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان به همراه الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه برگزار شد.

بعد از ۱۵ ساعت مذاکرات فشرده طرفین بر سر کاهش روزانه ۱۰ میلیون بشکه نفت خام که حدودا معادل ۱۰ درصد از تولید نفت خام جهان است به توافق رسیدند. مکزیک که سرمایه‌گذاری کلانی در صنایع نفتی خود انجام داده با این توافق مخالفت کرد. سهم مکزیک از کاهش تولید نفت در جهان ۴۰۰ هزار بشکه در روز بود که آمریکا برای حصول توافق کاهش ۳۰۰ هزار بشکه نفت در روز را به عهده گرفت.

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت رژیم ایران درباره جزئیات توافق تاریخی اوپک پلاس گفت: «برای ۲ ماه مه و ژوئن ۱۰ میلیون بشکه از عرضه کم می‌شود، در ۶ ماه بعد از آن، عرضه روزانه ۸ میلیون بشکه کاهش می‌یابد و طی ۱۶ ماه پس از آن، یعنی از ابتدای سال ۲۰۲۱ تا آوریل ۲۰۲۲ نیز روزانه ۶ میلیون بشکه از عرضه نفت کاسته خواهد شد.»

ایران، ونزوئلا و لیبی که تحت تحریم نفتی هستند شامل این توافق نمی‌شوند.

جمعه گذشته دونالد ترامپ در یک گفتگوی تلفنی با محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، عربستان را تهدید کرده بود که چنانچه با کاهش تولید نفت موافقت نکند و به دلیل سقوط قیمت در بازارها، صنایع نفتی آمریکا دچار خسارت‌های بیشتری شوند، مجازات‌هایی را برای آن کشور در نظر می‌گیرد.

به سبب اختلاف عربستان و روسیه و همچنین پیامدهای اقتصادی همه‌گیری جهانی بیماری کووید ۱۹ قیمت نفت بیش از ۵۰ درصد از ارزش خود را از دست داده و به هر بشکه ۳۲ دلار رسیده است. کمتر از این برای صنایع نفتی آمریکا قابل تحمل نیست. روسیه به نفت ۴۰ دلاری و عربستان به نفت ۸۰ دلاری نیاز دارد. البته اگر آتش‌بس یک‌جانبه در یمن پایدار نماند.

چند ساعت بعد از توافق اوپک پلاس در روز دوشنبه ۱۳ آوریل/ ۲۵ فروردین قیمت نفت خام برنت، یک دلار و ۲۳ سنت معادل ۳.۹ درصد افزایش یافت و به ۳۲ دلار و ۷۱ سنت در هر بشکه رسید. همچنین بهای نفت وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا نیز یک دلار و ۳۹ سنت (۶.۱ درصد) افزایش داشت و به ۲۴ دلار و ۱۵ سنت رسید.

منبع: سایت رادیو رمانه (مستقر در هلند)، ۲۵ فروردین ۱۳۹۹