جامعه جهانی بهایی خطاب به رژیم ایران: جان زندانیان عقیدتی در خطر است؛ آنها را فورا آزاد کنید

همزمان با ادامه بحران شیوع ویروس کرونا در سراسر ایران، جامعه جهانی بهائی ابراز نگرانی شدید خود را نسبت به سلامتی بهائیان زندانی در ایران اعلام کرده و از جمهوری اسلامی ایران خواست تا هر چه سریع‌تر این افراد را آزاد کند. در پی گسترش ویروس کرونا در ایران، مقامات قضایی این کشور شماری از زندانیان، از جمله زندانیان عقیدتی و تعدادی از زندانیان بهایی را از زندان آزاد کردند اما هنوز تعدادی از زندانیان بهایی در حبس به سر می‌برند.

جامعه جهانی بهائی، در شرایط بحرانی ناشی از شیوع ویروس کرونا، نسبت به وضعیت سلامت این زندانیان که تنها به دلیل ابراز عقیده مذهبی خود در حبس به سر می‌برند، ابراز نگرانی شدید نموده است.

بانی دوگال، نمایندە ارشد جامعە جهانی بهائی در سازمان ملل متحد در نیویورک، روز شنبه ۲۳ فروردین اعلام کرد: «جامعه جهانی بهائی از ایران می‌خواهد که فورا بقیە بهائیانی را که در زندان هستند، آزاد کند».

نماینده ارشد جامعه جهانی بهایی در سازمان ملل متحد، با بیان اینکه «این افراد بی‌گناهند و هرگز نباید اصلا زندانی می‌شدند»، گفت: «حبس کنونی آنها نه تنها ناعادلانه است، بلکه جان آنها را در خطر جدی قرار داده است». وی تاکید کرد: «در واقع همە زندانیان عقیدتی باید اکنون آزاد شوند».

از زمان شیوع ویروس کرونا در ایران، شماری از شخصیت‌ها و نهادهای جهانی از جمله کمیسر عالی حقوق بشر در سازمان ملل متحد، گزارش‌گر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در أمور ایران و سازمان عفو بین‌الملل از مقامات جمهوری اسلامی ایران درخواست کردند تا تمامی زندانیان عقیدتی را به منظور حفاظت از جان آنان در برابر خطر ویروس کرونا، آزاد نماید.

جاوید رحمان، روز دهم مارس/۲۰ اسفند، خطاب به مقامات جمهوری اسلامی ایران، خواستار آزادی تمامی زندانیان سیاسی دربند در ایران، به منظور حفاظت جان آنان در برابر ویروس کرونا، شده بود.

مایک پمپئو، وزیر أمور خارجه آمریکا هم گفته بود از سوریه و ایران خواسته‌ایم تا در این شرایط نه تنها شهروندان آمریکایی بلکه تمامی کسانی که ناعادلانه به زندان افتاده‌اند، را در اقدامی بشردوستانه آزاد کنند.

در پی شیوع ویروس کرونا در ایران، مقامات قضایی از اعطا مرخصی به گروهی از زندانیان از حمله زندانیان سیاسی و عقیدتی خبر دادند اما همچنان آن گروه از زندانیان که محکومیت آنها بیشتر از ۵ سال است در زندان به سر می‌برند. شرایط نامناسب زندانها و عدم دسترسی به درمانهای پزشکی و دارویی مناسب، جان این افراد را در معرض خطر قرار داده است.

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۱۲ آوریل ۲۰۲۰